Бесмислени хаос – Хамлет 21. века

Почетак сезоне у београдском ЈДП у знаку обележавања Шекспировог јубилеја

jdp-logoПише Рашко В. Јовановић

Поред скраћивања текста аутори ове поставкле Хамлета су темељно и „преуредили“ испремештавши доста сцена и то без неког логичног реда, већ су их, као и поједине улоге, мешали скоро као да су играли карте

Ако је и од постмодерне – много је! Пре бисмо рекли да је ова поставка Хамлета пост-постмодернистичка, изграђена у фарсичном тону уз многобројна скраћења и извесна различита дописивања у виду досетки које би требало да буду духовите и уз примену минималистичког поступка, јер су Шекспирово ремек-дело, заправо његову велелепну трагедију над трагедијама, редитељ Александар Поповски и адаптатор текста Горан Стефановски свели малтене на камерну драму, пошто су ликвидирали више од половине дејствујућих лица. Поред скраћивања текста они су Хамлета темељно и „преуредили“ испремештавши доста сцена и то, како нам се учинило, без неког логичног реда, већ су их, као и поједине улоге, мешали скоро као да су играли карте. Међу „избаченим“ лицима су Полонијев син Лаерт, Хамлетов пријатељ Хорацио, а није се појавио ни Фортинбрас! Представа почиње призором у којем Дух Хамлетовог оца – Власта Велисављевић – даје упутства глумцима ове представе како да играју, што у делу чини Хамлет подучавајући глумце у трећем чину, вероватно да би се назначило како ћемо гледати позориште у позоришту. И заиста, театра у театру биће, али ово извођење се неће завршити као код Шекспира. Више појединости је измењено, поред осталог и то да је Хамлет – Небојша Глоговац – знатно старији, док је Офелија – Јована Стојиљковић – знатно млађа, као што је и Клаудије – Никола Ракочевић – премлад да буде брат Хамлетовог оца, односно његов стриц, а при том је Гертруда – Јасна Ђуричић – од њега прилично старија! Да ли је то генерацијско замешатељство ликова, баш као и премештање или изостављање појединих сцена, иновација да би се, како је то изјавио Горан Стефановски, у Хамлету спровело преиспитивање ратне грознице, параноје, спољнополитичке ситуације… Зато је краљ непрестано на штапским брифинзима. Марширају војске и сви су у приправности, војници на мртвој стражи. Због страних агресора полицајци су у панцирним униформама, делују цивилне службе за обезбеђење, тако да се може сматрати да лудило принца Хамлета није само приватно питање већ се ради о лудилу које влада у читавој држави. Нисмо стекли утисак да је то преиспитивање у овој представи толико доминантно.

* Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању *

 

 


Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.