Руски класици у Дрвенграду

Пише Зоран Цветановић

Бољшој фестивал класичне музике одржан на Мећавнику показао да културне везе између Србије и Русије не јењавају кроз време

Ако су се путеви два словенска православна народа, судбински укрстила на двору Немањића, када је руски монах повео младог принца на Свету Гору, онда су све остале културне и духовне везе, проистекле из тог чворишта, од 12. века па надаље биле живи знакови крај пута, намерени да, својим богатством и садржајем, подсете да се са тих путева не скреће. Управо та вертикала, упркос географском пространству које дели Србију од Русије, учинила је и чини, да када зачујете композиције Петра Иљича Чајковског, Сергеја Рахмањинова или Игора Стравинског, како се разлежу над дрвеним надстрешницама Кустуричиног града, помислите да у том јединственом споју лежи смисао, кључ поимања бити наше словенске цивилизације.

ЗАЈЕДНО НА ИСТОМ ПОЉУ „Одавно сањам да на брду Мећавник, где су некад била само бандера и пласт сијена, а гдје је сада дрвени град, угледам клавир и филхармонију која изводи дјела великих руских аутора. Тако се један од мојих снова остварује и тако та бандера и пласт постају прошлост. Сарадња са Компанијом „Газпромњефт“ потврђује да два братска народа наступају заједно на културном пољу“, истакао је Кустурица на отварању музичког Фестивала „Бољшој“ у Мећавнику на Мокрој Гори. Концертом једног од најпознатијих пијаниста светске музичке сцене Дениса Мацујева отворен је Бољшој фестивал, који другу годину заредом подржава Компанија „Газпромњефт“. За око 300 учесника и гостију манифестације, Мацујев је изводио композиције Петра Иљича Чајковског, Сергеја Рахмањинова, Игора Стравинског, Мађарску рапсодију Франца Листа и као специјално изненађење џез композиције.
Манифестација на Мећавнику промовише младе музичке таленте Србије и Републике Српске, а за фестивалске награде, сад већ познате „матрјошке“, у извођењу класичних и савремених руских композиција, такмичило се око 100 младих из средњих музичких школа и академија из Србије и Републике Српске.

СТАЗАМА ПУШКИНА И ЧАЈКОВСКОГ Победници овогодишњег фестивала су Трио Асаха са Музичке академије из Београда, Павле Крстић из новосадске музичке школе Исидор Бајић и Вања Ћирковић са Музичке академије из Источног Сарајева. Најбољи су награђени „Матрјошком“, признањем које би требало да подстакне младе таленте и послужи као одскочна даска на путу ка светској каријери.
У име Трио Асаха, једног од победника на фестивалу, Александар Стефановић каже да ово такмичење, поред савршене атмосфере током самог трајања, учесницима, посебно победницима, нуди велики подстицај за даљи рад и напредовање у каријери. „Један од услова за учешће на овом фестивалу била је једна композиција било ког руског аутора што је допринело да цео фестивал у тих неколико дана трајања подсети на јаке везе између Србије и Русије. Гости из Русије попут квартет мајстора Алене Баеве и Александра Мацујева допринели су да тај руски дух у потпуности завлада овим местом“, каже Александар…
Подсећајући на вишевековну сарадњу Србије и Русије генерални директор НИС-а и заменик генералног директора „Газпромњефта“ за иностране активе Кирил Кравченко рекао је да је мало познато да је велики Пушкин знао српски језик и препевао је на руски српске народне песме, док је један од највећих композитора у историји Петар Иљич Чајковски користио српске песме кад је стварао Српско-руски марш.
„Увек подржавамо младе таленте, што је и суштина овог фестивала. Надам се да ће се на Мећавнику наћи таленти попут Мацујева, Пушкина и Чајковског“, истакао је он.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *