Секс и гордост, без предрасуда

Еволуција и револуција секса на малим екранима

Осим потпуној разголићености, која све чешће куља с малих екрана, данашњи телевизијски гледаоци су изложени и призорима моралног прекодирања у форми истополног секса, одбацивању моногамије као начела у људским односима, форсирању декаденције, па и озбиљне сексуалне девијације и изопачености. Одустајање од дојучерашњих моралних правила и осећања као да је доминантна инспирација савремених ТВ аутора које више нико не спутава у њиховим рушилачким пробојима ове врсте

Пребацивање квантитативног и најпре квалитативног продукцијског и уметничког фокуса с филмских платана на мале екране, што је процес годинама присутан, а који отварањем такозваних интернет-телевизија и стриминг понуде и даље траје, гледаоци осим занимљиве и у свему квалитетније понуде коју сада имају надохват руке, у својим кућама, добијају и прилику да буду жртве сасвим нових правила игре када је у питању употреба секса у сценама појединих телевизијских производа. Није мало оних који ће као један од најзначајнијих момената у приказивању и третирању секса на малим екранима означити све оно што је нудила чувена серија „Секс и град“, која је у време свог премијерног ТВ живота, на измаку прошлог миленијума, у том смислу заиста деловала револуционарно. Ипак, осим неколико сцена „у којима се видело свашта, а у ствари не баш много тога“, овај заувек омиљени шоу из ХБО продукције био је далеко револуционарнији у текстуалном него у визуелном делу. Много је значајније што је у конкуренцију увео новог играча, тада још увек само кабловску телевизију ХБО, с далеко слободнијим приступом свим дотадашњим телевизијским табу темама и моралним начелима него било где другде. У то време је с друге стране океана, у телевизијској продукцији Би-Би-Сија, настала чувена екранизација штива Џејн Остин, „Гордост и предрасуда“. Тада је било довољно да се главни јунак, кога је играо млади и наочити, за даме неодољиви Колин Фирт, само у једној сцени серије појави мокар и „обучен да се све види“ и да настане потпуно лудило. Серија је после те сцене удвостручила своју острвску публику буквално преко ноћи, досегавши десет милиона гледалаца по епизоди. Само зато што је главни јунак био „обнажено обучен“!? Како то смешно звучи данас!

Дегенерација моралних начела

Телевизијски филмови и посебно серије последњих деценија су поприште невероватних слобода које су не тако давно сматране накарадним и непожељним на малим екранима: Колин Фирт у серији „Гордост и предрасуде“

Нешто мање од четврт века касније постало је сасвим уобичајено, нормално и прихватљиво да се у бројним сценама скоро свих популарних серија публици нуде призори који су далеко ближе производима из порно-индустрије него обичне телевизије. Свеприсутна дегенерација моралних начела, видљива најпре у култури западне цивилизације, свакако је један од водећих разлога што су некада незамисливе сцене за мале екране постале сасвим уобичајене. И, апсурдно, не само да су превазиђена и у сваком радикалном погледу надмашена дугогодишња револуционарна стремљења у ослобађању људи и њихове културе од моралних канона које је форсирала филмска индустрија (с Холивудом на челу) већ су и надмашена, а морално стање ствари је на тему онога што се сматра прихватљивим када је секс у питању сада у обрнутој пропорцији. Холивудски филмови данас делују као остварења која су снимили пуританци када се пореде са оним што нуди ТВ продукција. Објашњење уопште није компликовано. У питању је зарада. Холивуд данас искључиво живи од блокбастера, који су безвредни популацијски производ за повлађивање масама темпиран у правцу лаке, брзе и огромне зараде, а усмерен готово искључиво млађој публици, па су било каква „ослобађајућа и револуционарна“ стремљења, посебно када су у питању табу теме којима свакако секс и даље доминантно припада, потпуно непожељна. Отуда су телевизијски филмови и посебно серије последњих деценија поприште невероватних слобода које су не тако давно сматране накарадним и непожељним на малим екранима.
Изазовно мокри Колин Фирт у серији „Гордост и предрасуда“ из кухиње пуританског Би-Би-Сија, и рођење морално рушилачког и декадентног ХБО-а променили су етичке кодове ТВ продукције за сва времена. После „Секса и града“ стигле су серије „Рим“ и „Игра престола“, као и мноштво других које су радосно пратиле револуционарни нагон ослобађања од дојучерашњег пуританизма у ТВ понуди. Оно што су учинили продуценти „Игре престола“ могуће је окарактерисати и као својеврсни радикализам у успостављању новог телевизијског поретка кад је реч о третирању призора секса. У бројних сценама током осам сезона ове убедљиво најпопуларније серије новог миленијума гледаоцима су сервирани призори који су у појединим тренуцима били блиски хардкор порнографији, и то све с повременим декадентним и девијантним сексуалним појавама као што су, рецимо, инцестни секс или хомосексуалне сцене. Та ХБО (не)културна револуција која је још увек у току толико је постала раширена појава да је данас готово немогуће гледати било шта из нове телевизијске продукције а да се не наиђе на сцене секса од којих би до јуче пристојни гледаоци црвенели. Заправо, такве сцене нико не би ни помислио да сними.

После „Секса и града“ стигле су серије „Рим“ и „Игра престола“, као и мноштво других које су радосно пратиле револуционарни нагон ослобађања од дојучерашњег пуританизма, и за сва времена промениле етичке кодове ТВ продукције

Хистерија због мушких гениталија

Узгред, као нека нова нит у напорима да се декаденција успостави као револуционарни чин ширења културних назора савременог гледаоца, све чешће се појављује такозвани графички („скоро све се види“) секс између истог пола. Посебно је присутна, доскора незамислива, мушка „потпуна обнаженост“. Тако, рецимо, у немачкој серији „Осам дана“ (треба ли рећи да је у понуди ХБО-а?) на почетку једне епизоде присуствујете правој порнографској сцени хомосексуалног чина између двојице голих мушкараца. У том је смислу, само када је женски истополни секс у питању, врло брзо култни статус досегла серија „Наранџасто је у моди“, у којој током неколико сезона можете да присуствујете свим могућим, као и оним које многи нису сматрали могућим, варијацијама женске затворске љубави, све с бруталним насилним сексом. Опет, мушки актови и показивање „свега“ тренутно више привлаче пажњу, све су бројнији и за публику изазовнији. Недавно и код нас приказивана хит серија „Ноћни менаџер“, рецимо, има као кључни адут на располагању потпуну обнаженост насловног јунака у тумачењу мишићавог Тома Хидлстона, по неким најавама једног од главних кандидата за новог Џејмса Бонда. Брутално прљави језик и право богатство дословно свих постојећих сексуалних девијација и комбинација којима обилује неколико сезона прилично популарне серије „Калифорникација“, нека врста агресивно безобразне надоградње „Секса и града“, сада из претежно мушког фокуса, још један су прилог померању хоризоната прихватљивог када је ТВ секс у питању. Као да је примећено да у том процесу недостаје „ослобођени“ мушкарац и сви његови атрибути спреда и позади који су одиста били реткост, па се сада готово сви утркују да докажу да су и они у том сегменту модерни и слободни. И када се коначно потпуно разголићен у серији „Краљ одметник“ појавио главни јунак показавши „шта има“, серија која по другим аршинима не би остала примећена прерасла је сву своју мањкавост и постала једна од најкоментарисанијих, посебно у свету друштвених мрежа. За то је била довољна само једна сцена која траје неколико секунди! И сви је памте и коментаришу по том тако важном детаљу, игноришући обиље крволочности и суровости у приказивању насиља и убијања које је доминантно присутно у преосталом садржају серије. Неки су то назвали хистеријом због мушких гениталија. Прикладна опаска или не, она, та хистерија, заиста постоји. И њој се повлађује, она се заправо намеће у ударној телевизијској понуди с обе стране океана. Осим голотињи, која све чешће искаче с малих екрана, телевизијски гледаоци су изложени и призорима моралног прекодирања у форми истополног секса, одбацивању моногамије као начела у људским односима, форсирању декаденције, па и озбиљне изопачености у готово свим видовима. Чак изгледа да више нису довољне ни обичне порнографске сцене. Одустајање од дојучерашњих моралних правила и осећања као да је једина инспирација ТВ аутора које више нико не спутава у њиховим рушилачким пробојима ове врсте. Увелико и једнако брутално том се насилном етичком преображавању света придружује и главни ХБО-ов такмац „Нетфликс“, који у обиљу своје продукције све више обраћа пажњу на овај процес. Чак се усудио да се окрене тинејџерској, дакле малолетној публици, када је уз помоћ хумора понудио врло провокативне ситуације у серији „Сексуално образовање“, у којој тинејџер постаје сексуални терапеут својим вршњацима.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *