Музицирање – за масе и елиту

Пише Смиљка Исаковић

Ову уметничку манифестацију треба подржати већ и зато што је реч о једином фестивалу на коjем је сачувана основна, данас заборављена, функција класичне музике: забава

Mузички фестивал Музика класика Light, у организацији прве ревије класичне музике у Србији Музика класика, одржао се, упркос свему, по четврти пут од 2. до 6. јуна. Упркос свему, зато што је финансијска ситуација која годинама прати културу тешка, а у области уметничке музике још тежа. Иако нам је министар културе из те бранше, све што се ових година догађа и догоди у Београду спада у домен научне фантастике. Довијајући се на разне начине, овај фестивал ипак опстаје. Концерти су се одржавали увече у Музичком павиљону на Калемегдану (сарадња са Београдском тврђавом, под покровитељством Секретаријата за културу града Београда). Фестивал је конципиран као уметнички простор где ће, кроз различите жанрове, бити афирмисана уметничка музика. Изласком на отворени простор она добија нову димензију слушања, употпуњену атрактивним програмом који се традиционално не изводи у концертним дворанама. Атрактивности је допринела и копија трона из телевизијске серије „Игра престола“, који је у павиљону монтиран ради сликања стотина заинтересованих Београђана.
Фестивал Музика класика Light обухватио је у пет дана два концерта камерне музике, традиционалног певања (Ој, горо аутора Бојане Николић) хорске (Дечји хор РТС са Снежаном Деспотовић) и оркестарске музике (гудачки оркестар Музичке школе „Петар Коњовић“) са широким дијапазоном жанрова, стилова и историјских периода. На отварању је наступио квартет кларинета „Невски“, који већ годинама успешно делује са својим специфичним програмима под називом „Музичко позориште“. Милош Бјелица, Ђорђе Јовановић, Боу Адам и Никола Улемек се, са врхунским професионализмом, шармом и духовитошћу, поигравају познатим музичким темама, уз својеврсну урнебесну кореографију. Тако се у Soap Operi друже Фигаро, Кармен, Севиљски берберин и матичар, изводећи теме из опера Ђоакина Росинија (Севиљски берберин) Моцарта (Фигарова женидба) Жоржа Бизеа (Кармен) и Вагнера. У скечу Cyber Robo Kvartet музичари свирају Брамсову „Мађарску игру број 5“, са убрзавањем, успоравањем, појачавањем и стишавањем, као да њима управља даљински управљач. У Primavera Mundi (Пролеће света) смењују се теме од Вивалдијевог виолинског концерта „Пролеће“ из „Четири годишња доба“, преко румунских, мађарских, танго, јеврејских тема, током чега извођачи стављају капе које одговарају музичком стилу, да би завршили бравурозним Победничким чочеком Јована Маљоковића (влашка шубара). Fu Ga Ga је четворогласна фуга на тему песме Леди Гаге „Bad Romance“, а ту су и парафразе и џез варијације (Гершвин – Рапсодија у плавом) и Монтијев Чардаш за квартет и четири столице. На бис су извели сасвим распојасано Бркино коло. Кларинетисти квартета „Невски“ су изврсни музичари, па тако све раде са великим стилом, у врхунском извођењу, те се њихови гегови могу сврстати у ниво дуета Игудесман и Џу, који је направио светску каријеру управо оваквим наступима. Желимо им сличну будућност.
Публика је, наравно, уживала у сваком моменту ове врхунске музичке представе, као што се десило и завршне вечери, на концерту квартета „Сенсартика“, који се такође поигравао класичним музичким темама у новим аранжманима (историја плесова од средњег века до бугивугија, са фолклором као инспирацијом). Многи данашњи музичари заборављају да је музика, она коју сада сматрамо класичном, на чијим се извођењима захтева од публике да буде озбиљна, да се не помера и не шушка, настала својевремено као забава за двор, племиће, скоројевиће или народ, па је пар векова касније „уозбиљена“.
Фестивал Музика класика Light треба поздравити и у сваком погледу подржати, јер је то једини фестивал на коjем је сачувана основна, данас заборављена функција класичне музике: забава. Врхунска и крајње професионална. На тај начин се привлачи широка публика, која ће касније можда слушати и Малерову „Симфонију“ и пунити велике концертне дворане, слушати оперу и балет.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *