Шта Срби могу да науче из јерменско-азербејџанског сукоба око Нагорно Карабаха?
Званична позиција Србије током недавно окончаног оружаног конфликта Јерменије и Азербејџана била је да сукобљене стране треба да одбаце ратну опцију и покушају да нађу компромисно решење. То је потпуно у складу с начелним ставом наше земље у вези са сопственим косовским проблемом. Да у том светлу на конкретан начин пређемо са страног на домаћи терен: поводом Косова Вучић је ових дана поручио српској и светској јавности да је компромис с Приштином неопходан јер пример Нагорно Карабаха показује како замрзнути конфликт лако може да ескалира.ЗАМРЗНУТА РЕАЛНОСТ Начелно то је тачно, али проблем је у томе што албанска страна не жели да прихвати да је тако и понаша се као да је једино решење „косовског конфликта“ да Србија капитулира. На неки начин то је потврдио пре нешто више од месец дана и председник Србије, када је изјавио да никада нисмо били даље од косовског компромиса и то не кривицом Србије. Онда се поставља питање како је могуће превазиђи стање тзв. замрзнутог конфликта без губитка и оно мало преосталих позиција које Срби имају на Косову и Метохији? За компромис су потребне две стране.
Обострано иоле прихватљиво решење свакако је боље од замрзнутог кофликта, али ако оно није реално – а због албанске искључивости није – онда је он за нас много повољнија варијанта од предаје или лажног компромиса. Запад нам од 2007. године упорно нуди баш то. Ишингеров модел подразумева да Србија прихвати лажну косовску независност као праву. Не мора до даљњег да призна Косово, али према Приштини мора да се односи као да је средиште суверене државе. Ако је већ тако, чак и да добијемо некакву стерилну Заједницу српских општина, зар је то компромис? Није! У питању би била капитулација ма колико она била представљана у другом светлу.
[restrict]
НАГОРНО КАРАБАХ Време је да се позабавимо поукама које у вези с компромисом произлазе из недавно окончаног јерменско-азербејџанског рата. Ако компромис једна страна не жели, он постаје могућ тек када је присиљена да га прихвати. Сада се нећу бавити правдом већ правом, при томе у нашем случају и једно и друго је на нашој страни. На Јужном Кавказу није тако. Нагорно Карабах, као и велики простор који окружује ту јерменску енклаву, али и саму Јерменију, а који припада Турској и Азербејџану – историјски је баштина древног хришћанском народу о коме је реч. Јермени су ту живели док су преци Турака и Азербејџанаца још обитавали у Средњој Азији. Но данас Јермени, као резултат турског вековног потискивања и коначно масовног прогона па и геноцида, не живе у југоисточним деловима савремене Турске, док је Нагорно Карабах део међународно признатог Азербејџана.
Током урушавања Совјетског Савеза дошло је до рата између Јермена и Азербејџанаца око те спорне области. Он је у разним видовима и са променљивим интензитетом трајао од 1988. до 1994. Националним духом понесени Јермени, подржани од стране своје бројне дијаспоре, у њему су победили Азербејџанце који су умногоме били заокупљеним својим унутрашњим надигравањима око власти. Јермени не само што су ставили под контролу спорну аутономну област већ су освојили и околне делове Азербејџана са већином припадника матичног народа те државе. Ти крајеви су били скоро дупло већи од изворног Нагорно Карабаха и тако су Јермени једнострано проглашену другу своју државу од енклаве претворили у територију хомогено повезану с Јерменијом.
НАЦИОНАЛНИ ПРАГМАТИЗАМСрбија мора да води рационалну и прагматичну политику даљег унутрашњег јачања и што бољег међународног позиционирања, те да чека погодно време за компромис или други модел развезивања косовског чвора. Ако тако будемо поступали, смирено али национално одлучно, уверен сам да ће Приштина постати много флексибилнија и спремнија на неки вид одрживог договора. Овако, понављам то, на неки начин и сами заливамо коров њених безобразлука и отварамо пут за ескалацију проблема са њене стране (нпр. покушај пуне окупације севера Косова) пошто мисли да ће јој све проћи. |
СУКОБ И ДОГОВОР После дужих превирања око власти која су попримала елементе грађанског рата, у Бакуу се учврстио прекаљени совјетски политичко-безбедносни играч Хејдар Алијев (1923–2003). Прагматичан и реалан, он је јасно увиђао да му је потребан мир како би завео ред у земљи и обезбедио њен економски развој, као и да велики приходи од енергената Азербејџану омогућавају да ојача свој војни потенцијал за неко будуће, макар и војно решавање сукоба, односно покушај да се поврати контрола над око 16 одсто територије некадашњег совјетског Азербејџана. Стога је уз посредовање Москве 1994. године Алијев прихватио да се конфликт замрзне, али тако да никакво страно присуство не везује руке његовој земљи у будућности.
Уверени у своју снагу Јермени су то олако прихватили и у наредном периоду су се држали – ма колико са морално-историјског становишта то можда било и оправдано, у практичном погледу врло оптерећујућег – ригидног става у вези са покушајима да се нађе неки одрживи компромис. Азербејџан је пак био (или се тако вешто представљао) много кооперативнији. А као потенцијално решење за конфликт Русија је, иако не до краја доречено али прилично јасно, предлагала поделу спорних територија и то на начин да Јермени врате Азербејџану крајеве које су освојили а у коме су Азери до распада Совјетског Савеза имали већину.
РАТ, БОГАТСТВО И ДЕМОГРАФИЈА У међувремену Азербејџан је у поређењу са својим опонентима, тј. Јерменијом и непризнатим Нагорно Карабахом (према коме је Јереван имао сличан однос као Београд у вези са Републиком Српском Крајином – подржавао га је, али га ни он није признао), константно јачао економски, војнополитички, демографски. Довољно је рећи да је пред овогодишњи рат Азербејџан имао преко 10 милиона становника а Јермена је у оба ентитета било око три милиона, док су економски параметри били још неповољнији за њих. Јерменски бруто домаћи производ (БДП) према паритету куповне моћи био је прошле године 33 милијарде а азербејџански 189 милијарди долара. Укратко, Азера је било трипут више а њихов БДП је скоро шестоструко превазилазио јерменски.
Уз све то, за разлику од краја прошлог века, сада је Јерменија био оптерећена неслогом док је Азербејџан имао стабилну унутрашњу ситуацију. У таквим околностима дошло је до новог рата у коме је Азербејџан значајно смањивао губитке својих регуларних снага масовним ангажовањем страних плаћеника, те дронова и друге савремене технике (за коју је имао новца). Исход рата видимо какав је. Без обзира на жилав и храбар отпор, Јермени су доживели озбиљан пораз и нашли су се на корак од колапса, стога су пристали на неповољније решење од онога које им је раније нуђено.
Прихватили су да све територије које до краја прошлог века нису припадале Нагорно Карабаху врате Азербејџану (изузев уског коридора који их спаја с Јерменијом) док је значајан део њихове изворне покрајине током сукоба заузела азербејџанска војска и ти крајеви ће остати под њеном контролом. За области које остају под управом Јермена предвиђен је нови замрзнути конфликт током кога се очекује налажење неког политичког решења, с тим што као гарант безбедности преосталих Јермена долазе руски миротворци. Но Баку се и ту изборио да њихово присуство буде временски ограничено.
МИР И СПРЕМНОСТ ЗА БОРБУ Све то указује да ће коначно решење или бити некаква аутономија Нагорно Карабаха у саставу Азербејџана или размена територија. Али овај пут тако што ће Баку добити део територије Јерменије (не као привремени коридор већ трајно) како би азербејџанска енклава Нахичеван била повезана с матицом. Заузврат би Азербејџан вероватно био спреман да Јерменима препусти брдовити и сиромашни Нагорно Карабах. И то само део који и даље контролишу Јермени. Ипак, све то су нагађања и да се њима шире не бавимо. За нас је битно нешто друго.
Када компромис није могућ милом, он постаје изгледан силом. И ње Србија не треба да се одриче априори. Не да би ратовала већ баш да се то не би догодило. Јер ако унапред дижемо руке и тврдимо да смо безусловно за компромис, онда призивамо невоље. Много је реалније да дочекамо компромис ако имамо рационално самоуверен став и црвене линије за које сваком треба да буде јасно да ако буду пређене, Србија ће свим средствима бранити своје интересе. Прст на обарачу пре доприноси миру него подигнуте руке увис и погнута глава. Ако није тако, шта ће нам онда уопште војска?
СРПСКА ПРЕДНОСТ Албанци се понашају дрско и једнострано јер знају да имају подршку западних моћника, али и стога што препознају наш прекомерно покуњен и тек за домаћу употребу повремено позерски борбен став. Да није тако, и они би почели да размишљају о фактору времена. А оно, уверен сам у то, много више иде нама у прилог него њима. Чињеница је да имамо низак наталитет, али он је све мањи и код њих. Опет, много више и брже се исељавају Албанци него Срби. Ако упоредимо реалне демографске параметре из 1999. с данашњим (колико нас и њих стварно има на Балкану), клатно се померило нама у корист. Тако стоје ствари и с економијом. Србија се много брже развија од сепаратистичког Косова а дошла је у позицију да буде боља и од Албаније која нас је дуго претицала. Нема сумње да је од огромног значаја фокусираност официјелног Београда на привлачење страних инвестиција и друге видове подстицања привреде.
Када се ради о геополитичкој позицији, и ту смо у предности. Западне силе на које су се Албанци ослањали полако али сигурно губе трку у односу на центре моћи из других зона који нису подржали косовску сецесију. Русија је много моћнија у односу на Запад него што је била крајем прошлог века. Кина која је тада имала више него петоструко мањи БДП према паритету куповне моћи у поређењу са САД, сада је 30 посто изнад те силе у поменутом погледу. А за економском иде и војнополитичка моћ. Данас већ Кина и Русија обуздавају Америку у својим двориштима па и ван њих када се на неко питање усредсреде, а за двадесет година вероватно ће кинеска флота перманентно крстарити поред америчких обала као што то америчка чини данас око Кине.
ОПАСНОСТ ОД ДЕФЕТИЗМА Све у свему свет и наш регион се мењају нама, а не Албанцима, у прилог. Не треба да се у страху заваравамо да је другачије. Из тога произлази да њима, а не нама одговара брзо решавање косовског конфликта. То не значи да ми не треба да будемо спремни на истински компромис ако је он могућ. Боље је данас решавати проблеме него их остављати потомцима – с тим се слажем. Али шта ако то није могуће? Да ли је то разлог да капитулирамо? Наравно да није. То би било у домену велеиздаје, а не национално-конструктивне политике. То важи и за некакав трули компромис који би био представљан као прави (нпр. усвајање Ишингеровог модела уз формирање ЗСО).
Немамо на то право, као ни да погоршавамо позиције генерација које долазе, а баш то радимо ако јачамо ирационално самопоуздање албанске стране, те слабимо сопствене одбрамбене потенцијале (што смо нпр. учинили укидањем ефикасне српске тзв. Цивилне одбране а заправо потенцијално неке врсте територијалне одбране на северу Косова). Најбоље је да данас решимо проблеме у корист будућих генерација Срба, али никако не смемо да им, наводно у име мира, навлачимо невоље на врат охрабрујући албанску агресивност која ће пре или касније довести до експлозије.
[/restrict]
Kompromis…
SRBI iz jermensko-azerbejdžanskog sukoba mogu da nauče-konstatuju da pokrajinska oblast “Nagorno Karabah po medjunarodnom pravu pripada Azerbejdžanu (kao što Kosovo i Metohija pripada Srbiji), i zato je došlo do oružanog konflikta da Azrrbejdžan povrati teritoriju (opravdano nemešanje medjunarodne zajednice: Nato nije bombarovao azerbejdžance).
KOSOVO I METOHIJA po medjunarodnom pravu pripada Srbiji, ali Srbiji se oduzima pravo da odbrani teritoriju od albanskog separatističkog šovinizma i fašizma? Naprotiv, EU i SAD priznaju secesiju Kosova- otimanje, oduzimanje teritorije od Srbije Briselskim sporazumom koji je pred svršen čin: Unutrašnji srpski suverenitet nad KiM predat Albancima zbog svojih geopolitičkih interesa (slabljenje pravoslavne Srbije, širenje Nato na Ruske granice). Pitanje je zašto na to Srbija pristaje da preda-pokloni KiM?
ZAMRZNUT KONFLIKT (faktičkog stanja, separatističko otcepljenje KiM). Ne “realnost stanja” koje asocira da je Kosovo albansko, da Srbija treba da preda Kosovo i kapitulira): Zato je hitno potrebno “zamrznuto faktičko stanje” (status kvo, odlaganje predaje teritorije dok se ne steknu uslovi za pravedno političko rešenje: tu Srbija ne traži niti izaziva rat, zašto bi nas zbog zamrznutog konflikta bombardovali? Kiparski konflikt traje 60 godina – nije vršen pritisak da se turski deo okupiranog Kipra odvoji i učlani u UN. Palestinsko-Izraelski konflikt traje mnogo duže, niko ne bombaduje Izrael što brani svoju jedinu državu na svetu.
KOMPROMISNO REŠENJE, DIJALOG (dijalog: razgovor) Svi sporazumi, pregovori, dogovori… uspostavljaju se razgovorom-dijalogom kojim će se proglasiti konačno-kompromisno istorijsko rešenje Kosova (očekuje se učlanjenje Kosova u UN, legalitet i legitimitet nove albanske države na spoljnom planu (na unutrašnjem planu reguliše Briselski sporazum). Nepotrebno se mnogo potencira dijalog, dijalog…, a nikako da se Briselski sporazum preda Narodnoj skupštini Srbije na debatu-raspravu, da se upozna narod sa sadržinom 15 odredbi, i referendum, i nakon toga ponudi na prihvatanje i potpisivanje? STOP Briselskom sporazumu – predaji teritorije! U nastavku analiza Briselskog sporazuma…
Analiza BRISELSKOG SPORAZUMA o principima normalizacije odnosa Srbije i Kosova.
Komentar: Zašto nije naznačen suštinski Predmet sporazuma (odredjivanje novog statusa Kosova kako prikazuju odredbe sporauma? Formulacija teksta proizvodi zabludu). Principi normalizacije odnosa su kontradiktorni odredbama sporzuma kojim je Kosovo dobilo sve državne atribute: Srbija predala svoje institucije i suverenitet KiM Albancima.
TAČKA 1) Briselski sporazum 2013 (Vlada Srbije): Postojaće Asocijacija/Zajdnica opština sa srpskom većinom. Članstvo će biti otvoreno za svaku drugu opštinu pod uslovom da se o tome saglase članovi.
Komentr: Zašto da se uključuju “druge opštine” (isto se prenosi u Bris. sporazum 2015 Opšte i završne odredbe tačka 18) – kada se radi o Zajednici srpskih opština? Očigledno je da mogu da se uključe i albanske opštine: Tako je uradjeno Sporazumom o sudstvu i tužilaštvu na Kosovu: Na 4 srpske opštine priključile se tri albanske sa vlikom albanskom populacijom: Albanci dobili petostruku većinu nad Srbima i dobili isti broj sudija i tužilaca kao i Srbi (i Vučić je konstatovao višestruku brojčanost Albnaca u odnosu na Srbe): ZSO postao ZASO (deluje kao Zajednica albansko-srpskih opština).
TAČKA 2) Uspostavlja se Asocijacija/Zajednica na osnovu statuta… Garancija za Zajednicu su vžaeći zakon i Ustavni zakon(?). Identično piše i uBS 2015.
Komentar: Ustavni zakon koje države (naravno Kosovo)? Da li je to slučajna greška?
TAČKA 3) Organizacija Zajednice će biti zasnovana na istim osnovama kao i Asocijacija kosovskih opština…
Komentar: Znači ZSO će imati prava kao i kosovske opštine, nema teritorijalnu autonomiju slično kao Republika srpska kako je najavljivano.
TAČKA 4) U skladu sa nadležnostima dodeljenim Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi i kosovskim zakonima… Zajednica će imati pun “nadzor” nad oblastima ekonomskog razvoja, obrazovanja, zdravstva, urbanizma i ruralnog razvoja.
Komentar: Znači da ZSO ima samo nadzor, nema zakonska izvršna ovlašćenja, zboh toga je “kosovska vlast” porušila betonski bezbednosni zid na severu Kosova kod mosta koji je Srbima služio da se zaštite od napada i upada albanskih separatističkih šovinista koji su preko ibarskog mosta napadali Srbe.
TAČKA 5) Asocijacija/Zajednica će imati i dodatne nadležnosti koje će na nju preneti centralne vlasti u Prištini.
Komentar: Centralna vlast – kosovska vlast.
TAČKA 6) Zajednica/Asocijacija će imati predstavničku ulogu pri “centralnoj vlasti”, kao i u savetodavnim telima…
Komentar: nema izvršna ovlašćenja, a govorilo se u startu BS da ima.
TAČKA 7) Na Kosovu će postojati jedinstvena Kosovska policija. Sva policija na severu Kosova biće integrisana u okviru Kosovske policije…
Komentar: Srpska policija predata-integrisana u Kosovsku policiju.
TAČKA 8) Pripadnicima drugih bezbednosnih srpskih struktura biće ponudjeno mesto u odgovarajućim kosovskim strukturama.
Komentar: Ugašene srpske bezbednosne strukture jako naoružane, oko 2-3 hiljade člana po nekim izvorima, ponudjeno im mesto u kosovskim strukturama.
TAČKA 9) Organizaciona struktura Zajednice srpskih opština.
TAČKA 1O) Sudske vlasti biće integrisane i delovaće u okviru ptavnog sistema Kosova…
TAČKA 11) Opštinski izbori… organizovani… u skladu sa kosovskim zakonom i medjunarodnim standardima.
TAČKA 12) Potpisnici se obavezuju za izradu plana za implementaciju….
TAČLA 13) Energetika i telekomunikacije.
TAČKA 14) Dve strane se obavezuju da neće jedna drugu blokirati, niti podsticati druge da blokiraju evropsku integraciju druge strane.
TAČKA 15) Predvidja se komisija za implementaciju….
ZAKLJUČAK: Kosovo je sporazumom dobilo sve državne atribute. Klasična primopredaja teritorije KiM. Sada se sprovodi finalizacija BS, traži se “kompromis” o normalizaciji odnosa Srbije i Kosova za potpisivanje pravno-obavezujućeg sveobuhvatnog sporazuma za punopravno članstvo nove države Kosovo u Ujedinjene nacije(!)?
Treba raskinuti nepravedan Brislski sporazum kojim se otima teritorija KiM od Srbije – dok još ima vremena? STOP predaji teritorije!!!