Мађарска у диму „Фолксвагенових“ гасова

Hungary AudiЗа „Печат“ из Будимпеште Властимир Вујић

Како ће превара у којој је ухваћен највећи немачки произвођач аутомобила утицати на привреду нашег северног суседа?

Иако многобројна тржишта широм света живо интересује ко је наредио да се у „Фолксвагеновe“ аутомобиле у Европи и САД уграђује алгоритамски фризирани мотор ЕА 189, ко је осмислио тај софтверски програм, ко га је произвео, а ко и где уграђивао… једно је сигурно – „Фолксвагенов“ случај једна је од највећих превара у историји аутомобилске индустрије. Најновији детаљи истраге америчке ЕПА (Environmental Protection Agency, Агенција за заштиту животне средине) открили су да је чак годину дана немачки ауто-гигант свим силама покушавао да прикрије махинацију, стално понављајући да су „технички проблеми“ разлог што аутомобили показују упадљиве разлике у количини избачених гасова приликом лабораторијских тестирања и оних измерених током редовне вожње. Тек када је поменута агенција запретила „Фолксвагену“ да му неће обновити дозволу за увоз у САД, ауто-џин је признао превару.

Уочавајући ширину могућих негативних последица на Старом континенту, министри финансија готово свих земаља ЕУ позвали су на покретање свеобухватне европске истраге, без обзира на то што је Европска комисија (која помно прати случај) већ саопштила да повода за отварање исте још нема, иако у САД, где се истрага води, мање од један одсто аутомобила користи дизел, док у Европи више од половине не користи бензин! „Земље чланице Европске уније саме одређују стандарде дозвољене емисије издувних гасова на својим територијама“, поручено је из ЕК, чиме је Брисел скинуо одговорност са себе и успут изминирао заједничку европску истрагу, чиме је знатно помогао Берлину.

[restrictedarea]
МАЂАРСКИ УСПЕХ

Какав сценарио прети Мађарској где је око два милиона, од укупно једанаест милиона „Фолксвагенових“ дизел-аутомобила погођених афером лажирања вредности издувних гасова, произведено у фабрици „Аудија“ у Ђеру? Многи аналитичари предвиђају – катастрофичан. Тим пре што је управо инвестиционим „бумом“ у ауто-индустрији премијер Виктор Орбан посткомунистичку Мађарску хтео да претвори у „Детроит Средње Европе“ (уместо Мађарске тај епитет је с правом понела Словачка). У време прве Орбанове владе (1998–2002), већ на самом почетку мандата, куповином производних хала некадашње фабрике камиона Раба, у Ђер се доселио „Ауди“, једна од филијала немачког „Фолксвагена“, у Естергом је стигао „Сузуки“, а после другог доласка Орбановог Фидеса на власт (2010) у Кечкемет је дошао и „Мерцедес“, други од три највећа немачка произвођача аутомобила.

Иако није имала развојну базу (недостајали су јој висококвалификовани радници и инжењери, нити је имала свог „националног“ произвођача аутомобила), Mађарска је кренула врло амбициозно. И резултати су превазишли очекивања и највећих оптимиста. Прошле године вредност аутомобилске индустрије у Мађарској износила је 6.651 милијарду форинти (21,5 милијарду евра), што је пораст од 23 одсто у односу на 2013. Аутомобилска индустрија, иначе, учествовала је са 25 одсто у укупном мађарском извозу, а 93 одсто целокупне производње возила и аутомобилске опреме било је намењено извозу (од чега је половина ишла у Немачку). Због врло снажне иностране (по)тражње аутомобила произведених у Мађарској, велику корист остваривали су и сектори производње електронике и гума…

ПОСЛЕДИЦЕ КРИМИНАЛА

И онда је дошао „црни“ овогодишњи септембар и – признање криминала. Берзански стрмоглав немачког дива убрзало је затим  и најновије признање да је софтверску варалицу уграђивао у још неколико модела аутомобила присутних на европском тржишту, без прецизирања о којим се тачно моделима ради. Да ли Мађарској – чија је фабрика „Аудија“ у Ђеру само прошле године произвела 1,97 милиона мотора на којима су лажиране вредности издувних гасова и 135.232 аутомобила (и у коју је мађарска држава, због тога што је третира као инвеститора са посебним статусом, јер је запослила 5.500 радника, уложила шест милијарди форинти буџетских дотација) – заиста прети катастрофичан сценарио?

„Мађарска влада је у преговорима са „Аудијем“, као и „Дајмлеровим“ брендом „Мерцедес“, ради процене потенцијалног утицаја овог скандала на националну привреду. Уверен сам, нажалост, да ће се он значајно одразити на мађарску производњу аутомобила и локалну аутомобилску индустрију, али се надам да ће ефекти бити мањи од прогнозираног катастрофичног сценарија“, изјавио је мађарски министар привреде Михаљ Варга, додајући да би привреда Мађарске у случају пада продаје европских аутомобила због скандала, могла изгубити између 0,3 и 0,6 одсто бруто домаћег производа (БДП), док политички аналитичари (на основу чињеница којима тренутно располажу) већ сада тврде да ће губитак износити невероватних 11 до 13 одсто…

Мађарски Тесла

„Мађарска ће догодине кренути с производњом Теслиних електромобила. Будимпешта је у овом тренутку у завршним преговорима са менаџментом једног мање познатог, али све успешнијег концерна у Холандији (заступа га генерални директор Елон Муск), који је до сада једини у Европи производио аутомобиле будућности по, више од века старом, пројекту Србина Николе Тесле. Уговор о пословном партнерству с Холанђанима потписаћемо до половине децембра, а већ у другом тромесечју 2016. године почети с производњом делова, у трећем с његовим састављањем, а у четвртом – с продајом Теслиних аутомобила“, ексклузивно за „Печат“ открио је Петер Сијарто, министар иностраних послова Мађарске.

[/restrictedarea]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *