Век Удружења драмских уметника Србије
Први трагови глумачког удруживања воде у 1906. годину, када је формиран Клуб чланова српског краљевског народног позоришта (НП Београд). Историчари позоришта наглашавају да се у Законоправилу Светог Саве први пут помиње реч глумац, у данашњем смислу речиКако се у другој половини 19. столећа оснивају први професионални (национални) театри у Србији – Српско народно позориште у Новом Саду (1861) и Народно позориште у Београду (1868) – и како је у друштву током прве деценије 20. века, у време полета модерне српске државе и њеног привредног и културног успона, све видљивији утицај позоришне уметности и њених посленика, тако је и све више тежњи глумаца да реше своја сталешка и животна питања, о чему сведоче бројни наводи из штампе где се истиче потреба за стварањем “глумачке заједнице”, “Удружења српских глумаца”, “Савеза српских позоришних дружина” и сл.Највише се бриге показивало за материјално и законски незбринуте путујуће глумце.Један од њих, глумац, редитељ и први човек путујућег позоришта “Србадија” Димитрије Нишлић објавио је у Крагујевцу 1902. брошуру О глумачком савезу у којој је оставио вредно сведочанство о напорима да се формира сталешко удружење. У листу “Позориште” исте године апелује: “Глумци! На посао! Доста је било оклевања! Промислите шта вам ваља радити! Промислите куда води ова ваша учмалост… Стварајте заједницу, то вам је једини спас!”Први трагови удруживања воде у 1906.годину, када је формиран Клуб чланова српског краљевског народног позоришта (НП Београд).Ова својеврсна претеча Удружења драмских уметника Србије покренута је у “жељи подизања драмске уметности и глумачког сталежа, међусобног саветовања, као и узајамног помагања и заштићавања”, прецизира првак ове куће Милорад Гавриловић у писму уредништву часописа “Нова искра”…Међутим, идеја о оснивању удружења посебно ће окупирати уметнике и јачати у њима док се налазе ван отаџбине – у време егзила скоро целе српске државе током Великог рата – у Грчкој, Француској, Тунису… Будући да је међу мобилисаном војском било много глумаца, и аматера и професионалаца, они су махом на основу сећања исписивали текстове, режирали их, потом организовали представе, бодрећи тако своје саборце, сапатнике, али и себе саме.На Крфу је био и чувени Брана Цветковић, између осталог и оснивач првог приватног позоришта у Србији “Орфеум” – као искусан човек добио је директиву да покрене своје позориште јер су влада и краљ знали да је народу у избеглиштву потребно нешто да им врати дух.На Солунском фронту деловала су бројна војничка позоришта, чији је одабрани национални и херојски репертоар требало да оснажи српске војнике после албанске голготе и додатно их охрабри за пробој фронта.На крилима стеченог искуства у мрачним временима и осокољено свешћу о моћним ефектима театра, након Првог светског рата почиње с радом Удружење глумаца Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца.Основано је у Београду, 16. јуна 1919, и то под надзором Министарства просвете – министар Љубомир Давидовић потписао је Правила Удружења, поднета на одобрење 14. јуна.Прва годишња скупштина одржана је 10. и 11. августа у сали хотела “Касина”, изабрана је тзв.Централна управа, а председник је глумац, редитељ и педагог Сава Тодоровић.Треба истаћи да је престолонаследник Александар I Карађорђевић прихватио 15. септембра 1919.да буде заштитник и високи покровитељ Удружења, иначе првог које је тада, у Београду, окупило све глумце, али и остале сценске људе, те оперске певаче и балетске играче.Управо указујући на то да позоришно стваралаштво доприноси очувању језика, националне свести и идентитета, те развоју духовности народа, заправо развоју српског друштва уопште, Удружење драмских уметника Србије је за обележавање века свог постојања припремило изложбу Позориште у времену сваком, коју публика може да погледа у Етнографском музеју током новембра 2019. године.
ГЛУМЦИ – НАЈОПАСНИЈИ ПРОПАГАТОРИ СРПСТВА
А све до краја прве деценије нашег столећа путовали су ствараоци наше позоришне културе, најчешће пешице, врло често гладни, из места у место, или из трупе у трупу, непоштовани, неуважавани, непомагани.Били су то у великој већини идеалисти, прави фанатици, који су имали пред собом узвишени циљ: уметност, а служили кроз њу и једном другом идеалу тих дана: националном буђењу нашег живља изван граница слободне Краљевине Србије. acheter tadalafil 20mg en ligneЗбог овог последњег, Поћорек је био издао једну наредбу свим властима у словенским крајевима Хабзбуршке монархије да обрате нарочиту пажњу на глумце, као на најопасније пропагаторе српства и као на опасне за ред и поредак у монархији.У тој наредби се препоручивало да се глумцима не дозвољава дуже задржавање у појединим местима.Војислав Васиљевић, Борба наших позоришних уметника ван сцене за разбијање предрасуда о глумцима, за побољшање социјалног положаја, за подизање уметности, “Правда”, Божић, 1939.
НАРОД КОЈИ НЕ ПОТПОМАЖЕ СВОЈЕ ПОЗОРИШТЕ, ИЛИ ЈЕ МРТАВ ИЛИ ЈЕ НА УМОРУПозориште је један од најизражајнијих и најкориснијих инструмената за духовно уздизање једне земље и барометар који одређује њену величину или њену клонулост.Пријемчиво позориште, добро утемељено у свим својим жанровима, од трагедије до водвиља, може у року од неколико година да промени сензибилитет народа; док разорено позориште, у коме копита замењују крила, може да обезвреди и успава читаву нацију.Народ који не потпомаже своје позориште, или је мртав или је на умору; исто као што позориште које не подражава пулсирање свога народа и непатворену боју свог крајолика, нема право да се зове позориште, већ сала за игру или место за ону ужасну работу која се зове “убијање времена”.Докле год глумци и писци буду принуђени да стварају профитабилне, нечасне представе лишене сваког критеријума и било какве одговорности, глумци, писци, и читаво позориште сваког дана ће све више тонути, без могућности спасења.Позориште мора да се наметне публици, а не публика позоришту.Федерико Гарсија Лорка Реч-две о позоришту (1935) у: Ф. Г. Лорка Публика, Књижевна општина Вршац, 2016ЗАКОН О ПОЗОРИШТУ ОДБАЧЕН ЗА БОЉА ВРЕМЕНА
Веома асоцијативно савремено звучи прва реченица брошуре О глумачком савезу Димитрија Нишлића: “Свет је доживео једно чудо више, а наши глумци једну предрасуду мање да је Закон о позоришту, који је ове године пред народним заступницима у Скупштини изнет – за сада одбачен за боља времена.”Зар тај чин, од пре једног века, не подсећа на савремено, такође, тешко, деценијско порађање новог позоришног закона у Србији?Нишлић у име “три стотине српских глумица и глумаца иште” закон, који се ишчекује целе четири деценије: “Пуних четрдесет година наш глумачки свет ради на пољу српске Талије корисно за српску просвету и уметност.За све време непрестано се радило на томе да се глумачко питање реши, како би се колико-толико уредило, бар да остарели и онемоћали чланови српских позоришта имају у старости неку помоћ, да не умру на сокаку.”Зоран Т. Јовановић, Из наше позоришне прошлости – О глумачком савезу, “Лудус” 88, 2001
ВАЗДА ЈЕ ДОБРО БИТИ УЗ ГЛУМЦЕ
Чињеницу да се високог покровитељства и заштитника Удружења прихватио краљ Александар I Карађорђевић (…) можемо посматрати двојако.С једне стране као израз суверенове свести о великом значају театра (и) у ратним условима, дакле као потврду властитог краљевог искуства стицаног током рата, а с друге стране као рефлекс својствен вештом политичару који је оправдано разумео да је за сваког представника власти вазда добро да буде уз глумце и подржава их.Овај наук ће и доцније кроз историју – нашу и туђу – често бити потврђиван, а они ретки међу домаћим и светским политичарима који се овог правила нису придржавали горко ће се кајати због те своје непажње.Александар Милосављевић, Иста мета, исто одстојање, “Лудус” 203, 2019