Русија ће повећати буџет за одбрану

Буџетска издвајања Русије за одбрану у 2013. години ће порасти за 25,8% у односу на претходну годину, а за безбедност и делатност органа унутрашњих послова – за 9%, сугеришу данас објављени извештаји о основним правцима буџетске политике за 2013. годину и плановима за 2014-2015.

При томе ће у 2013. години у односу на ову бити смањена издвајања за здравствену заштиту, образовање, културу, кинематографију и социјалну политику, као и у сферама националне економије и општих питања од државног значаја.

Реализација државног програма наоружања у Русији може бити одложена на три године. 5. јула је евентуално одлагање поменуо премијер Дмитриј Медведев. Конкретне области и предузећа којих ће се корекција можда тицати засад се не наводе.

Евентуално одлагање реализације програма наоружања диктира низ узрока. Један од главних, који не дозвољава да се модернизација руске војске одвија потребним темпом јесте стање одбрамбене индустрије. Смањење капацитета и дефицит кадрова у многим предузећима онемогућавајусеријску производњу савремене технике. У многим случајевима производи постају прескупи.

Ово се не односи на сва предузећа одбрамбене индустрије. Она која имају стабилне наруџбине за извоз могу оперативно да испуне и државне наруџбине везане за одбрану. Потешкоће у већини случајева настају само с освајањем принципијелно нових производа. Вероватно ће рокови програма за набавку наоружања бити кориговани у програму бродоградње (Удружена бродоградилишна корпорација), у програму изграде оклопне технике, укључујући и тенкове (Уралвагонзавод), у програму производње војно-транспортних авиона (Удружена корпорација за производњу авиона).

Међу областима у којима реализација државне одбрамбене наруџбине наилази на најмање проблема може се навести израда хеликоптера у којој се повећава производња технике, производња средстава ПВО. Тамо се обезбеђује испорука читаве гаме система и производња ракетних комплекса за стратешке нуклеарне силе. Ствари су компликованије у изградњи авиона. Производњу и освајање читавог низа авиона пре свега кочи стање индустрије. Изузетно низак темпо изградње ратних бродова говори о не баш сјајном стању војне бродоградње. Озбиљни проблеми се запажају у производњи оклопне технике, ватреног оружја и низа других образаца.

Природан корак у овим условима представља прерасподела напора у правцу од саме реализације државних одбрамбених наруџбина ка довођењу предузећа у стање које омогућава успешну реализацију у оквиру већ постојећег програма модернизације. Притом треба поново распоредити приоритете. Иначе Русија ризикује да не добије комплет наоружања и војне технике који ће бити потребан у ратовима у наредним деценијама.

У складу с војном доктрином НАТО остаје главни вероватни противник Русије. Истовремено се признаје да су за Русију у блиској и средњорочној перспективи највероватнији локални конфликти слабог интензитета. Управо овде се запажају највеће потешкоће у снабдевању војске савременом техником и наоружањем.

Планирано је снабдевање руске војске савременим ватреним оружјем и муницијом – од патрона до савремених контролисаних и неконтролисаних пројектила и авионских бомби – средствима за управљање, везу, навођење на циљеве, беспилотним летелицама, савременом војничком опремом, аутомобилима и лаком блиндираном техником с повећаном противминском отпорношћу.

Неке ствари с овог списка могу се производити већ сад, за нешто ће бити потребан дуготрајан процес обнављања индустријских капацитета. Нешто ће морати да се замени увозом. У сваком случају, руководству земље и команди Оружаних снага предстоји да изврше поновну оцену приоритета Државног програма за наоружање. А затим да донесу одлуку које проблематичне области одбране треба да добију помоћ пре свега. Уколико се то не учини, чак ни потпуна реализација програма наоружања од свих 500 милијарди евра неће спасити руску војску од евентуалних непријатности.

Извор: Глас Русије

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *