Допринос привреди Србије

„Кока-Кола“ је током своје дуге историје увек изнова освајала потрошаче, доносећи људима уживање у оригиналном укусу, радост и оптимизам, што је формула њеног успеха. Сматрамо да одлучујући утицај за овакав успех имају иновације у свим аспектима пословања, непрестано превазилажење граница, али и храброст да се уради нешто што нико није урадио пре вас

Компанија „Кока-Кола“ једна је од најуспешнијих компанија у Србији и један од највећих страних инвеститора. Бројне пословне активности компаније позитивно утичу на буџет и бруто домаћи производ, стопу запослености, пословање партнерских компанија, што је показала студија „Друштвено-економски утицај ‘Кока-Кола’ система у Србији“, представљена крајем септембра у Привредној комори Србије. Ово истраживање спровела је консултантска компанија „Стјуард Редквин“, на челу са Итаном Капстајном, реномираним шефом Катедре за политичку економију на међународној пословној школи ИНСЕАД. За „Печат“ говори Димитар Андонов, директор операције за Србију, Македонију и Црну Гору компаније „Кока-Кола“.

Колика су досадашња улагања „Кока-Кола“ система у Србији?

Инвестиције су, свакако, нераскидиви део нашег бизниса, али и нешто што позитивно утиче на привреду, друштво у целини. За нас је српско тржиште веома важно – овде смо у последњих 15 година уложили око 200 милиона евра. Само у последње три године у унапређење производног процеса и објеката уложили смо 30 милиона евра, док је у току прошле године на набавке у Србији инвестирано 70 милиона евра. Ови подаци, верујем, бар донекле илуструју ниво константних директних улагања нашег система у Србију.
Између осталог, и захваљујући инвестицијама, „Кока-Кола“ систем израстао је у једну од најуспешнијих компанија у Србији.

„Кока-Кола“ је мултинационална компанија, али са друге стране може се рећи да је на сваком тржишту на којем послује истовремено и домаћа компанија. Каква је структура „Кока-Кола“ система данас?

Тако је, уложили смо много средстава и труда да бисмо постали оно што смо данас – систем који директно запошљава 1.300 запослених у Србији. У оквиру нашег система послује пунионица, односно „Кока-Кола Хеленик Србија“ и „Кока-Кола Барлан С&М“, огранак компаније „Кока-Кола“. Ту је и „Власинка“ купљена 2005. године, у којој се флашира природна минерална вода „Роса“ и „Фреш & Ко“, произвођач сокова и воћних сокова, чији се погони налазе у Суботици, припојен 2006. године, као и пет дистрибутивних центара. Запошљавамо локалну радну снагу, сарађујемо са бројним партнерима у земљи – добављачима, дистрибутерима, супермаркетима, угоститељским објектима и многим другима, и на тај начин подстичемо економију.

Поменули сте подстицање економије кроз ваше пословање. Управо то је тема студије „Друштвено-економски утицај ‘Кока-Кола’ система у Србији“ коју сте недавно представили. Ово је прво истраживање такве врсте код нас, одакле мотив за њену израду?

Студија је део серије докумената припремљених за чланице наше компаније у Европи, а његова сврха је да прикаже, користећи економски инпут-аутпут модел, степен утицаја „Кока-Кола“ система у земљама у којима послује. Као што сам рекао, наш систем у земљи је разгранат као и мрежа наших пословних партнера. Знали смо да је наш утицај на локалну економију значајан, али смо желели да сазнамо и конкретне податке, тј. да истражимо у каквој смо интеракцији са локалним тржиштем и његовим трендовима. Са тим циљем смо ангажовали консултантску агенцију „Стјуард Редкин“, чији је партнер Итан Капстајн, реномирани професор на међународној пословној школи ИНСЕАД. Подаци које смо добили су на егзактан начин измерили ниво утицаја нашег система на економију земље. Ово је важно, јер смо ми свих ових година много улагали, и увек знали ниво директних инвестиција у наш систем и партнере, али је ово први пут да се мери и индиректни утицај на овај начин. Не само ми, већ и тим на челу са професором Капстајном је био изненађен добијеним подацима, односно висином и степеном нашег утицаја на целокупну економију Србије.
Које бисте ви резултате студије истакли? Које су то најважније чињенице када је утицај пословања „Кока-Кола“ система на привреду Србије у питању?
Најимпресивнији податак је да укупна додата вредност „Кока-Кола“ система економији Србије достиже 345 милиона евра или 1,18 одсто бруто домаћег производа. До те цифре се долази узимајући у обзир директни утицај, тј. додату вредност кроз плаћање плата, пореза на приход, остварене добити и радних места у компанији, али и друге утицаје, односно радна места и плате које обезбеђују директни добављачи, малопродавци и добављачи добављача. Сви они троше и распоређују своје зараде, од запослених у компанији до добављача, што представља индуковани утицај. То практично значи да сваки евро који створи „Кока-Кола“ систем у Србији доноси 13 евра додате вредности у виду плата радника, профита компанија и пореза који држава добије од „Кока-Кола“ система и фирми које с њим сарађују.
Истакао бих и податак везан за запошљавање – „Кока-Кола“ систем у земљи запошљава 1.300 радника, док је још 18.500 радника ангажовано у компанијама које са нама сарађују. Дакле, наш систем на сваког запосленог обезбеђује још 13 радних места у Србији или 0,62 одсто укупне радне снаге. Ово је веома важно сазнање, с обзиром на то да је запошљавање један од приоритета подстицања развоја економије.

Студија је обрадила и један хипотетички сценарио који описује колики би губитак био када би „Кока-Кола“ систем у Србији локалну производњу заменио увозом? Како би то дугорочно утицало на привреду Србије?

Да, студија је узела у обзир и овај хипотетички сценарио и показало се да би он значајно утицао на радна места, зараде и пореске приходе. Српска економија би у том случају претрпела губитак од 51 милион евра или 0,17 одсто БДП у погледу додате вредности. Смањила би се компанијска добит, порески приходи и приходи по домаћинству. Пад у трошењу плата умањио би додату вредност за још 17 милиона евра, док би стопа запослености опала за 0,09 одсто, односно дошло би до губитка око 2.700 радних места.

Поред утицаја на економију, неспоран је утицај и на друштво. Колико је друштвено одговорно понашање битно за ваше пословање?

Поред улагања у развој пословања, веома нам је важно и да у наше пословне и производне процесе буде уткан принцип одрживог и одговорног пословања. При томе, не мислим само на друштвено одговорне пројекте који утичу на развој локалне заједнице и побољшање живота грађана базираних на четири стуба – развој младих, подршка угроженим групама, очување животне средине и промоција активног начина живота. Сматрамо да је све што радимо као пословни систем значајно због трага који оставља на животну средину и друштво у целини, те годинама активно радимо на смањењу свог еколошког отиска – смањењем количине воде употребљене за наше производе, увођењем на тржиште прве ПлантПЕТ боце, састављене до 30 одсто од биљног порекла и многим другим дугорочним иницијативама. У том смислу нам је веома важно што су наша настојања препозната и од стране државних институција, невладиног сектора, али и других пословних партнера, и што овакво умрежавање даје одличне резултате.
Недавно се компанија „Кока-Кола Хеленик Србија“ нашла међу првих пет компанија на нашем тржишту које су добиле ЦСР цертификат Националне алијансе за локални и економски развој (НАЛЕД), који представља потврду пословања у складу са највишим стандардима корпоративне друштвене одговорности. Овај програм има за циљ да постави стандарде корпоративне одговорности у нашој земљи, да препозна и промовише примере најбоље праксе и на тај начин подстакне и друге на одговорно пословање. Зато нам је велико задовољство што смо међу првим компанијама чији је труд и утицај препознат када је ова област у питању.

Да ли је и колико криза утицала на ваше пословање?

Криза је за нас пословни изазов, прилазимо јој конструктивно, а свесни смо у коликој мери она утиче на потрошаче, који смањују куповину, али ипак препознају квалитет и остају верни својим омиљеним производима.

„Кока-Кола“ је бренд који је прошле године прославио 125 година постојања. Како бисте описали глобални успех?

„Кока-Кола“ је током своје дуге историје увек изнова освајала потрошаче, доносећи људима уживање у оригиналном укусу, радост и оптимизам, што је формула њеног успеха. Сматрамо да одлучујући утицај за овакав успех имају иновације у свим аспектима пословања, непрестано превазилажење граница, али и храброст да се уради нешто што нико није урадио пре вас. „Кока-Кола“ је бренд који је надахнуо уметнике на свим меридијанима и оставио неизбрисив траг у сликарству, моди, књижевности, филмској и музичкој уметности, али и у спорту. Оваква достигнућа су истовремено обавеза да још интензивније улажемо у развој компаније и локалних заједница у којима послујемо. Са радошћу очекујемо следећу годину, када ћемо обележити 45 година производње „Кока-Кола“ напитака у нашој земљи.

Како видите пословање компаније у будућности?

Веома смо поносни на чињеницу да је „Кока-Кола Хеленик“, по пети пут заредом, увршћена у Dow Jones индексе одрживости за 2012. годину, где је наведена као једна од најбоље рангираних компанија за производњу пића на свету у вези са питањем одрживости. То је само један од показатеља наших успеха.
Свесни смо труда који стоји иза наших резултата, али и одговорности која нас, као компанију број један на тржишту безалкохолних напитака, обавезује пред потрошачима и локалном заједницом у којој послујемо. Наставићемо са истим ентузијазмом и енергијом да развијамо пословање и улажемо на домаће тржиште, које је веома важно за „Кока-Кола“ систем и убраја се у она на којима се најбрже развијамо у Европи, на шта смо посебно поносни.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *