Два пројекта новог ловца за Руско ратно ваздухопловство

фото: РИА Новости

Иља Крамник

О могућности израде још једног пројекта авиона пете генерације за руско ратно ваздухопловство живо се дискутује у стручном друштву и медијима. Аргумент „за“ је потреба за конкуренцијом. Међутим, овакво дуплирање није увек могуће и оправдано.

Конкуренција или допуна?

Иницијатива за израду другог пројекта ловца пете генерације припада вице-премијеру владе Русије Дмитрију Рогозину. Однедавно он координира индустрију одбране. Идеја се први пут чула 2012. године и стигла је да обрасте неким детаљима, који засад нису наишли на званичну потврду. Неки стручњаци сматрају да пројектовање може бити поверено КБ „Микојан“. Осим КБ „Сухој“, који се већ бави израдом пројекта Т-50 на тему ПАК ФА (перспективни авио комплекс фронтовске авијације) КБ „Микојан“ је једини биро у Русији који је теоретски у стању да направи нови ловац.

Рогозин је свој предлог образложио потребом за постојањем конкуренције. Говорећи у Савету Федерације, горњем дому руског парламента Рогозин је рекао да Руско ратно ваздухопловство треба да има не један, већ два перспективна авио комплекса фронтовске авијације. Очекује се да ће ПАК ФА у наоружање бити уврштен 2016. године.

Историјски је ратно ваздухопловство СССР/Русије имало у наоружању истовремено најмање два типа ловаца фронтовске авијације. У већини случајева ове машине нису биле једна другој конкуренција, већ су се међусобно допуњавале. То се добро види на примеру данашњег пара МиГ-29/Су-27. Су-27 поседује већи домет лета, носи јаче наоружање и радиоелектронску опрему. МиГ-29 је лакши, јефтинији за експлоатацију, боље је прилагођен базирању на пољским аеродромима.

У условима хроничног недостатка финансија средином 1990-их година РВ Русије је било принуђено да као перспективан изабере један тип ловца. Избор је пао на Су-27 који је поседовао више могућности и боље карактеристике лета у поређењу с МиГ-29. Овај положај ће остати без промене и у перспективи: Т-50, који се тренутно тестирају спадају у категорију тешких ловаца.

Изглед ловца будућности

Потенцијална ниша за „други пројекат пете генерације“ је дефинисана: то треба да буде лака машина, јефтинија и једноставнија у поређењу с „напредним“ Т-50. „Лака машина би имала смисла само у случају озбиљне унификације с тешким авионом (Т-50). Пре свега, ради се о моторима, -рекао је у интервјуу за „Глас Русије“ војни стручњак Константин Богданов.– „Уколико успемо да направимо машину у једном „производу 117“ или с мотором друге фазе за Т-50, такав авион би могао бити тражен не само у РВ РФ, већ и напољу. Међутим, наићи ће на конкуренцију F-35, који ће у време појаве наше лаке машине на тржишту тамо заузети најзанимљивије нише.“

По мишљењу Богданова нова лака машина може заинтересовати РВ Русије: „У условима кад РВ засад не показује велику жељу за куповином МиГ-35, замена старих МиГ-29 принципијелно новим лаким ловцем би потенцијално била корисна.“

Главни уредник часописа за авијацију „Взљот“ („Полетање“)Андреј Фомин сумња у перспективе такве машине на домаћем тржишту: „Колико се може закључити, Државни програм наоружања који је одобрен је и усвојен за реализацију не предвиђа израду другог пројекта ловца пете генерације поред Т-50. У условима кад Министарство одбране треба да потроши врло велика средства за дораду и увођење у експлоатацију серије Т-50 и у серијску производњу многих других машина, могућност таквог пројекта ми изгледа прилично сумњива. Могуће је да ће овај програм моћи да се реализује у оквиру међународне кооперације, уколико се за њу нађе један или неколико партнера који располажу финансијским ресурсима и заинтересовани су за израду овакве машине.“

Дакле, може се закључити следеће: пројекат лаке машине је најосмишљенији у случају њене максималне унификације с Т-50, али овај захтев предвиђа израду новог пројекта од стране колектива „Сухој“, а КБ „Микојан“ ће поново остати по страни. Уједно, потреба за сличном машином постоји и изражена је. Време ће показати који ће излаз бити пронађен из настале ситуације.

Извор: Глас Русије

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *