ГИТАРСКИ КВАРТЕТ ИЗ КЕЛНА У ГВАРНЕРИЈУСУ

Концерт у Центру Гварнеријус

Чланови квартета основаног 2014. у Немачкој комбинују музичке изразе који их индивидуално дефинишу да би формирали свој јединствен стил у распону од класичне до светске музике

Без обзира на околности, Центар лепих уметности Јована Колунџије Гварнеријус упорно делује и у суженом оквиру корона сезоне. Пред малобројном али одабраном публиком наступио је 23. септембра међународно састављен Келнски гитарски квартет који чине Тал Ботвиник (Израел/Немачка), Енрике Алмеида (Португалија), Птолемаиос Армаос (Грчка) и Тобајас Јухем (Немачка). Чланови квартета основаног 2014. у Немачкој комбинују музичке изразе који их индивидуално дефинишу да би формирали свој јединствен стил у распону од класичне до светске музике. Раде и на проширењу репертоара писањем сопствених композиција, али и нових аранжмана оркестарских и камерних музичких дела. На концерту у Гварнеријусу управо су представили овакву комбинацију у програму широког спектра. Као одговорна млада генерација с еколошком свешћу, свирали су с таблета, а не из папирних нота.
Транскрипцијом Зиме из Вивалдијевих Годишњих доба Тобајас Јухем је верно пренео хармоније и мелодије оригиналног дела, које је у извођењу квартета гитара звучало суптилно, технички савршено усклађено и питомије од виолинског оригинала, у коме данас у новим извођењима све више стружу него што свирају на својим инструментима. Огледало времена. И обрада Баховог концерта за два чембала звучала је мекше од оригинала, с благим подсећањем на легендарне Свингл Сингерсе. Грчке игре Никоса Скалкотаса (обрада П. Армаос) евоцирале су плаво и бело Крита и Пелопонеза, с ефектним темпераментним Клефтиком (лоповски плес) за крај.
Каталански савремени аутор Фелиу Гасул инспирисан је пределима око Пуг Рома, које музички описује суптилно, интровертно, као и пејзаж коме је дело посвећено. Гитаристи су мало свирали, помало звиждали, и све то с крајњом посвећеношћу и одличном усаглашеношћу. После Грчке и Каталоније чули смо португалске евокације. Енрике Алмеида представио је своју композицију Кавакињо у Келну, коју је свирао на кавакињу, португалској гитари у малом, са специфичним звуком. На Хавајима се овај инструмент развио у укулеле. Следила је симпатична Игра кликера бразилског аутора Паула Белинатија.
Најефектнија је била Интродукција и игра Душана Богдановића, с медитативно замишљеним и запитаним уводом и ефектном игром у балканских девет осмина (2+2+2+3) која је загрејала и музичаре и публику. Ништа без мешовитих ритмова и расних гитариста. За крај је остављена сефардска песма Мореника, коју је квартет свирао и отпевао с много душе. Тако је и Ботвиник добио део свог музичког наслеђа. Птолемаос Армаос, који је урадио транскрипцију, има у себи више грчке него сефардске крви, па су хармоније помало асоцирале на старо и ново-грчке модусе, на Теодоракиса и Хаџидакиса. Свака транскрипција носи печат свог аутора. Уз Моренику смо се поздравили с овим младим и високо професионалним камерним саставом, који је београдској публици пружио вече чистог уживања.


Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *