Дисциплиновање Пољске

Европска комисија покренула је 29. јула поступак против Пољске и најавила да ће за месец дана, ако не буду испуњени њени услови, бити активиран члан 7 Лисабонског споразума

Иако је председник Пољске Анджеј Дуда 28. јула уложио вето на два закона које је усвојила Скупштина (закони о Врховном суду и о Националном правосудном већу), Европска комисија у луксембуршкој Палати правде дан касније покренула је прекршајни поступак против Варшаве због трећег закона који је Дуда потписао – Закона о општим судовима (који дозвољава министру правде, уједно и главном тужиоцу, да именује председнике нижих судова).

На најчвршћи бриселски аргумент да главни тужилац, истовремено министар правде, добија сувише велику моћ над судијама, пошто он одлучује који судија може да остане и када стекне опште услове за пензију, уз то и поставља председнике и њихове заменике у свим судовима у Пољској, Варшава је одговорила да „Закон о раду општих судова усклађује одлазак у пензију за судије са општом границом за одлазак у мировину која важи у Пољској откако је влада странке Право и правда (ПиС) ликвидирала реформу 67“.

Ту је и допуна. „Председници судова у пољском правосуђу играју административну улогу, а њихови потези не утичу на правну ситуацију страна у спору. Обавезују такође све процесне гаранције и право на приговор.“

[restrict]

НА МАЂАРСКОМ ПУТУ Шеф кабинета председника Пољске Криштоф Шчерски упозорио је да организација и устројство правосуђа спадају у домен националних политика и у потпуној су ингеренцији пољске владе и парламента, тако да ЕК није за то надлежна!

Ипак, за Европску унију је запањујуће што Пољска креће мађарским стопама. У Бриселу не верују првој одлуци председника Дуде којом је показао „непослушност“ партији ПиС која га је подржала на председничким изборима у октобру 2015, већ његову одлуку тумаче као „маневар“ да се избегне најављено покретање члана 7 оснивачког уговора ЕУ. Стога и не чуди предлог потпредседника ЕК Франса Тимерманса да против Пољске, ако (до 31. августа) не усклади своју реформу правосуђа са европским законима и основним вредностима, Комисија – прескачући процену, консултације, препоруке и надзор (који подижу границу за његову примену) – одмах активира члан 7 Лисабонског уговора и остави Пољску без права гласа у Европској унији!

 

ОРБАНОВА ОДБРАНА Пред овом претњом директно је стао премијер Мађарске Виктор Орбан, који у последње време све чешће наступа као борац за аутономију чланица ЕУ, а већ годинама се сукобљава с Бриселом управо због оптужби да не поштује демократске слободе и шири своју власт мимо обичаја у државама Уније.

Орбан је јавно подвукао да је Пољска, од пре две године када је добила нову, десноконзервативну владу (као што је то била Мађарска откако је он с Фидесом 2010. дошао на власт) – „жртва злостављања Брисела“! Орбан је поновио своје оптужбе да су европски лидери потпуно изгубили „додир“ с народом у вези с најактуелнијим темама у овом тренутку, од климатских промена до избеглица. Посебно је алудирао на ову другу јер су три четвртине држављана европских земаља против имиграције с Блиског истока, а у складу с његовом и пољском политиком.

„Инквизиторска офанзива против Пољске не може никада да успе зато што ће Мађарска искористити све законске могућности у ЕУ да покаже солидарност с Пољацима. Верујем да ће се европски челници у неком тренутку уразумити и одустати од расправе, тиме и гласања у Савету ЕУ. Уколико пак до гласања дође, Мађарска ће ставити вето на донесену одлуку“, подвукао је премијер Виктор Орбан, а ми подсећамо да је Европски парламент у мају усвојио резолуцију у којој се указује на „озбиљно погоршање“ владавине права и демократије у Мађарској и позвао Европску унију да активира члан 7. Међутим, тај процес још није ни почео.    

Шта је члан 7

Члан 7 успостављен је пре 16 година као полуга помоћу које бриселска бирократија може да позове на одговорност државе чланице Уније због кршења људских права, средство је принуде којим се обезбеђује да се државе које су у прошлости, пре придруживања блоку, имале ауторитарне испаде не врате старим навикама. До сада никада није активиран. Члан 7 се састоји из два дела. Тачка 1 омогућава Савету ЕУ да било коју државу оптужену за кршење основних права званично упозори, а уколико се тиме не оствари жељени ефекат, активира се тачка 2 којом се уводе санкције и суспендује право гласа у Савету.

[/restrict]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *