Uspon i pad  ”Jugokoncerta” 

Piše Smiljka Isaković

Pre nekoliko dana u medijima su utihnuli skandali vezani za Jugokoncert, našu jedinu zvaničnu, državnu menadžersku kuću u oblasti muzike. Skandali u Narodnom pozorištu su trenutno aktuelniji, ali zato što su u NP u sukobu svi sa svima, pa je to novinarima zanimljivo. Naprotiv, u bankrotirajućem Jugokoncertu, svi zaposleni, i ostali ini organi, složni su u samosažaljevajućim izjavama, koje su očigledno dobro i na vreme pripremljene, za ovakve eventualije.

FINALE U NOVOM VEKU Ako se sećamo, mediji su prvi put ozbiljno izneli Jugokoncert na tapet kada je procurila vest da mu je račun blokiran zbog duga inostranom menadžeru od 122.000 evra. Najstariju koncertnu agenciju na Balkanu – čiji je osnivač Skupština Grada Beograda, tužio je Martin Kevišas, čijoj firmi „Riversajd mjuzik“ sa sedištem na Kipru, Jugokoncert nije isplatio celokupni obećani iznos za organizovanje nekoliko koncerata, između ostalog i koncerta Njujorške filharmonije na BEMUS-u 2011. Čim je suma velika, mediji su zainteresovani. Međutim, uspon i pad Jugokoncerta događa se decenijama, sa velikim finalom u novom veku, to jest od 2000. godine. Jugokoncert je jedina menadžerska kuća na planeti na državnom budžetu, bez obzira na to koliko zarađuje menadžerskim aktivnostima. Plate su im zagarantovane, radili ili ne radili. Grad kao osnivač povlađivao je Jugokoncertu, uključujući i to da se „osamostale“ – da imaju svoj UO i sve svoje organe. Samostalnost – da, samostalna zarada – ne! Dakle, ova firma, koja je odskora uspela da se popne i među ustanove kulture od nacionalnog značaja, odlično je politički pozicionirana, a zna se da mesto direktora, ali i ostale funkcije (selektor BEMUS-a) pripadaju DS, uz zaštitu Odbora za kulturu Narodne skupštine. Direktor Jugokoncerta Biljana Zdravković došla je na čelo institucije 2000. godine, preuzeta iz Muzičke omladine, da bi se penzionisala krajem 2011, ostavivši baš tada iza sebe neverovatan deficit u kasi, o čemu je brujao ceo Beograd, i svoje nedonošče, Orkestar bez granica. Trenutno je pomoćnik direktora u Jugokoncertu, direktor orkestra koji ne postoji. Verovatno i ona ima, kao što je svojevremeno pretila Jovanka Broz, dokumenta u mašini za veš. Ipak, vremena su se promenila, pa je prljav veš Jugokoncerta konačno, ali delimično, iznesen na svetlo dana.

IDILIČNI DUGOVI Gradski sekretar za kulturu Katarina Živanović izjavila je da je jedini način nadoknade nastalog duga da ovu obavezu preuzme Grad Beograd. Sekretarijat za kulturu je prema Jugokoncertu ispunio sve preuzete obaveze vezane za sporne projekte, ali je loše poslovanje Jugokoncerta, koje se, kako je kazala, delom može opisati i kao nenamensko trošenje sredstava, dovelo do dugova koje on nema kapacitet da sam plati. Dug prema Martinasu Kevišasu nije jedini dug Jugokoncerta. Nezvanično, ukupno dugovanje ove agencije iznosi oko 500.000 evra, a javna je tajna da nisu isplaćeni honorari nekim našim muzičarima već dve godine. Pošto je račun blokiran, taj novac ni ne može da bude isplaćen. Ono što sekretarka zove idilično „nenamensko trošenje sredstava“ ima decenijski dugu istoriju u Jugokoncertu, koga je isti taj Sekretarijat zdušno podržavao godinama. Problem uvida u stvarno godišnje poslovanje Jugokoncerta imali su i članovi Komisije za godišnje projekte Grada u muzici, kojima je iz Sekretarijata strogo naređeno da gledaju svoja posla, da se ne mešaju u pitanje novca, a prošle godine se potpisuje i izjava o tajnosti. Svako pitanje o nenamenskom trošenju novca Jugokoncerta zaposleni u Sekretarijatu su primili kao direktan atak na sve njih, dočekali na nož i tako presekli sve diskusije. Sada se vidi da članovi Komisije nisu bili paranoični, ili „lično opterećeni“ Jugokoncertom, kako su ih prozvali tamo zaposleni, nego realno zabrinuti za bahato i nekontrolisano čerupanje budžeta u kulturi Grada. Kako će se završiti ovaj skandal, videće se. Veliko spremanje dobro bi došlo i u domenu klasične muzike, koja je do sada bila skrajnuta od sveta malverzacija. I ko kaže da se vremena ne menjaju?

3 komentara

  1. Svako ko se lati pera i javno objavljuje svoje pisanije obavezan je da koristi tacne informacije, iz prostog razloga da ne bi nacinio stetu onome koga proziva a i zbog ocuvanja svog profesionalnog integriteta i ljudskog dostojanstva.U gornjem tekstu se navode netacne cinjenice koje se odnose na cifru koju Jugokoncert duguje kao i o backgroundu gospodje Zdravkovic koja je u Jugokoncert dosla ne preuzimanjem iz Muzicke omladine nego iz slobodnog statusa kao i datuma njenog odlaska u penziju.Taj datum je novembar 2013 a ne 2011 godine.Drugo, u stampi nisu zapazene samosazaljavuje izjave svih zaposlenih u ovoj firmi. Jedino je gospodja Zdravkovic nastupila , znajuci da joj gori pod nogama , pa je ona plasirala laznu informaciju o datumu svog odlaska u penziju. Zbog cega to pomenuta gospdja cini, ostaje da se vidi, ukoliko je uopste jos neko bude nesto pitao. Na kraju ta gospodja je jedina osoba koja zna sta je uradila u poslednjih deset godina sa ojadjenom firmom, buduci da ni slucajno nije dozvoljavala da joj se bilo ko mesa u posao.

  2. Sa gospodjom Zdravković je počelo od onog trenutka kada je došla u Jugokoncert.Trebala je da bude rasporedjena na mesto organizatora. umesto koleginice koja je odlazila u penziju.Radno mesto je zahtevalo visoku stručnu spremu.Kada joj je tražena diploma na uvid, rekla je da nema fakultet !!! Posle nekog vremena stiglo je obaveštenje (Petak 15:30) iz Skupštine grada da se pomenuta postavlja na mesto DIREKTORA.Svojevoljno je promenila statut gde je bilo izričito da radno mesto direktora zahteva Visoku stručnu spremu i rad na rukovodećem radnom mestu najmanje 5 godina u oblasti kulture.Jadno i prljavo da Bog sačuva.Sledećih 10 godina drskost,isključivost,bahatost,neumerenost,nepoštovanje…alkohol

  3. Marine Vi ste izneli apsolutno preciznu faktografiju, ali mnogi citaoci nece umeti nista da citaju izmedju redova. Sustina je da je doticna gospodja kao licnost sa mrljom selekcionirana od strane EX -rezima da bude Lavrentin Berija u srpskoj muzici.Izmisljala je tako deset godina razne projekte , koji se cesto nisu uopste ticali muzike i koncerata a koje su joj plasirali najrazlicitiji prodavci magle. Te
    svoje fantazmagorije je placala parama koje su dobijane za projekte koji su prosli zvanicnu proceduru. Tako je i Njujorska filharmonija
    svirala na veresiju kao i mnogi domaci umetnici. A pored toga gospodja ima dobar “cug” i voli zabave po kafanama , i to u vlikom drustvu do zore. Naravno deset godina nije krocila nogom na beogradske trotoare. Pa zasto kad ima TAXI sluzba. Mic po mic , suma sumarum : 600 000 evra

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *