Метаморфозис у дуалитету

ГУДАЧИ У ГАЛЕРИЈИ

Користећи савремене технологије, РТС се сврстао у медијске куће које омогућавају слушање и гледање програма уживо или касније – захваљујући пракси која већ одавно постоји, да се емисије архивирају за неко будуће гледање/слушање у оквиру мултимедијалне платформе РТС Планета

Радио Београд 2 је након четири веома успешна концерта којима је у јесен 2018. обележавао свој јубилеј – 60 година, наставио циклус концерата преносом Гудачи у галерији, реализованим у сарадњи са службом Баштина и културна продукција РТС-а.
На петом концерту (среда, 6. март 2019) наступио је београдски ансамбл Метаморфозис са својим оснивачем виолистом Сашом Мирковићем. Програм под називом Дуалитети смишљен је као „репертоарски избор који повезује различите стилске, временске и изражајне полове и планове у музици“, али се чини да је назив више био про форме, јер се, и поред све добре воље, најављена „двострука призма“ у композицијама није чула. Уосталом, чему призме и остале поштапалице ако је музика добра.
Прва на програму је била, о изненађења, класична Дечја симфонија позната и као Симфонија играчака још увек спорног ауторства, јер се приписује најмање двојици композитора – Јозефу Хајдну и Леополду Моцaрту (ето нама призме). Чак и без назива, комад је постао популаран у дечјим и пригодним концертима, као и балет Крцко Орашчић. Карактерише га звук стварних играчака и инструмената који звуче као да су дошли равно из радионице тате Ђепета. Легенда каже да је Хајдн написао овај рад након што је купио неколико музичких играчака на сајму, а затим на њима концертирао у дворцу Естерхази за одушевљену децу на божићној журци. То је суптилан комад препун музичког хумора карактеристичног за доброћудног Хајдна. Ансамбл Метаморфозис је показао једноставност приступа, са умереном дозом разиграности. Мало више дечје радости недостајало је у другом ставу. Чини се да је ансамбл ово дело искористио као акустичку припрему, јер је одмах после идиличне класицистичке музике упловио у савремене воде, у којима се најбоље осећају, јер су посебно ангажовани у афирмацији домаћег савременог стваралаштва. Такође у свој рад укључују и уметнике из других области у мултимедијалним пројектима, па су тако сарађивали са Гораном Бреговићем у оквиру пројеката Orchestra weddings and funerals, My Heart has become Tolerant, Alcohol и Memoirs of Queen Margot.
У наставку концерта наш савремени композитор Стеван Ковач Тикмајер у делу After Gould – Goldberg Variations with Schönberg in background (По Гулду – Голдберг варијације са Шенбергом у позадини) за гудаче користио је барокну музику у цитатима, да би је пресекао атоналним хармонијама у стилу Шенберга. Занимљиво сегментирана композиција, с јасним идејама и реализацијом, као и цео опус овог композитора.
Представник млађе генерације српских композитора Драган Латинчић се већ исказао као успешан и маштовит експериментатор у свету барокне музике, компонујући за ансамбл старе музике „Београдски барок“. У Свити у старом стилу за виолу и гудаче истакао је улогу солистичке виоле, где је вођа Метаморфозиса Саша Мирковић показао своју музикалност, леп тон и сигурну интонацију, нарочито у другом распеваном лаганом ставу. Одлична употреба чембала, као базног инструмента барока, у комбинацији са живим и аутохтоним ритмовима у трећем ставу, учинила је ову композицију централним догађајем и најуспелијом нумером програма, а предвиђамо јој и успешан самостални концертни живот.
Српску премијеру имала је композиција савременог словачког композитора Петера Махајдика Wie der Wind in den Dünen (Као ветар у динама) за гудаче, смирених, равних и тоналних хармонија које се хипнотички таласају и преплићу целим музичким током. Аутор инспирацију налази у раној музици и модалној полифонији, показујући да оно што изгледа као једноставан музички језик може бити моћно средство израза.
Драгана Јовановић, инспирисана Вивалдијем и Пјацолом, пише свој циклус Годишња доба, из кога је ансамбл Метаморфозис извео Летo (Estate turbulenta), узбудљив турбулентни став у коме се виртуозно истакао виолиста Саша Мирковић, да би вече заокружила њена шармантна и ефектна оркестарска композиција Holiday.
Екипа директног преноса РБ2 обавила је успешно свој задатак: уредник циклуса и преноса Бојана Жижић; техничка екипа у Галерији: Горан Гордић, Милош Бобић, Милан Вукотић; у студију: пред микрофоном – Горица Пилиповић, организатор – Рада Ћоровић, тонски реализатор – Ивана Крстановић, продуцент – Нела Булић. За слушање овог успешног концерта постоји линк: http://www.rts.rs/page/radio/ci/news/28/radio-beograd-2/5847/specijali.html?position=-1. Уживајте!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *