Све гласнија мађаризација Војводине

Пише Властимир Вујић

Покушај понављања пријемног испита на новосадском Правном факултету због неуписаних студената мађарске националности, као и притисак Будимпеште у вези са одлуком Уставног суда Србије о неуставности Статута Војводине, примери су како је досадашња мањинска политика Београда доживела потпуни фијаско

 

Реализација плана Виктора Орбана да се Мађарска у „природним границама“ не прави силом, формирањем „гарде“ и разбијањем државне телевизије, већ искључиво тихом мађаризацијом простора бивше Аустроугарске, наставља се. Мета новог, жестоког напада, Орбанове владе било је Министарство просвете и науке Републике Србије и конкурс за пријем студената на Правни факултет Универзитета у Новом Саду.

УДАР НА УНИВЕРЗИТЕТ
„Због начина обављања пријемног испита на новосадском Правном факултету, а у циљу обезбеђивања једнаких шанси и елиминисања дискриминације, Влада Мађарске захтева од овог факултета да понови пријемне испите за кандидате који су средњу школу завршили на матерњем језику, овога пута не из српског језика и књижевности на мађарском језику, већ из мађарског језика и књижевности на мађарском језику(!?)“, саопштила је медијима заменица државног секретара за националну политику Мађарске Жужана Репаш, додајући да Правни факултет о промени није обавестио кандидате, па су мађарски ученици, не својом кривицом, на пријемном тесту постигли лошије резултате од очекиваних и нису успели да изборе место на листи буџетског финансирања студија.

[restrictedarea]

Одмах после одбијања жалбе четворице мађарских кандидата за понављањем пријемног испита на Правном факултету огласио се и председник Националног савета Мађара у Србији Тамаш Корхец.
„Покренућемо читав арсенал правних поступака у вези са повредом права кандидата мађарске националности за упис. Затражићемо судско преиспитивање одлуке декана о одбијању жалби, упутити кандидате да се жале заштитнику грађана Србије, поверенику за равноправност и покрајинском омбудсману, али и Европском суду за људска права“!
Поређења ради, у Мађарској ни на једном државном факултету не постоји полагање пријемног испита на било којем другом језику осим на – мађарском! На приватним факултетима поред мађарског још се може полагати само на светским језицима. О језицима народности и етничких група, пошто су по новом Уставу Мађарске од 1. јануара 2012. године националне мањине „избрисане“ (по Основном закону Мађарска је земља мађарске нације) – не може се полагати ни на специјализованим катедрама за језик и књижевност било које од бивших мањина, већ само на службеном језику државе – мађарском. И будући српски учитељи, наставници и професори на Катедри за српски језик и књижевност Универзитета „Етвеш Лорант“ у Будимпешти, током четворогодишњег студирања на матерњем српском језику слушају и полажу само један једини предмет – српски језик и књижевност. Све остале на – мађарском.

УДАР НА УСТАВ
Други „удар“ двотрећински владајућег Фидеса на Београд био је 11. јула, свега дан пошто је Уставни суд Србије утврдио да чак 22 одредбе Закона о утврђивању надлежности Аутономне покрајине Војводине нису у сагласности са Уставом Републике Србије. А он је ишао преко председника ПИВ-а Бојана Пајтића.
„Уставни суд Србије није Милка Бабовић да оцењује уметнички дојам, него је чувар правног система чији посао није да даје своја мишљења о европским вредностима, већ о одредбама закона који имају нормативан правац“, „УСС брука Војводину у очима међународне заједнице. Јасно је да тајминг није био случајан. Одлука је објављена истог дана када је потписан коалициони споразум нових партнера на републичком нивоу, односно дан пре него што је конституисана нова покрајинска влада“. Ово су само неке од бројних увредљивих изјава председника ПИВ Бојана Пајтића (који је највиши извршни орган Покрајине лично преименовао у „владу“, што није било ни по Уставу из 1974. године) на рачун своје матичне земље, а које су опширно објавили медији у главном граду Мађарске.
Бројним контрадикторностима у свом обраћању јавности, Пајтић, иако подржан од заменика премијера Мађарске Жолта Шемјена (задуженог за националну политику), „ухваћен“ је у честим заменама теза. Најкрупнија је следећа: „Уставни суд није водио рачуна о достигнутом нивоу права грађана на покрајинску аутономију, нити је претходно затражио мишљење надлежног органа аутономне покрајине о предложеном закону“. Пајтић као доктор права мора да зна да се право грађана на покрајинску аутономију не може сматрати индивидуалним или колективним људским правом, чији се достигнути ниво гарантује Уставом, већ је реч о уставној гаранцији децентрализације као руководног принципа уставног поретка.
Потпредседник Демократске странке дао је врло интересантан одговор и на делове закона које је УСС прогласио неуставним, а који говоре о међурегионалној сарадњи и представништвима АПВ у Европи и Бриселу.
„Претпостављајући да може и овакав сценарио да се догоди, ми смо наше представништво у Бриселу (пре)регистровали у одељење Фонда за европске послове“!?
Ово су само два примера (од десетину других), која више него уверљиво доказују колико Бојан Пајтић (не)поштује Устав Републике Србије чији је Војводина саставни део.

____________

Мањинска политика

Круцијална грешка деценијске владавине ДС-а и њеног актуелног (донедавно истовремено и државног) председника Бориса Тадића, била је – мањинска политика. Посебно када је у питању статус етничких мањина. Какви су резултати „жутих“ најбоље је показао прошлогодишњи попис становништва. Највећи део Албанаца из Прешева и Бујановца је политички организовао бојкот, а слично је урадио и део муслимана из Рашке области. Тиме је показано да десет година посебног бављења „југом Србије“ на начин на који је то Демократска странка радила – није донео ни најосновније резултате да тамошњи Албанци признају државу Србију у којој живе и раде.
Све се то дешава зато што Србија наводно угњетава етничке мањине на својој територији. А управо је – обрнуто! Србија има најлибералније мањинско законодавство у Европи и тиме се на своју велику несрећу – хвали. Основна грешка Тадићеве политике била је у полазној претпоставци о некаквом хармоничном односу етничких заједница (у коју је спадала и већинска!?), ако држава дарује мањинама довољно права. Историја и искуство јасно говоре нешто сасвим друго. Однос државе већинске нације и мањина по нужности мора да подразумева неку врсту сталне борбе, у којој држава настоји да пружи мање, а мањине да добију више. То је један процес који непрестано траје и који се никад не завршава. Ако је држава, као што је то урадила Република Србија, превише издашна, мањина и њена матична држава то виде као знак слабости и труде се да извуку што више, при чему то зна да води и у правцу – сепаратизма. Од таквих замисли државу чува само њена снага и озбиљност.
Требало би подсетити и на то да су мањине традиционално најбољи потенцијални инструмент дестабилизације једне државе. Инструментализација мањина оставила је толике последице на планетарно јавно мњење (још из времена Другог светског рата), да је мањинска политика свесно испуштена из Универзалне декларације о људским правима и из оснивачких докумената Уједињених нација! Она своју обнову доживљава тек после окончања „хладног рата“, када се поново показало да има исти експлозивни манипулативни потенцијал. Искуство Србије са Косовом и Метохијом један је од најбољих примера за такву тврдњу.
У сваком случају, ако нова власт предвођена СНС-ом и председником Томиславом Николићем жели да Србију уозбиљи као државу, крајње је време да врло озбиљно преиспита досадашњу мањинску политику.

[/restrictedarea]

2 коментара

  1. … Madjarska politika, od 1989 – dugorocno i sistematski ide u tom pravcu ?! A razuman ‘lek’ na nerazmnu ( a time i potencijalno opasnu, destabilitazorsku) politiku treba traziti – u ‘Evropi’ ?! Kako Nemci ( prema Luzickim Srbima), Madjari, Austrijanci itd. ?! A ‘Evropu’ upitati, da li su ekstremisticki stavovi LSV ( i dela DS) o ‘internacionalizaciji’ pitanja autonomije – prihvatljivi /!

  2. Nista to nije novo MADJARI SU FASISTI OVO ZVUCI PRETESKO ALI JE TACNO.ZASTO MADJARI U 21 VJEKU NE OSUDJUJU COVJEKA STAROG 90 GODINA KOJI JE UBIJAJO 1941 PO VOJVODINI.A ZNALI SU DAJE BIO SSS VAC I TO DRZALI 20 GODINA I TO SUD MADJARSKE KAKO OVE NOVE VLASTI TAKO ONE PRIJE.Prema tome ipak je vecina tih glumaca madjari vlast i narod fassiti prekrivni mastamislio ovaj list o tome ili gradjanin Srbije ovako ili onako .TREBA U ZIVOTU SAMO LOGICKI ZAKLJUCIVATI KAKO SE NETKO PONASA BEZ OSTALIH ISTORIJSKIH STVARI I IRACONALNIH.Oni zele prikljucenje djela Vojvodine Madjarskoj TO NIJE PO SISTEMU VOJNIK I CIZMA NA GRANICI DANAS DRZAVU STVARAS TAKO KAD DOBIJES PARLAMENT STATUT I ZASTAVU I KAD TE FINANCIRA VLASNIK MADJAR PRIVATNIK ONAJ TKO TI ODREDJUJE POSAO TAJ TE HRANI.A AKO JE CENTAR REGIJE U BRISELU TU JE I I SUD.U VOJVODINI VEC POSTOJI KVAZI DRZAVA NAVEDITE MI DRZAVU NA SVIJETU U KOJEM PDV NIJE JEDINSTVEN SAMO U SRBIJI VOJVODINA ODREDJUJE PDV VAN OSTALOG TERITORIJA DRZAVE SRBIJE ZNACI IMA VEC PRAVNU MOC U NEKIM PITANJIMA DRZAVE.AKO SRBIJA NE REGULIRA USTAVOM SVE OVE STVARI POKRAJINA I REGIJA I BUDE SVAK RADI STO HOCE DA SVAKO IMA SVOJ PDV I SVOJ GLAVNI GRAD TU JE KRAJ PRICE.AKO SE STVARA VOJVODJANSKA NACIJA I NA EGZITU PISE DOBRO DOSLI U GLAVNI GRAD VOJVODINE NOVI SAD NE SRBIJE ONDA SE POSTAVLJA PITANJE DA LI SE VOJVODJANI OSJECAJU SRBIMA ILI VOJVODJANCIMA PO NACIJI.AKO TO SRBIJA NE RASCISTI SAD ZA 1-2 GODINE BIT CE KOSOVO 2 ZA 10 GODINA I PRIJE.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *