Svet u otporu globalizaciji

Piše Vladislav Panov

Pod plaštom kulturne globalizacije ubrzano je poništavanje identiteta svake pojedinačne kulture pre svega gubljenjem jezičkog identiteta, prihvatanjem potrošačke ideologije i takozvanog „multikulturalnog državnog uređenja“ koje podrazumeva ne samo kulturne, već i obrazovne i sve druge socijalnopolitičke promene u cilju prevazilaženja individualnosti svake pojedine nacije, posebno onih manjih

Bez obzira na to što je svet godinama pod uticajem drastičnih promena u svakom društvenom segmentu i to uglavnom po taktu opskurnih sila koje uvode takozvani „novi svetski poredak“ u ime uzvišenih ideala uredno spakovanih pod terminom „globalizacije”, malo je onih koji će se potpuno usaglasiti oko toga šta ova pojava, odnosno svetski proces, zapravo znači. Jasna je samo distinkcija na one koji joj se protive i one koji su za globalizaciju. Nema čak ni usaglašenog mišljenja oko toga kada je započela, kao ni po čijoj ideji i u ime kojih (čijih) tačno interesa. I dok začetke ideje o ovom procesu neki autori pronalaze još kod starih Grka, drugi su pak ubeđeni da je ona definitivno i jedino izum savremene civilizacije i to u njenom najnovijem periodu, od kraja proteklog veka.
Još su brojnije definicije globalizacije. U suštini, ako se raščlani na razne društvene sfere, moguće je pronaći najmanji zajednički sadržalac u ideji globalizacije u sledećim formulacijama:
Najčešće se globalizacija pominje u ekonomskoj sferi života. U tom smislu se pod ekonomskom globalizacijom podrazumeva stvaranje globalnog tržišta koje se oslanja na postojanje potpune slobode protoka ili razmene dobara i kapitala. Ne, doduše, i rada, pošto se zaposleni u takvoj postavci tržišta takmiče indirektno na takozvanom „globalnom tržištu rada“. Suština je, međutim, u nečemu drugom. Globalizacija podrazumeva prevazilaženje ograničenja nacionalnih ekonomija, tako da se sve odvija u takmičenju na svetskoj pozornici, u neograničenoj interakciji proizvoda, rada i kapitala svake države čiji su nacionalni okviri potpuno prevaziđeni. Takvo izlaženje izvan domaćih ograničenja dovodi do potpune promene distribucije nadnica i zarada. Još je važnije da su sasvim izmenjena i pravila opstanka svake pojedine kompanije. Da bi opstali svi, učesnici globalizovane ekonomije su osuđeni na stalnu trku u borbi za konkurentnost koja se izvodi jedino neprestanim povećanjem produktivnosti i konkurentnosti i to bez bilo kakve regulative, pa i skrupula.
Politička globalizacija je nešto što svakako izaziva najveći otpor kod protivnika ovakvom uređivanju sveta. Jer u suštini podrazumeva prihvatanje zahteva da se potpuno ili skoro potpuno eliminiše značaj države. U tom smislu su organizovane nadnacionalne institucije (Evropska unija, G8, Svetska trgovinska organizacija, Internacionalni krivični sud…), čije postojanje suštinski eliminiše individualno političko odlučivanje pojedine države, a samim tim i njen suverenitet.
Informaciona globalizacije je najopipljivija pošto se s njom susreće svaki pojedinac izložen blagodetima savremenih komunikacionih tehnologija (sateliti, internet, mobilna telefonija…) One, opet, imaju potencijal da prevaziđu, pa čak i da ponište, granice država. Zanimljivo je na ovom mestu pomenuti shvatanje da je sve veći značaj interneta u životu modernog čoveka postao najefikasnije oružje u demokratizaciji država, bez obzira na njihovo deklarativno uređenje. Kada je reč o jezičkoj globalizaciji i ona se može objasniti tendencijom da se uspostavi što jednostavnija komunikacija među ljudima i raznim kulturama. Odnosno, može se ovako reći – jezik globalizacije je engleski.
Kulturna globalizacija podrazumeva najpre značajan porast kontakata različitih kultura. U ovu vrstu globalizacije mnogi vole da ubace i nove kategorije svesti modernog čoveka, njegov moderni identitet, navodno, značajno oslonjen upravo na prihvatanje kulturne raznovrsnosti. Te promene su posledica želje savremenog čoveka da poveća standard svog života prihvatanjem stranih kulturnih proizvoda, ideja i tehnologija, odnosno aktivnog i direktnog učestvovanja u onome što se u ovom kontekstu podrazumeva pod svetskom kulturom. Ono što se konkretno istinski menja pod plaštom kulturne globalizacije je ubrzano poništavanje identiteta svake pojedinačne kulture, pre svega gubljenjem jezičkog identiteta, prihvatanjem potrošačke ideologije i takozvanog „multikulturalnog državnog uređenja“ koje podrazumeva ne samo kulturne, već i obrazovne i sve druge socijalno-političke promene u cilju prevazilaženja individualnosti svake pojedine nacije, posebno onih manjih. U najkraćem, reč je o kompletnoj kulturnoj asimilaciji i poništavanju nacionalnih kultura radi uvođenja takozvane „monokulture“ koja je iznad svih drugih.
Iako u ideji globalizacije postoje i pozitivni momenti i vredni rezultati, ono zbog čega ovaj proces ima negativnu konotaciju, pa i vrlo štetni potencijal za svaku pojedinu državu i naciju, izazvalo je ogroman otpor ljudi širom sveta. Taj otpor je s vremenom artikulisan kroz brojne organizacione forme i izrastao je u internacionalni antiglobalistički pokret. U suštini, protivljenje globalizaciji se može posmatrati kroz dve ključne tačke. Jedna je opasno i na sve sfere života vrlo destruktivno (uništavanje prirode, drastično pogoršanje uslova rada, zloupotreba dece kao radne snage, ropska radna ekonomija, socijalna nepravda, ekonomsko porobljavanje trećeg sveta i povećavanje dugova tih država…) i drastično povećanje moći multinacionalnih, zapravo nadnacionalnih, korporacija koje uz zastrašujuću ekonomsku moć imaju i značajnu političku moć bez ikakve demokratske kontrole i ograničenja u sprovođenju njihovih ciljeva. Drugi fokus antiglobalističkih organizacija su centri globalističke moći oličeni u internacionalnim telima, kao što su „Svetska banka“ i „Međunarodni monetarni fond“, oni suštinski sponzorišu silu korporacija koje zarad svojih interesa implementiraju globalizacione ideje, promene i pravila ponašanja. Antiglobalistički pokret je, otuda, u suštini jedini odgovor promenama koje iniciraju moćnici takozvanog „korporacijskog ili neoliberalnog kapitalizma“.
Razlozi protivljenja ovim organizacijama i njihovim idejama su sasvim opravdani. Multinacionalne kompanije su izložene kritici da zloupotrebljavaju ogromnu ekonomsku i političku moć koju imaju, kao i privilegije koje su sami sebi uveli – delanje bez ikakve kontrole, deregulaciju svetskog tržišta zarad svojih interesa, odnosno profita, sabotiranje sigurnosti rada i standarda radnih odnosa, smanjenje cene rada, nepoštovanje zaštite životne sredine i potpuno ignorisanje nacionalnih zakonodavstava, a sa njima i suvereniteta i nezavisnosti država. Takav trend je doveo do pojave takozvanog „turbokapitalizma“ koji su razni ekonomski stručnjaci i teoretičari još nazvali i „kazino-kapitalizam“ ili „kancerogeni kapitalizam“. Slikoviti nazivi sve govore, zar ne? Zanimljivo je inače da i protivnici globalizacije viđene na ovaj način pozivaju na globalizaciju! Ali, kao sredstvo borbe. Oni, naime, insistiraju na internacionalnom, odnosno „globalizovanom“ procesu otpora multinacionalnim korporacijama. Taj proces bi trebalo da se odvija kroz globalne integracije ljudi, organizacija i antiglobalističkih ideja, tj. celog pokreta, a u cilju promovisanja vladavine ljudskih prava, fer trgovine, omogućavanja samoodrživog razvoja svake zemlje i uspostavljanja suštinskih demokratskih principa. U nekoliko narednih brojeva „Pečat“ će posvetiti prostor najistaknutijim intelektualcima i autorima koji na svetskoj sceni istupaju  kao  angažovani glasovi protiv globalizacije koja je u toku.

6 коментара

  1. Teorija Maršala MekKluana da će svet postati jedno veliko selo se već odavno ostvarila.Amerika bi sve svetske resurse da kontroliše,dobro je da postoji otpor globalizaciji,jer se ideja o američkom kapitalu izjalovila,bolje je da Rusija drži neke resurse,a ne samo SAD I EU.

  2. Ja se iskreno nadam da će se sve ovo urušiti kao babilonska kula. Čitala sam jedan tekst o iluminatima. Krajnji ciljevi iluminata su ukidanje hrišćanstva kao i ostalih religija, ukidanje privatne svojine, svakog oblika vladavine, ukidanje porodice, zabrana patriotizma, brisanje svih državnih granica. Kuda mi srljamo? Ko uopšte nas uvlači u grotlo nemani zvane Novi svetski poredak. Mi danas imamo ruševinu od države, uništena nam je privreda, ekonomija, kultura..svaka pora društva, uništavaju nam porodicu, udaraju na crkvu, uporno forsiraju LGBT populaciju, pretvorena nam je država u kupleraj, prepravljaju udžbenike psihologije, istorije, prepravljaju istoriju, unakaradili su nam jezik svakojakim germanizmima. Imamo svoj jezik i svoje reči i ne razumem šta hoće “pisac” da kaže kada mu je svaka druga reč tuđica, ne želim da razumem, neću da razumem! Kultura, običaji i tradicija zamenjeni su splav-grand-pink kulturom i sve je roba koja se kupuje i prodaje. Mi ustvari i nemamo Vladu, Skupštinu i ostale državne institucije, sve je zacrtano u Briselu i Vašingtonu a naši vlastodršci ne upravljaju državom već sprovode naloge iz svetskih centara moći. A mi živimo u nekom virtuelnom svetu, ne znamo više šta je stvarno, nadstvarno, imaginarno…

  3. Ko to kaze, ko to laze da ce da se srusi kao kula..?
    kad *ta kula*, moze da bude robna kuca,hotel,u najmu za rentu, kazino..a..?

    http://www.pressonline.rs/upload/boxImageData/2011/6/8/144516/0201-Radivojevic-Aleksandar.jpg

  4. Vesna sve si rekla , i retko sta bih dodao na to (iako ima tu mnogo toga) Ovi dosovci su najvece zlo koje je moglo da nas pogodi , i oni sluze samo da bi nas ubacili u brzi voz ka totalnoj propasti ! Moramo to sto pre zaustaviti … REVOLUCIJA je jedino resenje !!!

  5. U pravu ste revolucija je resenje ,nego da vam kazem da ja nisam neki verski fanatik, mislim ja sam pravoslavac verujem u boga i mislim da ce Biblija da se ostvari i to vrlo brzo. Antihrist povlaci konce. Nerazumem koliko moras biti poremecen da unistavas planetu u kojoj ce tvoje dete i buduce generacije ziveti, ok moc , novac i sve to ali unistavati planetu u kojoj ce ziveti tvoji unucici, familija. Strasno!

  6. Svetski antiglobalisticki pokret je prva pretpostavka za spasavanje Planete od tzv. liberalno kapitalistickog globalizma. Ovaj pokret vec samim nastankom ima svetsko – istorijski znacaj, a njegovo ujedinjavanje dace mu i dodatnu snagu. Svi revolucionarni pokreti sveta su nastajali tek po upoznavanju ideje, a zatim i njenim prihvatanjem. Zbog toga je za srpsku javnost (i ne samo za srpsku) izuzetno vazna aktivnost “Pecata” koji uporno i uspesno predstavlja autore antiglobalistickih ideja i njihovu borbu za spas covecanstva.
    Medjutum, samo negiranje evroatlantskog modela globalizacije nije dovoljno za njegovo revolucionarno prevazilazenje; ono zahteva konkretno razvijen model, sada vec, nuzne globalizacije, zasnovan na humanistickom poimanju sveta. Takav model je stvoren u Rusiji pod imenom “EVROAZIJA”.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *