ПОСТ КОРОНА ФЕСТУМ

Како се у свету класичне музике пауза на корони полако претвара у неизвесни наставак, у паузу ad libitum

Концертне дворане су затворене, фестивали отказани и музички активни месеци изгубљени. За многе музичаре изолација због вируса донела је последице које ће им променити живот. Петина класичних музичара у свету каже да је дубоко забринута што ће њихова каријера можда бити завршена након краја вируса корона. Новац од стриминга музике не доноси зараду, јер систем онлајн-помоћи није уведен, па музичари који своје снимке стављају на интернет не зарађују ништа.
Владе света свуда подстичу кампању враћања на посао у индустрији и другим секторима економије, иако ће то значити нове смртне случајеве. На пољу класичне музике, међутим, повратак на посао наилази на очигледну потребу за великом публиком у затвореним просторима од 1.000, 2.000, 3.000 седишта, или чак и више. Публика је још увек невољна да се врати на такве догађаје, па се чини да је наставак концертних сезона уживо неизвестан под овим условима. Оперске куће су посебно погођене, јер тамо нема места индивидуалним извођењима. Без масе нема ни опере. Хорови испуњавају позорницу; музичари седе један до другога у оркестарској рупи; публика седи раме уз раме у дворани. Метрополитен опера, једна од највећих светских оперских кућа, планира 4.000 гледалаца који би требало да испуне салу на премијерној вечери нове сезоне, потпуно нове продукције Аиде 21. септембра. Али већ сада није сигурно када ће се догодити отварање. Мет је дискретно најавио да представе следеће сезоне могу бити отказане најмање до Нове године, пошто се мере друштвеног дистанцирања за сузбијање пандемије вируса корона настављају. Љубитељи опере биће разочарани, мада то није ништа у поређењу с погубним утицајем који вирус има на животе и уметника и запослених у опери.
Нажалост, искуства и предвиђања музичара и уметника свуда показују да се након пандемије вируса корона не може вратити статус кво. Кризни период након финансијског краха 2008. само је мали део онога што ће се догодити и са чим ће се уметници суочити у скорој будућности након актуелне економске катастрофе коју је покренула пандемија у 2020. години.
Код нас је ситуација још гора, јер све музичке активности зависе углавном од финансирања путем пројеката. Град Београд је свој конкурс за пројекте укинуо за ову годину, Министарству културе смањен је буџет, а тржиште уметности код нас никад није заживело. До сада нису или неће бити одржани неки фестивали (харфа, Фестивал старе музике, БЕЛЕФ, оргуље, део сезоне Коларац – твој свет музике), а под знаком питања су и БЕМУС, Saxperience, Фестивал чембала, у зависности од имагинарног буџета и могућег поновног распиривања пандемије на јесен.
Велики оркестри имају проблем не само наступа већ и редовних проба. Праве пробе оркестра, на којима треба да буде присутно око 70 музичара, још нису прихватљиве. Београдска филхармонија се спрема да своју нову сезону, ако је буде и кад је буде, прилагоди будућим препорукама за концертирање у затвореном, у зависности од епидемиолошких процена домаћих стручњака и Светске здравствене организације. Музичка продукција РТС-а припрема наступ на отвореном 28. августа у Ноћи музике на Ташмајдану. Све зависи од датих околности како ће се то реализовати. Нова сезона се бојажљиво планира, јер се још нису стекли услови за право планирање. Културни центар Београда ће на платоу у Кнез Михаиловој улици организовати серију музичких наступа на отвореном. Наравно, сви наступи на отвореном зависе од временских услова, који нам до сада нису били баш склони.
Што се тиче солиста, вишечасовно вежбање инструмента се увек одвија у уобичајеној изолацији, јер је и поред застоја због пандемије важно одржати свирачку кондицију као код врхунских спортиста. Спремамо се као да ћемо сутра изаћи пред публику будући да наш посао не трпи дугу паузу као што је овогодишња пауза на корони. Осим финансијске пропасти, ненаступање води и у депресију, јер се не види куда и како идемо и када ћемо поново наступати као раније. Знамо да ће се поново појавити потреба за живим извођењима, која се не могу поредити с гледањем снимка или преносом уживо, јер смо у интерлудију на корони придобили нову активну публику нашим интернет концертима. Охрабрени смо када видимо колико се људи у овим тешким временима окренуло музици која лечи, повезује и даје наду. И то само после 13 минута слушања…

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *