Стрељање аутомобила у Крагујевцу

Текст и фото Милан Тимотић
Некадашњи привредни гигант читаве СФРЈ „Застава“, на неколико великих паркинг места има огроман број возила. Прашина, коров и сумаглица као да још више повећавају злу коб радника. Данас је „Застава“ тужно последње почивалиште непромишљене и сулуде идеје да Крагујевац, након доласка „Фијата“, постане аутоцентар Источне Европе. А управо је „Фијат“ био главно предизборно обећање актуелног режима у Београду. И највећа превара, о чему сведочи текст и фотографије нашег репортера који је ове недеље боравио у „долини главних“

Фабрика аутомобила „Застава“ из Крагујевца до распада СФРЈ била је највећи привредни гигант. Давне 1953. године започела је у сарадњи са италијанским „Фијатом“ производњу путничких возила, као и монтажу камиона и специјалних возила. До краја 20. века са производних трака је сишло више од четири милиона аутомобила и камиона. „Заставина“ возила налазила су се у продајним мрежама 74 земље света, а у њеним погонима радило је 30.000 радника.
Данас, после 58 година, у „Застави“ једва да ради око стотинак радника. Лоша приватизација и оснивање заједничког предузећа под именом „Фијат аутомобили Србија“ (ФАС), 14. октобра 2009. године, којом се Влада Србије поносила, а нарочито стручњак за све и свашта, свезнајући и сверазумевајући Млађан Динкић, који је истицао да је он творац аутомобилског чуда, довели су да садашњег стања, а поводом тога сви мудро ћуте.

ЧЕТВОРОТОЧКАШИ КОЈЕ НИКО НЕЋЕ
Сада је потпуно јасно да су бомбаста обећања о препороду бившег аутогиганта само шарене лаже за наивне раднике. Најновији скандал са уговорима између италијанског „Фијата“, Владе Србије и „Заставе“ избио је због клаузуле о најстрожим пословним тајнама. „Фијат“ и Влада Србије изјављују да тајне нису на штету радника и државе Србије. Огорчени радници полако дижу главу и тврде супротно. Најактивнији међу њима су активисти „Асоцијације независних синдиката Србије“ (АСНС), који јавно указују на „мутне“ радње.
„Коначно су маске спале, радници који су лошом приватизацијом и мистериозним уговором изгубили посао и ‘бачени’ на чекање нових послова отерани су на разне преквалификације. Тако су ‘љути’ металци данас подучени и преведени у посластичаре, пекаре, куваре и столаре. Коме су потребне дрводеље, када у Крагујевцу нема дрвнопрерађивачке индустрије?“, са сетом у гласу каже Славољуб Ђоковић, председник Регионалног одбора АСНС Крагујевац, са више од 20 година синдикалног стажа.
Он аргументовано образлаже за „Печат“:
„У камионској индустрији запослено је око 700 висококвалификованих радника.  Уместо да монтирају камионе, они праве ражњеве за прасиће и јагњиће, и маказе за сечење печења, и то продају будзашто, на рате. Војна индустрија је такође у тешком стању, до краја године без посла треба да остане око 500 радника. Рачуни су им већ у блокади. Раде нешто ловачког оружја, и то је све. Оно што нас посебно забрињава, а властодршци и тајкуни крију као змија ноге је енормно велики број непродатих аутомобила. Тренутно се на више познатих и тајних локација налази између 12 и 13 хиљада непродатих аутомобила, а можда и више од тога. То је модел „пунто“ који нико не жели да купи. Ко, бре, да купи овај аутомобил, када они стоје више од годину дана на паркингу где труле и пропадају. Свуда у свету ако возило стоји више месеци на плацу цене падају од 30 до 50 одсто“, тврди Ђоковић.
На неколико великих паркинг места заиста се налази огроман број возила. Прашина, коров и сумаглица као да још више повећавају злу коб радника. Поред четвороточкаша које нико неће пролазе и ромски сакупљачи секундарних сировина, и добацују репортеру „Печата“ док снима тужно и ружно последње почивалиште непромишљене и сулуде идеје да Крагујевац постане аутоцентар Источне Европе.
„Ало, сликаџија, немој да гледаш оне црвене вордоне (аутомобиле). Та је боја за    нас Цигане.  Узи оне кафене. Ово ти је, бре, као стрељање ђака четрес прве. Ондак су стрељали ђаке, а данас ова јадна аута на паркингу“, довикују Роми.

[restrictedarea]

КОНВОЈ СА ИСТОКА
Срђан Маринковић, председник „Групе Застава возила“ из АСНС-а, аргументовано појашњава тренутну ситуацију са приватизацијама и Владиним предлозима за запошљавање нове радне снаге.
„’Фијат аутомобили Србија’ 2010. године примили су у радни однос 1.100 бивших радника ‘Застава аутомобила’ који су произвели око 20.000 „пунта“. АСНС је упозоравао све време да је то модел који није занимљив за купце, али за продају је била задужена Влада Србије, која им је поручивала да они вредно раде, а брига око продаје је ствар Владе. Епилог је више од 10.000 непродатих аутомобила. У марту 2011. године, сви радници ФАС-а послати су на преквалификацију, тако да је производња стала. Сада ФАС тражи са Бироа за запошљавање 2.300 нових радника, колико им је, како кажу, потребно да покрену производњу нових модела аутомобила. Из тога се види да 1.100 примљених радника из 2010. године немају никакве шансе да се врате на посао. ФАС им је понудио 500 евра у виду отпремнине за одлазак из фабрике. Џабе су те јаднике малтретирали непотребним преквалификацијама. ФАС захтева од Бироа за запошљавање раднике до 26 година старости, па су они изнад те доби технолошки и старосни вишак“, тврди Срђан Маринковић.
Велико богатство у инфраструктури, технологији, традицији и радној снази распродато је будзашто и отерано у „старо гвожђе“. А оно што је највредније, људски руководећи и раднички ресурси, сурово су протерани кроз капије умирућег гиганта да би њиме завладали тајкуни, разне мутиводе и мафијаши. Крађа, јавашлук, отимачина и отпуштање радника тренутно је стање у ФАС-у, а то тврде радници отерани из фабрике.
„У погонима ‘Застава аутомобила’ било је на хиљаде веома вредних машина које су доласком ‘Фијата’ продате. Јесте да су те машине делом биле застареле, али њиховом успешнијом продајом, а нарочито ‘Заставиних’ радничких хотела и одмаралишта, сервиса, возног парка, вагона, локомотива и специјалних композиција возова за превоз нових аутомобила сви радници би могли готово 10 година да живе од тог новца. Одбор за корупцију и те како би требало озбиљно да се позабави тим проблемом“, каже Ђоковић и додаје:
„У сваком већем месту у Југославији имали смо велике сервисе и продајна места.  ‘Застава’ је у то време била јача од већине западноевропских произвођача аутомобила. Према процени стручњака вредност ‘Застава аутомобила’ данас би била десетине милијарди евра. Стање у ФАС-у никада није било теже, нити се види неко решење за хиљаде радника који су остали без посла. Чак и они што нешто раде имају минимална и нередовна примања. У најтежем положају су радници са више од 45 година старости, и они који имају 25 до 30 година радног стажа, јер нико не жели да их прими на било који нови посао. Остају препуштени сами себи, да преживљавају, 90 одсто радника не ради ништа, а остали су срећни ако ухвате неку дневницу, ‘цркавицу’, радећи било шта“, категоричан је Ђоковић.
Последње вести које су се појавиле у медијима наклоњеним Влади и безгрешном Млађану Динкићу најављују бродове из Јапана са специјалном опремом за израду новог модела аутомобила званог „Л-Зеро“ (Л-Нула), који су кренули из земље излазећег сунца почетком октобра.
Срђан Маринковић из АСНС сликовито објашњава конвој са Истока:
„Да ли ови свезнајући и владајући мисле да смо ми глупаци и да не знамо ништа? Коју то они технологију довозе из Јапана у 587 сандука? Старогрчке галије са робовима веслачима прешле би тај пут брже од њих. Колумбо је брже пронашао Америку, освојио је и донео на стотине товара блага, а овима су потребни месеци да дотерају те сандуке“.

__________________

Камиони из 1939. године

Да Фабрика камиона у Крагујевцу има дужу традицију од производње аутомобила говори чињеница да је пред почетак Другог светског рата 1939. године у сарадњи са америчким „шевролетом“ произвела 400 комада, у то време најмодернијих и најбољих војних камиона на свету. Данас са производних трака није сишао ни најобичнији камиончић.

__________________

Лоша приватизација штетнија од НАТО бомби

У суровом НАТО бомбардовању, 1999. године, погона „Заставе“ уништено је више од 120.000 квадрата фабричких хала. Штета је процењена на више од 936 милиона немачких марака. Од тога је директна штета 286 милиона, а индиректна 654 милиона марака. Данас лошим приватизацијама и уговором са „Фијатом“ губитак се процењује на више од 10 милијарди евра, који је за око 20 пута већи од последица НАТО бомбардовања.

__________________

Поља „осликана“ аутомобилима

На четири познате и видљиве локације у близини уклете Фабрике аутомобила Србија, према мишљењу бивших радника који су те аутомобиле паковали као сардине по околним пољима у нади да ће се ускоро продати, налази се више од 10 хиљада возила „пунта“. На бившем паркингу Завода „Застава“ налази се око три хиљаде, бивша касарна Сењак-Грошница „чува“ око две хиљаде, а Институт за технологију и развој „покрива“ више од две хиљаде возила „пунта“. А на плацу преко пута механичке обраде „цркава“ око три хиљаде истих аутомобила. Према незваничним причама у Крагујевцу, на тајним местима крије се још око три до четири хиљаде аутомобила марке „пунто“.

[/restrictedarea]

10 коментара

  1. Pa da li nam je jasno da gde se Dinkic pojavi ,,tu trava ne nice,, a kamoli automobili ili akcije po 1000 evra za svakog gradjanina. Ovaj narod je lud ako takve stetnike ne ,,ocisti,, na izborima. To nam je sansa za spas.Dinkic bi u normalnoj drzavi bio uhapsen jos prilikom ulaska u Narodnu banku sa kalasnjikovim.Cini mi se da je tada javni tuzilac bio na odmoru,pa nije znao…Jos je platio Italijanima za svako radno mesto po 10.000,ooevra ! Od cijib para ? Oteto od naroda naravno.Isto je uradio i u Raci…

  2. ima li u SRBiji jos koja firma a da ova parazitska vlast je nije upropastila i opljackala??? Samo me interesuje da li ce kriminalci iz vlade ikada odgovarati za pljacku i strmoglavljenje SRBije?
    Tuzno i zalosno ko sve rasparcava i prodaje SRBsku zemlju za koju su mnogi posteni SRBi krv prolili.

  3. Najnovija Dikićeva laž-prevara da će seljacima dati nepovratni kredit.Ćorak bate samo budale mogu da nasednu na još jednu dikićevu prevaru ,kao sa hiljadu evrova ,još jedan ćorak.Ovih dana ide po mestima Srbije ,obećava da će im vratiti MESNE zajednice koje je ukinuo ,kao i banke čim je ušo u vlast.

  4. ” Zastave ” Italijanima imala je za cilj uništenje srpske autoindustrije,ma kakva on bila! Uništenjem ” Zastave”,uništava se
    i uništena je i privreda Srbije! Kragujevac je mogao napraviti od Zastave ono što je sada Dacia!Samo mi ne komentarišite automobile Dacia jer to nema veze sa ovim komentarom.Uostalom,sasvim solidna vozila za novac koji koštaju!Čak su pouzdanija od Golfa V!

  5. Радосав

    Па, ко ће да им купи папирни “Пунто” по астрономској цени за такву беду од аутомобила? По таквој цени се могу купити половне “аждаје” попут БМВ, Волво-а и сличних којима “Пунто” може да стане у гепек, а они, иако половни, да га надживе два пута.
    Да не буде забуне, лично сам насрљао и купио “Пунта, дизел, модел Ј3. Услови куповине су, пак, били изванредни: дао сам свој стари крш од “Заставе 101” ради чега су ми умањили цену за 1.000 евра и добио кредит са минималним учешћем (800 евра), каматом 4,5% и роком отплате 7 година. Али укупна цена (око 11.000 евра) показује да ја, изгледа, тада нисам баш најбоље стајао са здравом памећу (која ми се, изгледа, ипак полако враћа, али доцкан).
    Елем, на ауто се не смете ослонити, поготово лактом, јер ту одмах остаје трајна рупа. При влажном времену, стакла несхватљиво магле. Задња седишта су паклено неудобна, а за путнике на задњим седиштима нема држача за руке на крову. Ауто је без радио-апарата. У гепеку не постоји под, већ нека мало тврђа крпетина. Возачев сигурносни појас се не намотава сам кад је ослобођен. Због мале дужине аута, вожња по нашим путевима “одбија бубреге”. При прању ветробранског стакла, угушићете се од мириса течности за прање. Итд., итд…
    Да будем искрен (и да се мало утешим), мало троши (4 – 5 л), али је зато евро-дизел скоро 140 динара. И бољи је од оног мог старог “кеца” који је био стар равно 25 година.
    Али кад се сетим да је мој рођак купио за 1.500 евра полован БМВ у изванредном стању, а ја у дужничком ропству, онда …

  6. Plata fakultetski obrazovanog radnika u FIAT Srbija automobilima je 30 000 ili 32 000 dinara! Dakle, dipl.mas.inz. ima toliku platu! Isto i ekonomisti pravnici…Dakle kao vozac Laste u gradskom prevozu Grada Kragujevca!
    Sto je najgore, ni tih 30 000 ne daje Fiat, vec Vlada Srbije! Gradimo Anjeliju fabriku, imamo pa neka i treba da dajemo!

    Floridu i Juga su Italijani odmah naredili da se ukine proizvodnja, jer nemogu da prodaju Punta! A ovu Fiat fabriku, tj fiat montazu, jer to nije fabrika, mogli su da naprave na bilo kojoj ledini!

    Milan Kragujevac

  7. Па зар је тема још увек актуелна.Па ни Динкић, Љутић, можда сам погрешио презиме државног секретара, па ни Верко све мање “гањају”. Тадић нас још по мало лажуцка, сајмом аутомобила, али и он полако посустаје. Нестаје лова да се финансира “сиромашни ” ФИЈАТ.Јер, ви из ПЕЧАТА, то знате све смо то ми финансирали.Мало се шалим, али да ипак изнесем став.Поред највеће лажи на нашој политичкој сцени, о 1000евра, коју је и Динкић признао, ово је исто тако, подједнако велика лаж на основу које је ЗЕС победио на предходним изборима.Шта нам сада Динкић и БоТа припремају. Боље питање је , хоће ли “луди Срби”( академик Рашковић) поново насести на њихову лаж.Ако нас два пута преваре-слажу, срам нас било.

  8. Tadiću Borise idi na plac kragujevačke zastave pa slikaj svoju propast, manje će nas koštati nego što mlatiš i cirkusaš po ženevi.

  9. PUNTO dajte ga za 4000 koplet cena i svi će biti prodati To je prava cena automobila koji stoje u žici

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *