„Дејан Ђорић или обрачунавање с чињеницама“

Деманти Културног центра Београда поводом текста Дејана Ђорића „Васкрсли титоизам или како се обрачунати с непријатељима“ објављеног у Печату, у броју 436

reagovanjeУ тексту „Васкрсли титоизам или како се обрачунати с непријатељима“, објављеном у недељнику Печат 9. 9. 2016. на странама 54, 55 и 56, аутор текста Дејан Ђорић, реферишући на јавне негативне реакције поводом најновијих кадровских именовања Владана Вукосављевића и Ивоне Јевтић на највише јавне функције у домену културе и медија, наводи низ нетачних информација о пословању Културног центра Београда, и увредљивим речником више него непримереним јавном дискурсу дисквалификује поједине признате уметника, али и запослене Културног центра Београда. Наша основна примедба на овај ауторски текст је његова потпуна произвољност. Дејан Ђорић квалификује рад КЦБ-а и његових руководилаца без познавања и проверавања чињеница доводећи јавност на тај начин у заблуду.
„Актуелна власт је, пошто је довела способне на челна места (у култури, мислећи на В. Вукосављевића и И. Јевтић, прим. аут.) показала да има смисла за културне вредности“, тврди Дејан Ђорић у тренутку у коме је градска власт, иначе оснивач Културног центра Београда, ову институцију довела у потпуно нерегуларно стање, без руководиоца у периоду од читаве три седмице, у завршници најобимнијег пројекта ове куће, а уједно и највеће изложбе визуелних уметности у Србији – Октобарског салона. Претходно је иста власт на челу с тадашњим градским секретаром за културу, а садашњим министром културе, Владаном Вукосављевићем постављала чланове управних одбора градских институција неадекватног образовања и искуства, истовремено не решавајући затечени проблем законски (Закон о култури РС) прекораченог в. д. статуса директора Културног центра Београда.
Даље у наведеном тексту аутор говори о „нашим“ кустоскињама као о „кунстхистеричаркама… / бабастог стајлинга… / које затомљују жену и мајку у себи и око себе“. Подсећамо Печат и Д. Ђорића на непобитну чињеницу да посао кустоса/кустоскиња институција културе у цивилизованим срединама не обављају „мајке“ и „жене наглашене женствености“ у „шанел костимима“, како у тексту инсинуира Дејан Ђорић, већ: мушке, женске и трансродне квалификоване особе с одговарајућим факултетским дипломама и великим, најчешће интернационалним, искуством рада у пољу културе и уметности. Подсећамо на још једну познату чињеницу: Ивона Јевтић је на место в. д. директора Културног центра Београда новембра 2014. постављена противно још увек важећем Статуту ове институције, према којем именовани руководилац Културног центра Београда мора имати најмање пет година искуства рада у пољу културе, од чега најмање три године на пословима управљања институцијама у области културе. Именовањем Ивоне Јевтић тај критеријум је прекршен.
Аутор текста даље тврди, без знања о правом деценијском називу „Галерије“ КЦБ-а (која се заправо зове Ликовна галерија), како ју је Миа Давид „концепцијски разорила“ а потом, наводно, и „затрла“ КЦБ. Чињенице међутим говоре да КЦБ у континуитету од 59 година обавља своју интердисциплинарну, а не само делатност у домену визуелне уметности, како погрешно јавности преноси Ђорић. Тако већ деценијама програме, као и друге активности, у КЦБ-у не конципира директор већ програмски тим којем је директор на челу, те се отуда у КЦБ-у годинама уназад могу пратити ауторски пројекти самог Културног центра Београда, односно запослених у њему.
Поменућемо само веома мали број аутора који су учествовали у програмима ове институције: Марио Варгас Љоса, Чарлс Симић, Давид Гросман, Славој Жижек, Џудит Батлер, Олга Токарчук, Немања Радуловић, Марина Абрамовић, Иља Кабаков, Микеланђело Пистолето, Рене Блок, Лев Манович, Борис Подрека, Мирко Илић, Јан Фабр…
Културни центар Београда је у периоду који Дејан Ђорић означава као „разарање“ институције, отворио нов, у граду јединствен излагачки простор намењен новим медијима и међународној сарадњи – Галерију Podroom, и основао Колекцију Октобарски салон, у чији састав су ушла дела неких од најзначајнијих представника домаће и међународне сцене. Посећеност програма се кретала од 160.000 до 200.000 на годишњем нивоу, у зависности од броја програма и посебно гостовања у иностранству.
Дејан Ђорић обмањује јавност у тежњи да анулира историју деловања КЦБ-а и поништи рад многих угледних појединаца који су претходно доприносили опстанку и развоју ове институције, тврдећи да је Ивона Јевтић урадила „оно што нико пре ње није у КЦБ за 60 година постојања Центра“ и наводећи „доказе“ за то у виду „кречења галерија“ и Београдског излога и издавања простора књижари Вулкан! Подсећамо на ноторну чињеницу да се све галерије у КЦБ-у крече редовно и независно од директора, те да је у КЦБ-у од 1998. до 2012. деловала изузетно угледна књижара Стубови културе од чијег закупа је Културни центар Београда финансирао многе, за посетиоце, бесплатне програме.
Да се осврнемо и на финансије, као веома важан аспект пословања институције: у периоду до 2014. године, до именовања Ивоне Јевтић, Културни центар Београда је остваривао 60 одсто већи сопствени приход, од спонзорстава, донација и пословно-техничке сарадње, у односу на приход оствариван под руководством Ивоне Јевтић.
У низу нетачних навода стоји и да је Ивона Јевтић „била менаџер пројекта Creative Europe у сарадњи с Културним центром Марсеља“. Такав пројекат не постоји. Ивона Јевтић је у Марсељу присуствовала иницијалном састанку поводом потенцијалне сарадње већег броја партнера из различитих европских земаља, а ову могућност и контакте је КЦБ-у донела чланица међународног борда директора Фонда за мобилност уметника и културних посленика Роберто Ћимета, иначе запослена у КЦБ-у.
Такође, обавештавамо Дејана Ђорића и јавност да Владан Вукосављевић, на седници УО КЦБ-а одржаној 18. марта 2016, јесте установио да је у случају изложбе Колектива Камерадес у КЦБ-у било процедуралних прекршаја од стране тадашње директорке КЦБ-а, И. Јевтић, у вези са чим министар и данас јавности дугује званичан извештај.
Сва документа која се тичу наведених чињеница доступна су јавности у Културном центру Београда.
Колектив Културног центра Београда
Београд, 16. септембар 2016

Један коментар

  1. Ljubomorne zene! Ivona ti si kraljica!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *