Богдан Максимовић
ИСКУШЕНИК
Удружење књижевника Србије, 2018
И нови, други по реду, роман Богдана Максимовића је на познатом трагу српске романескне традиције; традиције која обухвата толико горког талога животног искуства. Максимовићев „Искушеник“ доста тога црпи, пре свега одређене предности, па и своје мане, из те еклектичке намере и наума, да на познатим традицијама романа одрастања и романа с тезом, буде још једно романескно сведочанство о судару појединца са сопственим светом и оним око себе.
„Искушеник“ почиње најтежим могућим кошмаром, па се стиче утисак да писац заправо хоће да сугерише да је живот често збир кошмара, између којих постоје и дани због којих вреди живети. А када се читаоцу можда учини да ће кошмарна прича с почетка „Искушеника“ занемарити импулсе стварног живота, све се промени пошто главни јунак допадне затвора.
Као приповедач који свог јунака води кроз цркву, испосништво, воденицу, Богдан Максимовић, посебно у делу о затворским догађајима, показује да добро познаје унутрашње силе, не само свог јунака. И писац и његов јунак зато траже у Достојевском, у Хесеу, психолошке и филозофске одговоре на неке своје запитаности. Али док се Хесеов Сидарта свесно одрекао свих благодати живота и посветио тражењу врхунске истине и коначног просветљења, Максимовићев Теодор Крстић је на искушеничку стазу ступио да би некако преживео тугу за својом трагично несталом девојком, у кајању због сопствене кривице за њену смрт и у жељи да на том путу открије смисао свог и таквог преживљавања.
На више од двеста страна, аутор овог романа је, у приповедачком смислу, веома ризично провео свог јунака кроз разна искушења и велике муке. И у тренуцима када је главни јунак у тешким околностима, али је нада ипак још увек била испред очаја, писац заиста неочекиваним, ефектним расплетом, разрешава његов трагични егзистенцијални Гордијев чвор.
Алфред Адлер
ПОЗНАВАЊЕ ЧОВЕКА
„Дерета“, Београд
Прошло је осам деценија од када се први пут појавила књига „Познавање човека“ и седамдесет пет година од смрти Алфреда Адлера. Ово дело настало је као збир предавања одржаних у Бечу, пред публиком која се сусрела са новим погледом на срж људског бића. Адлер је један од првих психолога који је истицао потребу, разлику и значај међуљудских односа, као и социјалних чинилаца који учествују у формирању личности. Сваки појединац као свесно, одговорно, разумно, а друштвено биће – социјално формирано, мора и може да обликује своју судбину.
Утицај „Познавања човека“ на психологију и данас је немерљив. Преко социјалне психоанализе па до хуманистичке, егзистенцијалне и персоналистичке психологије, оставља велики утицај и неизбрисив траг. Обликовање личности и интерперсонални односи стварају могућност за изградњу света који нам је неопходан. Невероватно, али истинито је да је ова књига супериорнија у односу на већину наслова популарне психологије који се данас објављују. Ова хумана и објективна визија решавања психолошких проблема омогућава схватање света и креативност која се налази у појединачној личности спремној да се ослободи. У свету који нас окружује овакав начин размишљања, објашњења и упутстава можда су нам потребнији него икад раније.
Амин Малуф
ФОТЕЉА НА СЕНИ
„Лагуна“, Београд
Амин Малуф у овом делу путује кроз историју своје усвојене домовине из 29. фотеље Француске академије, коју заузима од 2011. године. Приповедајући нам о осамнаесторици који су се смењивали на његовом месту још од владавине Луја XIII и кардинала Ришељеа, аутор не само што исписује тај „делимично измишљен родослов“ него и слика бурна времена у којима су они живели: дворске интриге, сукобе идеја, револуције, ратове. Први „бесмртник“ утопио се у Сени, претпоследњи је починио самоубиство у свом стану с погледом на Сену, а Академија блиста на обали Сене. Малуф нам вештим пером дочарава чудесне призоре из живота академика, неких заборављених попут Кајаве, који у свој прстен беше уградио један Молијеров зуб, или чувених као што је Волтер и његов дочек у Паризу по повратку из изгнанства – сочне анегдоте, потресне судбине, бурлескне пустоловине, пикантни цитати, комичне песмице, префињени хумор, све се ујединило да пружи задовољство читања.
Из фотеље на Сени Малуф са топлином удахњује живот знаменитим „прецима“, тим лучоношама својих векова чија се дела сусрећу у заједничкој борби за боље човечанство, и подсећа на светле тренутке прошлости Француске, која у непрестаним превирањима и преображајима не губи своју величину, дух и сјај.