VELIKI ŽUPAN
Arhipelag, Beograd
Nastavljajući seriju istorijskih romana o srpskom srednjem veku, Nikola Moravčević je napisao knjigu u kojoj na osnovu obilja građe i proučavanja istorijskih okolnosti iznutra prikazuje složenu ličnost velikog župana Stefana Nemanje i istorijski tačne događaje tog veoma burnog doba. Jasno razlikujući istoriju od mita i hagiografija, Moravčević ispisuje uzbudljiv roman o osnivaču dinastije Nemanjića i o čoveku koji je Rašku pretvorio u značajnu zemlju na Balkanu. U središtu Moravčevićvog interesovanja su uzbudljive epizode Nemanjinog života, od sporova i sukoba s braćom oko raškog nasleđa, sporazuma i sukoba s Vizantijom, ratovanja u ulozi komandanta vazalnog srpskog odreda u vizantijskoj vojsci, preko susreta s Fridrihom Barbarosom i konačnog dolaska na mesto velikog župana Raške, pa sve do odluke da napusti županski presto, povuče se na Hilandar i tamo zamonaši. Prateći Nemanjin život od detinjstva i rane mladosti, preko doba pune zrelosti i uskomešanih vremena vlasti, do monaške smrti, Moravčević nastoji da na osnovu dostupne istorijske građe, ali i mnogobrojnih tokova različitih predanja i zapisa o Nemanjinom životu i delu stvori stabilnu romanesknu sliku. Na velikoj pozornici ovog romana pojavljuje se i svakodnevni i istorijski Nemanja, i mladić koji trpi nepravdu i hrabri ratnik koji se nepravdi suprotstavlja, i prekaljeni državnik, sav posvećen iskušenjima vladarskog života i opstanka zemlje kojom upravlja, i skrušeni monah koji smireno sabira iskustva svog uzbudljivog života. Oblikovan na takav način, Moravčevićev roman je u isto vreme slika jednog ispunjenog života i velika freska srpskog 12. veka.
VIDIŠ LI DA NE VIDIM
Srpska književna zadruga, Beograd
Umetnik filma i filozof, angažovani intelektualac i erudita, Emir Kusturica se oprobao kao izvrstan književni pripovedač. Svi ti darovi nalaze se u njegovoj novoj knjizi, romanu i eseju ‒ o piscu Handkeu i reditelju Kusturici. Svetski glas dvojice pobunjenika približio je njihove različite temperamente i spojio ih u razumevanje posebne vrste. Glavni junak nove knjige, Handke/Kusturica, drži savremenom svetu duhovitu lekciju o plemenitom savršenstvu umetnosti i moralnosti, i to kroz parabolu hodanja po žici iznad sudbinske reke Drine koja spaja i razdvaja sve osim autentičnosti i čovečnosti.
CVEĆE
Čigoja, Beograd
Tema ovog romana je naše pamćenje i pitanje kako nas ono definiše. Radnja je smeštena u savremenu Portugaliju, a glavni lik je gospodin Ulme, koji je svakim danom sve više uznemiren vestima. Nakon što doživi moždani udar potpuno gubi emocionalno pamćenje. Pored dirljive priče i svojevrsne „psihologije sećanja“, Cveće Alfonsa Kruza je moćna društvena kritika savremenih političkih sistema u kojima je pohlepa političara i ekonomskih moćnika važnija od onoga što nas čini ljudima – malih stvari koje će ostati u našem sećanju…
BALTIMOR
Arhipelag, Beograd
Proleće, leto i jesen koji se opisuju u ovom romanu čine da ova Beograđanka jasnije nego ikada sagleda sav svoj život, a pogotovu da sagleda sopstvenu svakodnevicu. U toj svakodnevici ona opaža stalno ponavljanje istih stvari, u ljubavi, tako na poslu, u porodici i prijateljstvima, kao i u pokušajima da se pobegne od dosade i ravnodušnosti. Brižljivo slikajući unutrašnji svet svoje junakinje, Baltimor pripoveda o prostoru između ljubavi i smrti, između intime i praznine, između ćutanja i nerazumevanja, između stvarnosti i Interneta, između beogradske svakodnevice i veb-kamere koja junakinju odvodi u Baltimor, između pisanja i odlaska kod psihijatra. Upečatljiva priča o junakinji naših dana.
EPIDEMIJE PEGAVOG TIFUSA
U SRBIJI 1915
Prometej, RTS izdavaštvo
Radovi puk. dr V. Hantera su najobimnije i najvrednije delo koje se odnosi na pojavu pegavog tifusa u Srbiji 1914/1915. godine i osnov su za proučavanje ovih epidemija. Masovnost obolevanja od rekurensa i pegavca je usledila kao direktna posledica Velikog rata kada se našlo u izbeglištvu brojno stanovništvo, a vojska Srbije primorana da bude u rovovima više meseci, dok pojavi epidemije doprinosi i razmeštanje po Srbiji velikog broja ratnih zarobljenika kao i činjenica da okupator ostavlja za sobom svoje vojnike obolele od pegavca. U epidemiji katastrofalnih razmera po Srbiju, koja je trajala šest meseci, obolelo je od pegavca 500.000 ljudi, a umrlo od 135.000 do 150.000. Dramatičnost epidemije kulminirala je dnevnim obolevanjem od 1.500 do 2.500 ljudi sa umiranjem 50–70%.
APOKALIPSA IMPERIJE – VELIKI RAT I RAZARANJE RUSKOG CARSTVA
Službeni glasnik, Beograd
Želeo sam da vaspostavim ljudskost bezglasnih muškaraca i žena, koji se u postojećim istorijama ovog rata predstavljaju isključivo kao arhetipovi primitivnih ruskih seljaka vojnika ili kao napaćene žrtve modernog rata. Većina mojih inicijalnih arhivskih istraživanja bila su posvećena otkrivanju njihovih priča kroz policijske izveštaje, cenzurisana pisma, telegrame oficira, memoare i dnevnike. Tek kasnije, kada sam počeo da pišem članke zasnovane na ovim istraživanjima, jasnije sam video sled događaja koje sam opisivao. Na taj način se javila jedna drugačija vrsta istorije, ona koja je povezivala vojno nasilje, pad države, urušavanje društvenog poretka i kraj carstva u jedan preklapajući, ali uzročno-posledični niz. Ovaj proces ima do te mere zapanjujuću sličnost sa globalnim istorijskim procesom nestanka velikih imperija tokom XX veka da sam odlučio da prekomponujem svoj projekat kako bih naglasio da su apokaliptična iskustva kroz koja je Rusija prošla tokom Velikog rata i Građanskog rata predstavljala ranu fazu dramatične, ali bolne globalne istorije. Fenomen urušavanja imperija ili dekolonizacije još više daje na značaju Velikom ratu, kao jednom od centralnih događaja u narativu istorije XX veka. Time ova knjiga ima dva cilja: da opiše živote širokog spektra aktera na Ruskom frontu, kao i da analizira način na koji se urušilo Rusko carstvo – reči su autora.