Сенке и судбина

Изложба Дамјана Ђакова у „Галерији Арт“ у Крагујевцу

Сликарски „рукопис“ овог уметника успешна је синтеза више прошлих и савремених стилова, успешна пре свега по томе што је савремена, у духу овог времена. Савремен човек је приказан као пословни јапи са актен-ташном, ухваћен на врхунцу своје усамљености, када му предстоји суноврат или спознаја потпуног бесмисла сопственог живљења

У приватној (успешној!) „Галерији Арт“ која годинама у Крагујевцу приређује самосталне изложбе најбољих српских уметника, претежно фигуративних сликара, до краја септембра траје самостална изложба Дамјана Ђакова. Реч је о једном од најбољих савремених српских стваралаца, који је више од две деценије живео и радио у Италији, успешно повезан са италијанским галеристима и о чијем је опусу угледан издавач Службени гласник објавио већу монографију. Ђаков је у Крагујевцу представио своје фигуралне композиције а упоредо ради и чисто просторне слике са архитектонским елементима, грађевинама на ивици маште и реалности, које се могу разумети и као апстракције, површине исликане по зонама и геометријским поделама.

[restrict] Nomen est omen. Зашто сликар Дамјан Ђаков често представља библијску тему Јаковљевих лествица? Између осталог и зато што нас име и презиме одређују а његово је библијско (Ђаков = Јаков). Његова дела скривају тумачења Светог писма и хришћанског учења. Ђаков је pictor-doctus, познавалац Библије и старих учења, истраживач древних религија, што његовом сликарству даје посебну тежину. Зато је назив његовог новог циклуса изведен из чувеног Платоновог учења о природи стварности – „Као сенке на зиду“.
Промичу тим сликама анђели јер уметник као мало ко у историји (пост)модерне ликовно превреднује древну ангеолошку тематику, присутну и у античкој паганској уметности. Један је од ретких, особених сликара, који анђеле представљају као светлосна, чисто духовна бића, али кадра да спроводе Божју вољу. На његовим акрилицима анђели помажу људима, воде их или избављују из невоље, по чему је ово сликарство хуманистичко колико и религиозно, али на потпуно савремен начин, реч је о анђелима у сусрету са човеком из свакодневице.
Простор је исто тако сакрално геометријски осмишљен. Усамљени људи су у пустим, празним градовима, конструисаним по сложеним просторно-перспективним законима. Сликар укршта ренесансну и византијску, линеарну и инверзну перспективу. Слике могу и да се упаре, да појачају и измене дејство као диптиси, замишљене и да се изложе самостално. Осим иконографије и простора, особен је и колорит. Остварен је после дугих подсликавања као драматично сагласје супротних хармонија, изразитог контраста светлости и сенки, топлих и хладних боја.
Поједине од слика задиру у рајску тематику, а такве су и оне без фигура, као кулисе, само са архитектонских елементима источних, медитеранских и византијских градова. Савремен човек је приказан као пословни јапи са актен-ташном, ухваћен на врхунцу своје усамљености, када му предстоји суноврат или спознаја потпуног бесмисла сопственог живљења. Урбани тип представљен је у кључном животном тренутку, преображајном, када сусреће своју жену или од клонућа бива избављен анђеоским посредством. Реч је о катарктичком моменту пропасти или спаса, који може бити и крајње ирационалан, као када лутајући човек на улицама пустог града среће себе.
Ђаков је међу ређим српским мајсторима чији рад с годинама не пада у квалитету. Изван је кланова и подела, на ничијој земљи, између авангарде и традиције. Често слика и ноћне сцене са вештачким осветљењем. Погрешно је сматрати га само метафизичким сликаром. Колико у његовом опусу има трагова Ђорђа де Кирика, толико и италијанских манириста или византијских фрескописаца, а може се рећи и да је сјединио фантастику с футуризмом. Његово је сликарство успешна синтеза више прошлих и савремених стилова, успешна пре свега по томе што је савремена, у духу овог времена. Ђаков је врли традиционалиста, у правом смислу значења те речи (traditio = пренос). Он враћа у прошлост као што води и у будућност.

[/restrict]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *