Српска уметничка сцена: Годишњи биланс

На најзначајнијим сликарским и другим изложбама у минулој години показани су високи поетички и симболички домети, узлети фантастике, врхунске мајсторије апстракције и обликованих вајарских синтетичких форми, а публика је сазнала и како се од америчке уметнице бр. 1 постаје највећа српска државна уметница!
Можда би уобичајени преглед најбољих и најгорих дешавања на домаћој ликовној сцени у протеклој години требало започети изложбом једног вајара. Скулптори су најугроженија врста у царству ликовне уметности, њима је најтеже, јер сликари, графичари и посебно цртачи се снађу, а пред вајарима је низ великих проблема у раду (скуп и редак, тешко добављив, физички тежак материјал, посебни радни услови, скупо ливење и транспорт радова, ретке јавне и приватне поруџбине, немогућност складиштења). Чини се, међутим, да Горан Чпајак, професор на београдском Факултету примењених уметности, нема те проблеме. Са дугим искуством рада у Италији, у Карарском каменолому, одакле је Микеланђело бирао мермер, Чпајак је у свему успешан. Изражава се у камену и металу, у камерним и монументалним формама, па ипак му поједини савремени вајари, поклоници нових тенденција, упућују замерку да је анахрон и да његов ликовни свет припада естетици седамдесетих година прошлог века. Да ли је то тачно? Пре би се рекло да Чпајак тежи синтетичкој, органској и савршеној форми, а то нису седамдесете већ вечност. У сваком случају његова је изложба од вајарских привукла највише пажње, у Галерији УЛУС-а у 2019. години, не само зато што је поставио џиновско метално клубе у Кнез Михаиловој улици.

2014–2018, уљe нa плaтну, 92×65 цм
Без премца је по тим обухватнијим мерилима била изложба слика и цртежа Јована Маринковића у Срећној Галерији СКЦ-а у Београду. Сакупило се то вече много тога највреднијег у престоници – од дизајнера, критичара, старих и младих историчара уметности, до организатора великих изложби и лепих жена, а цело вече је из звучника трештао Мајлс Дејвис, из електро фазе, са албума „Црни маг“. Реч је о до сада најбољој, зрелој Маринковићевој изложби, на којој су се први пут могли видети и његови изузетни цртежи с почетка стваралаштва, а насликане фигуре су поетички и симболички никад боље.
Тог је типа била и изложба слика, мозаика и керамика Предрага Пеђе Тодоровића у Галерији УЛУС, спојених јединственом визијом, ирационалношћу сликара кога занима запретено и сновито. Ко се још данас у ери роботског брутализма и хај-тек неоварварства бави сновима и чудима? То не занима више ни људе из цркве, али интересује једног Пеђу из Београда, до сакралних димензија појавности. Његове ратнике-сневаче, чаробнице и мала чудовишта дошло је да види толико посетилаца да се даље од улаза није могло ући у Галерију.

Од ретроспектива старијих сликара посебну пажњу изазвала је она Славољуба Славе Богојевића у Галерији РТС, у тренутку када је изгледало да је тај сликар заборављен. Поново смо открили врхунског мајстора апстракције, чије су композиције постављене са математичком мером и када слика наизглед необавезно. У том смислу никада није наодмет подсетити се и Васе Поморишца, најбољег реалисте и мајстора између два светска рата, мада на изложби у Великој галерији Дома Војске Србије нису била нека од најбољих његових дела, већ само она из Народног музеја Зрењанин.

У овом прегледу ликовне сцене мање се помињу негативне појаве него у ранијим нашим приказима, не само зато што је и негативно писање – реклама већ стога што је публика заморена лошим вестима и агресивном уметношћу. Годинама су наше велике галерије у унутрашњости, па и локални и завичајни музеји били испоставе за тезгарење и за послове појединих добро позиционираних и утицајних београдских уметника.

ДРЖАВНА МАРИНА И ХЛАДНА ПУБЛИКА Када је о музејима и неолибералним глупостима реч, посебна је поставка која је у 2019. обележила рад Музеја савремене уметности у Београду. Прва овдашња ретроспектива Марине Абрамовић сачекује посетиоца већ на улазу дивљачким урлањем, ритуалним прелазом у антихумани свет. По узорној поставци на свим нивоима Музеја, каталогу и обезбеђењу реч је о једној од најпрофесионалније организованих смотри визуелне уметности, али је њен садржај сумњив. Преко ноћи је Марина Абрамовић од америчке уметнице бр. 1 постала највећа српска државна уметница. Њену изложбу прати бесомучна реклама, филмови у биоскопима не почињу без ње, ТВ и друштвене мреже су бомбардовани а „Политика“ је на разне начине ко зна колико пута писала о њој. Публику је све то оставило хладном, она најшира није привучена. Упитајмо се зашто је онда у изложбу уложено, како се говори, 1,5 милиона евра, од којих би цела посустала традиционална, али и авангардна сцена могле да цветају три године?
Текст се објављујe као део пројекта који је суфинансиран из буџета Републике Србије – Министарства културе и информисања. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства