Ko je izgubio u diplomatskom okršaju Crne Gore i Srbije, i kakve to ima veze s principima rada „prve demokratske vlade“ u Podgorici
Ako je prošli petak, 27. novembar, zbilja bio „crni petak, dan u kojem će ’vrhovni komandant’ apostolske vlade predstaviti 12 ’odabranih’ i otpočeti rasprodaju Crne Gore“, i to „tačno u 12 ura, u času kada crkvena zvona najbrojnije otkucavaju“ da oglase „oživjeli klerofašizam i srpski šovinizam kao simbol porobljavanja crnogorskog naroda“, kako tvrdi NVO „Crnogorski obraz“ u svojoj parapolitičkoj analizi nove crnogorske vlade, ovo uz pitanje „može li građanska Crna Gora sa svetosavskim mesijama ostati imuna na transmisiju velikosrpskog nacionalizma, crkvenog dogmatizma i prikrivenog fašizma“, elem, ako je to bio crni petak uspostavljanja „transverzale Beograd–Podgorica–Banjaluka“ zato što je mandatar Zdravko Krivokapić napokon predstavio sastav svog kabineta, onda mora da im je zatim osvanula nekakva svetla subota. Jer je tog dana odlazeća Vlada Crne Gore, i da se takva nikad više ne vrati, odlučila da protera ambasadora Srbije iz zemlje u kojoj se rodio. Srbija je na taj akt neprijateljstva odgovorila pametno; tako da nam je dala nadu da će se spomenuta transverzala, iz noćnih mora apologeta svih šovinizama samo ako su antisrpski, u ne tako dalekoj budućnosti ipak pretvoriti u opipljivu realnost…PERSONA NON GRATA Već činjenica da je odluku o proterivanju ambasadora Vladimira Božovića, rođenog Nikšićanina inače, odlazeće crnogorsko Ministarstvo vanjskih poslova, to mu je naime zvaničan naziv, donelo pred sam konačni istek svog roka trajanja, predstavlja jasnu indiciju da je reč o provokaciji čiji je cilj bio da izazove predvidljivu kontrareakciju. Dok budalasto obrazloženje te odluke o izbacivanju Božovića (iz njegove postojbine), jer se mešao u unutrašnja pitanja zemlje u kojoj službuje svojim interpretacijama njene istorije iako je ta istorija i njegova, a to je učinio tako što je „nelegalnu i nelegitimnu Podgoričku skupštinu 1918. nazvao ’oslobođenjem’ i ’slobodnom voljom’ crnogorskog naroda“, samo potvrđuje taj utisak da se tražio bilo kakav povod da se, za kraj a uoči novog početka kome se nadamo, dodatno zamute odnosi između Crne Gore i Srbije.
I to baš u ovom osetljivom času porođajnih muka „prve demokratske vlade u Crnoj Gori“, kako je u premijerskom ekspozeu naziva Zdravko Krivokapić. Da joj u nasleđe bude ostavljen i još jedan problem.
Osetio je to i vladika budimljansko-nikšićki Joanikije, pa je zato i ocenio da je cilj bio da se „podignu tenzije i prodube podele u svim slojevima crnogorskog društva“, te da „naročito među braćom pravoslavne vere izazove recipročne mere od strane Srbije, da bi se medijskom larmom u regionu posejalo što više otrova i bratske mržnje“.
UNILATERALNI RECIPROCITET Upravo je o reciprocitetu reč; to je bila ona predvidljiva kontrareakcija Beograda iz diplomatskih konvencija na koju je računala Podgorica da bi ostvarila svoju nameru. Beograd je tu udicu najpre progutao, a onda je ispljunuo.
Srpsko Ministarstvo spoljnih poslova proglasilo je Tarzana Miloševića, crnogorskog ambasadora u Beogradu, za personu non grata. „Povodom proglašenja ambasadora Republike Srbije u Crnoj Gori Vladimira Božovića personom non grata, Ministarstvo spoljnih poslova Srbije postupilo je na recipročan način“, navedeno je u saopštenju koje je medijima dostavilo ministarstvo na čijem je čelu Nikola Selaković.
I taman je ambasador Milošević spustio kofere s ormana, obrisao prašinu s njih i po krevetu počeo da slaže košulje skinute s vešalice, zamišljamo na primer baš ovakav prizor, poslagane bele košulje i kravate pored njih, kad mediji u Srbiji počeše da javljaju da je predsednik Aleksandar Vučić zakazao hitan sastanak sa šefom diplomatije Selakovićem i s premijerkom Anom Brnabić. I da je sastanak u toku, pa da je završen, a kada je završen, obratila se premijerka i rekla da je „predsednik mene i ministra Selakovića pozvao da se konsultujemo oko ove odluke vlade… pa je doneta odluka da će Srbija unilateralno, jednostrano povući odluku o proterivanju crnogorskog ambasadora. Mi ne želimo da imamo takav neprijateljski akt prema Crnoj Gori, iz tog razloga smo danas doneli ovu odluku. Meni je žao što se sve češće u Crnoj Gori prekraja istina i govori se da je Srbija bila okupator u Prvom svetskom ratu“.
Ambasador Milošević mogao je da odahne i da bele košulje vrati nazad u svoj orman.
I ostalo je nejasno zašto je u subotu uopšte donošena odluka koja će već u nedelju biti povučena, tim pre što je teško zamisliti da je subotnja odluka doneta bez znanja onoga koji je u nedelju zamolio da bude opozvana; osim ako cilj čitavog ovog performansa nije bio upravo u ovome, da se donetom recipročnom merom po Bečkoj konvenciji pa njenim povlačenjem dodatno naglasi značaj tog pomiriteljskog gesta i onoga ko je na to presudno uticao.
Kako god, Beograd je neočekivano dobio lepu priliku da postupi mudro i pomirljivo, i tu je priliku iskoristio; pri čemu je ipak sporedno važno što bi verovatno bilo bolje da je sve odrađeno tako da kredibilitet našeg Ministarstva spoljnih poslova, koje u samo 24 sata donosi dve sasvim suprotne odluke, ne ispadne kolateralna šteta. No bez obzira na to, ovo odustajanje od akta neprijateljstva prema odlazećoj vlasti u Crnoj Gori predstavlja akt prijateljstva prema vlasti koja se tamo uspostavlja. Nismo prihvatili igru onih koji su učinili sve da bi nas razdvojili od braće u Crnoj Gori, i to je, iako jednostavan, i državnički i nacionalno odgovoran potez koji, kao takav, zaslužuje da bude pohvaljen.
VLADA ZDRAVKA KRIVOKAPIĆA Ova je pak ruka prijateljstva, pružena iz Beograda ka Podgorici u skladu sa savetom vladike Joanikija, utoliko poželjnija, i potrebnija, što je formiranje nove vlasti u Crnoj Gori u medijima bliskim vlastima u Srbiji propraćeno uz kudikamo više primedbi nego što bi se smatralo pristojnim, s obzirom na okolnosti.
Doduše, nisu ni sve primedbe bile sasvim lišene osnova; uostalom, kada je o političkim liderima pobedničke opozicione koalicije reč, visoke funkcije u novoj vlasti dobili su i Aleksa Bečić (predsednik Skupštine Crne Gore) i Dritan Abazović (potpredsednik vlade Zdravka Krivokapića o kojoj se glasa u sredu, kad ovaj broj „Pečata“ bude u štampariji). Dok ih nisu dobili ni Andrija Mandić ni Milan Knežević, iako je njihova koalicija, s Krivokapićem na čelu, na izborima dobila ubedljivo najviše glasova. Pa neraspoloženje, uz upitanost zašto je tako, ipak ima mesta.
A opet, prilično su daleko od istine i tvrdnje da je prevaren sav onaj narod koji je glasao za promene, i da je „Milo kupio Krivokapića“. Da, na mesto ministra (ministarke) odbrane dolazi Olivera Injac, koja je pohađala one čuvene NATO kurseve u Garmišpartenkirhenu u Nemačkoj kao i Dragan Šutanovac, i biće na čelu Ministarstva javne uprave, digitalnog društva i medija Tamara Srzentić, koja se izjašnjava kao „ponosna Cetinjanka i Crnogorka“ sa crnogorskim kao maternjim jezikom, ali, kad je već reč o nacionalnoj i ideološkoj pripadnosti, od 12 ministara barem ih se šestoro otvoreno deklarišu kao Srbi i otvoreno iskazuju svoju bliskost s Mitropolijom crnogorsko-primorskom Srpske pravoslavne crkve, a to je pomak kakav je dosad bio sasvim nezamisliv. I nepošteno je to ne primetiti.
Tim pre što svi znamo da živimo u uslovima ograničenog suvereniteta u kojima proces osvajanja slobode, kada ga uopšte ima, nažalost mora da ide postepeno, te otuda i neophodnost nekih mučnih kompromisa kakvu sad uočavamo u Crnoj Gori. Uostalom, evo je i kod nas u vladi Gordana Čomić kao izraz te potrebe sklapanja pakta s, takoreći, đavolom, pa je zbog toga tabloidi ne optužuju da šuruje sa Zapadom više nego što baš mora…
A od nove Vlade Crne Gore u svakom slučaju ne treba očekivati više nego što je u stanju da isporuči. Dovoljno će biti da ispuni baš ono što je obećala; da povuče skaredni zakon o otimanju svetinja, da istrebi fantomske glasače DPS-a iz biračkih spiskova, i da započne obračun s mafijom koja je od Montenegra načinila sebi domovinu. I biće to sasvim dovoljan prvi korak ka stvaranju one transverzale Beograd–Podgorica–Banjaluka. A tada nam ambasadori gotovo i neće biti potrebni.
Uvjek je zadovoljstvo procitati clanak od Nikole Vrzica.
Odličan članak N. Vrzića
Komentar u sklopu teme:
RECIPROCITET: Paritet i reciprocitet (recipročne mere) u medjudržavnim, medjunacionalnim, medjuetničkim, ekonomskim odnosima, ljudskim pravima (učili smo u školama) – regulisano je brojnim medjunarodnim konvencijama preko Ujedinjenih nacija, Saveta evrope i drugih medjunarodnih organizacija i Saveza. Srbija je potpisnica mnogih konvencija, naročito konvencija UN.
Crna Gora je proterivanjem srpskog ambasadora izazvala unilateralni reciprocitet, proterivanjem crnogorskog ambasadora iz SRB, ali je sutradan povukla odluku iz posebnih razloga za koja se pretpostavlja koji razlozi su i kome idu u prilog.
PARITET I RECIPROCITET, jesu univerzalni Principi o ljudskim pravima – bitno je da se naznače u vezi mnogodecenijske situacije, političkih i sveukupnih odnosa Srba i Albanaca na KiM (Kosovu).
SRBIJA od 1950 do danas uopšte nije primenjivala Principe Pariteta i Reciprociteta u političkom, bezbednosnom, demografskom smislu na Kosovu i Metohiji – protiv albanske-šiptarske separatističke ideologije, separatističkog delovanja i etničkog čišćenja Srba? Zato je danas došlo do islamizacije KiM, etničkog čišćenja Srba, otimanja i predaje srpske teritorije KiM? Za razliku od Albanaca koji su maksimalno iskoristili-zloupotrebili nacionalni pasivizam Srba da nametnu enormni natalitet (Sećate se ideološkog apela Envera Hodže, predsednika albanije 1960: “…Najmanje petoro dece u albanskim-šiptarskim porodicma, i na KiM, ko ima manje, taj je neprijatelj Albanaca.”), raznovrsne zulume nad Srbima i etničko čišćenje. Srbija im je išla na ruku, nagradjivala šiptarski natalitet preko Dečjeg dodatka po broju dece (a ne po bračnom paru = ramnopravnost za sve nacionlnosti) i visokih razvojnih fondova za nerazvijeno i zaostalo Kosovo. Primera radi, po pitanju zapošljavanja (uslov je školska-stručna kvalifikacija) šiptari su izdejstvovli zapošljavanje po nacionalnom ključu (brojčanom statusu): Na jednog zaposlenog srbina zapošljavali 8-10 Albanaca-šiptara u priličnoj meri bez odgovarajućih kvalifikacija, da pregaze Srbe? Takodje po pitanju mešovitih brakova: Albankama zbog muslimanske vere zabranjeno da menjaju veru i udaju se za Srbe, Makedonce, nealbance, a Albanci imaju pravo na naše pravoslavne devojke i žene, u priličnoj meri odnarodjavaju nacionalni identitet, na Kosovu i Zapadnoj Makedonije rasprostranjeno belo roblje. Takvi jednosmerni nacionalni odnosi Srbiju i Makedonju su zanimali formalistički, kao lanjski sneg. Sve mere koje su preduzimane u tom pravcu, više su štetile nama pravoslavcima, hrišćanima. Bilo je mnogo situacija da se primeni adekvatan PARITET I RECIPROCITET u odnosima, ali naše političare to nije zanimalo! Nastavak…
…
(Nastavak komentara)
Srbija od 1960 nije htela, ignorisala, nije primenjivala Principe PARITETA I RECIPROCITETA u medjunacionalnim, medjuetnićlim odnosima na Kosovu i Metohiji, po medjunarodnoj konvencije UN, iako je potpisnica konvencije. Zato je albanski-šiptarski separatizam i šovinizam slobodno delovao i doveo do islamizacije i etničkog čišćenja Srba, do proglašenja nezavisnosti – albanskog – Kosova, do upada NATO snaga na Kosovu (okupaciji) i ispunjenja strateških geopolitičkih ciljeva Amerike, koja proizvodi i koristi krizna žarišta u svetu za svoje ciljeve (prodor na Istok, na Ruske granice): Na Kosovu je iskoristila krizno žarište – nije ga proizvela (niko nije kočio Srbiju 50 godina da brani svoje KiM)!
Šta Srbija može danas da uradi na Kosovu? – Prvo da hitno prekine veleizdajnički Briselski sporazum, u krajnjem slučaju zamrzne, proglasi Status Kvo – mirovanje dok se ne ispune uslovi za pravedno rešenje preko UN – dok još ima vremena?! Pravedno rešenje kada se pronadje da se proglasi i prihvati na Narodnom referendumu?
PO pitanju PARITETA I RECIPROCITETA (po medjunarodnoj konvenciji UN) – Srbija i dalje politički katastrofalno greši – ne uči na greškama, poukama iz prošlosti, NE PRIMENJUJE STATISTIČKI IZVEŠTAJ?! Na ptimer:
DEMOGRAFSKA POLITIKA Pre 2 godine Srbija je formirala Savet za demografiju i finansijski podsticaj radjanja protiv bele kuge (predsednik Saveta Vučić): Doneto Rešenje: Dečji dodatak …za 3 dete = 12.000 svakog meseca na 10 god, za 4 dete= 18.000, i za 5 dete = 18.000 din. (po broju dece, a NE po bračnom paru = ramnopravnost za sve bračne parove bez obzira na nacionalnu pripadnost)? Takvo nagradjivanje koristi najviše Albancima, Romima, Bošnjacima… sa enormnim i nadprosečnim natalitetom – a kod Srba vlada opasna BELA KUGA?! Ako se nastavi pogrešna demografska politika – za 70-100 godina Vojvodinom će vladati Romi, a Jug Srbije proširiti do Leskovca-Niša? Sa takvim destruktivnim (antisrpskim) demografskim principima u prošlim periodima Kosovo je albanizirano-islamizirano (tada se primenjivao demografski princip: Dečji dodatak po kriterijumu: Prosek plate-primanja po članu domaćinstva: Srbi, Makedonci… sa jedno-dvoje dece imali manaji prosek, skoro da nisu imali dečji dodatak, a Albanci sa 3-5-8 dece svi ispunjavali kriterijum i dobijali maksimalan dečji dodatak? Ja sam te “kriterijume” okvalifikovao-pojednostavio kao “kriterijum nagradjivanje radjanja po broju dece, a ne po bračnom paru = ramnopravnost.
ZAŠTO SE za problem BELE KUGE kod srpskog naroda nije raspisao konkuss za adekvatno rešenje, i nije primenio demografski princip PARITET I RECIPROCITET: Ne u smislu takmičarskog principa, nego u adekvatnom rešenju – ramnopravnosti kakvo sam ranije objavljivao u komentarima kao adekvatno, a to je da ponovim: SISTEMSKO REŠENJE za celu Srbiju PO BRAČNOM PARU = ramnopravnost: da se odredi Dečji dodatak jedno-dvoje dece – limit za prirodno održavanje nataliteta (ko ima više od dvoje dece neka se brine sam). A srpski narod – Srbi sa belom kugom, SP crkvom, Dijasporom, dobrovoljnim prilozima Srba, siromašni oslobodjeni – da formiraju SRPSKI FOND za podsticaj radjanja protiv bele kuge kao dodatni d.d. – podsticaj!!!??? Manjine koje imaju veliki natalitet neka formiraju svoje fondove ako im je malo dece, niko im neće braniti.
PRINCIP pariteta i reciprociteta je potreban i u drugim oblastima, da ne nabrajam, na primer mešovitim brakovima. Neprimenjivanje naznačenih principa doveo je, na primer na Kosovu, do dijametralnog dispariteta (Albanci imaju, preuzeli pravo na srpske, makedonske devojke i žene, rasprostranjeno i belo roblje), a naši nisu imali pravo zbog muslimanske vere šiptara-albanaca, što je dovodilo do priličnog iseljavanja mladih Srba, makedonaca u Z. MKD, izmedju ostalih šovinističkih uzroka.
MINI ŠENGEN je takodje neadekvatan problematici: Zakonski omogućava Albancima sa Kosova, Albanije, Makedonije – da se zapošljavaju sa priznatim dimlomama i nasljavaju po Srbiji – a da nisu uspostavljene zakonske recipročne mere za zapošljavanje Srba na naznačenim prostorima (široka tema)?! Da ne navodim mnogo primera, skratiću komentar…