Васко Ташковски израстао је у једног од најважнијих балканских сликара фигуралне фантастике
У Македонији је пре месец дана изашла изванредна монографија већег формата, на три стотине педесет страна, урађена по свим стандардима који одликују угледне публикације, чак и са репродукцијама на расклапање. Посвећена је најзначајнијем живом македонском сликару Васку Ташковском, члану Македонске академије наука и уметности, која је са „Матицом македонском“ издавач књиге. Објављена је на македонском и енглеском језику и што је ретко, лектуру и коректуру превода урадио је странац. Овакво издање може бити понос сваке, не само балканске културе, јер подиже општи ниво.
Стручне текстове за ово издање написали су Раде Силјан, Ефтим Клетников, академик Славко Јаневски и академик Георги Старделов. Објављени су и изводи из критика, део из сликареве аутобиографије и обиман биобиблиографски апарат. Ликовни део обухвата репродукције слика, акварела, цртежа, графика и дизајна. Пре ове монографије о уметнику публиковане су још две, двојезична из 1990. за „Македонску књигу“ и друга, у форми џепног издања, 2000. године код издавача „Ђурђа“ из Скопља као шеста књига трећег кола едиције „Ликовна уметност“. Обе је написао Владимир Величковски.
Зашто је овај сликар толико важан критици, публици и издавачима? Васко Ташковски је рођен 1937. године покрај Битоља, а после средње Школе за примењену уметност уписао се 1959. на београдску Академију примењених уметности. Тих година Београд је био сабиралиште најдаровитијих, па су га појединци сматрали ликовним центром света. На Академији примењених уметности су тада студирали Љуба Поповић, Љубодраг Јанковић Јале, Драган Лубарда и Живојин Павловић. Ташковски и други мајстори те епохе су модерну уметност упознали на основу репродукција и на њега је посебно утицао Салвадор Дали. Глад за знањем и недостатак информација били су плодни, отварали стваралачке путеве и водили самоизградњи. Када је завршио Академију, Ташковски више, како каже, није имао дуг према школи или професорима, али је имао дуг према себи и свом животном позиву – уметности. Примењеном графиком коју је дипломирао ретко се бавио, али зато интензивно акварелом и уљаним сликарством. Израстао је у једног од најважнијих балканских сликара фигуралне фантастике, јер, како пише у аутобиографији „Дуга око троношца“ – „Нема уметности без фантазије“. Балканско имагинарно сликарство са средиштем у Београду, где је највећа концентрација талената и умова, представља можда најмању, али најоригиналнију и најживљу сцену те врсте у свету, што веома добро знају њени инострани познаваоци. Ташковског веома цене и за његово дело су заинтересовани неки од најбољих светских експерата за такву уметност, велики колекционари књига и каталога, као историчар уметности Феликс Лашанс из Монтреала.
Његов антиутопизам изражен утопијским средствима маште донео му је међународни углед, па су дела овог сликара велики историчари уметности и митологије као Вилијем Гаунт и Ричард Кевендиш приказали у својим издањима. Истражујући како Георги Старделов пише „Чудеса земље и неба“, исконско, оно што пребива у шкољци, еросу и Медитерану, али и сизифовско и космичко, Васко Ташковски је овом монографијом сабрао и крунисао слике које су га различитим путевима водиле к себи, ка тајном средишту душе, унутрашњој катедрали. [/restrictedarea]