Piše Rajko Petrov Nogo
O sukobu sa Makom Dizdarom
Pričao mi je Radovan Karadžić da mu se sedamdesete, sad svejedno koje, žalio jedan kosooki ruski vrač, čiji su preci davno primili pravoslavlje, koji je bioenergijom lečio svakojake bolesti, demonstrirajući tu moć pred sarajevskim lekarima u Koševskoj bolnici, kako ne može da stanuje u Sarajevu. Dok šeta ulicama – a takvi su osetljivi kao da im je koža zguljena – oseća talase netrpeljivosti koja u vazduhu kola. I ti talasi se, onako nasumice, i na njega ustremljuju. Od toga, uznemiren, ne može da zaspi… Zato stanuje gore, na brdima. Sarajevo je divan grad – za brzo pobeći iz njega na šest krasnih planina, govorio je Svetozar Koljević. Da je Bosna zemlja u kojoj su naslage mržnje geološki presovane i da samo čekaju čas kada će, poput gejzira, da šiknu, zar nije tako nekako govorio i onaj Andrićev Jevrejin u „Pismu iz 1920“. A moglo je biti i iz 1914/1941/1991, i ko zna koje još prve i poslednje godine… U tome svetu pretvaranje je način života. Tu čak ni klima nije zajednička. Slušao sam jednoga kako se ozbiljno pita: ako kiša pada, pada li i Hrvatima… Drugi je opet u nekom nevremenu bio zdvojan kako da pozdravi komšiju: ako kaže pomozbog, šta ti meni pomozbog, ako kaže merhaba, šta Vlah ima sa merhaba – u tom se primakoše jedan drugome, pa će onaj što se koleba: zdravosvanuo! Eto, na tom najmanjem zajedničkom sadržitelju, na tom zdravosvanuo, vekovima se, a i sad, još malo drži Bosna…
Za Mešom Selimovićem u Beograd je prešao Vojislav Lubarda – zbog Gordog posrtanja…
LICE BEZ IDENTITETA
Esad Ćimić, sociolog, kategorički je tvrdio da muslimani nisu nacija. Da su zakasnili da budu narod, a preuranili da bi bili nacija… Ćimić se, inače, izjašnjavao kao Hrvat. A pošto je bio oženjen muslimankom, šalio se da živi u mešovitom braku… Za takve originalnosti zvanična Bosna nije imala razumevanja. Uskoro su Ćimićevi stavovi oštro osuđeni… Kad je vrag odneo šalu, jedan njegov kolega sa fakulteta, Arif Tanović, Hercegovac, kao i Ćimić, tešio ga je kao svoga da će – bio je u strukturama, pa i sam zna – prvo da ga izbace iz partije, zatim sa posla, ali neće biti hapšen, neće biti streljan: Pustićemo ti malo krvi, sokole moj! To valja razumeti kao bosansku epsku komunističku miloštu… Godine 1984. u Studentskom kulturnom centru, kod Milorada Vučelića, gledaću pozorišnu predstavu, dramatizaciju Ćimićeve knjige „Politika kao sudbina“. Beograd je pucao od smeha, a meni do smeha nije bilo… Na Krležino zauzimanje, Esad Ćimić je prvo otišao na fakultet u Zadar, zatim u Beograd, a onda konačno u Zagreb. U Zagrebu je, kako Ivan Negrišorac piše, malčice zasenčio oštrinu i jasnost svojih stavova.
U proleće 1982. godine Vidosav Stevanović, novi glavni urednik „BIGZ-a“, pozvao me je u svoju redakciju. To se ne zaboravlja, ma šta Vidosav danas o meni pisao i pričao. Celu godinu ranije moja žena mi govori da meni života u Sarajevu nema. U junu 1982. godine definitivno sam u Beogradu.
Zatim je prešao Novica Petković. Za njim je u Novi Sad, gde je prvo nameravao da ode, stigla i tajna partijska javka: mi smo ga načeli, ostavite nam ga da ga dokusurimo!
A za nama, pre nas i posle nas, dvesta hiljada duša, ne računajući one u kazamatima, ludnicama, ni one što su u mraku podavljeni… Ne napušta se zavičaj, ni brdo u koje gledaš, od besa, već od nevolje…
Onaj se slikao sa dedinom šubarom, onaj sa stričevom šajkačom, onome u kući našli Ćosićevu knjigu, neko je u planini na sinovljevom rođendanu zapevao o Sinđeliću, baš kao onaj Andrićev Mile o Karađorđu, nizala se robija za robijom, naročito kada je valjalo naći simetrije za islamiste ili ubačene ustaše koji po kinima i stanicama eksplozivom prže ljude. Vrhunac je bio kada je Vojislav Šešelj za neobjavljeni tekst, koji su uzeli iz njegove obijene ladice, dopao koliko li ono bi godina Zenice… Ajde što su mene u po bela dana, kao lice bez identiteta, u policijskoj stanici dugo i monotono tukla dva policajca, dva Srbina – jer u Serebihi svak je tukao svoje – eto, zamenili su me sa kriminalcem za kojim su baš taj dan tragali… džabe sam, izgleda, dve godine, u tada vrlo gledanoj omladinskoj emisiji „Na ti“, slikao svoje brkove. Pustićemo ti malo krvi, sokole moj… Jedan od te dvojice batinaša koji su sa mnom u policijskoj stanici drastično bili na ti, docnije će i kod Radovana biti neki važan policijski buzdovan. Rekao sam Radovanu: neka ti ga, radio je revnosno za one, radiće i za tebe.
ZABRINUTA PISMA
Sa mnom je to počelo još od sukoba sa Makom Dizdarom. On je tada bio glavni urednik časopisa „Život“, a ja mladi sekretar Udruženja književnika; kancelarije su nam bile vrata do vrata u Radićevoj ulici na petom spratu. Sve se ovo zbiva uoči i za vreme masovnog pokreta u Hrvatskoj. Dizdar se opredelio kao hrvatski pesnik, njegov rođeni brat Hamid Dizdar slovio je za srpskog… Ajde što je M. Dizdar u „Životu“ objavio onaj famozni tekst Muhameda Filipovića, nego što svaki čas, u mesečniku gde je glavni urednik, nekad i na uvodnom mestu, objavljuje panegirike o svome Kamenom spavaču. Kažem mu da je to nedostojno i da ću ga, ako ne prestane, javno prekoriti. De, ako smiješ, kaže. – Bezbeli da smijem… Dođe godišnja skupština Udruženja književnika. Održava se, gle, gle, u Domu milicije na Džidžikovcu. Prisustvuju i neki tadašnji politički kapitalci, muka mi je da im pominjem imena, neka čame u zasluženom zaboravu. U drugom delu svog kratkog izveštaja o radu dotaknem se i časopisa „Život“ i kažem bez uvijanja što sam Dizdaru obećao. Prvo tajac, pa aplauz. Dograbe to novine. Sarajevske i zagrebačke drže njegovu, beogradske malčice i moju stranu… Ja o časopisu „Život“, Dizdar o mojoj nacionalnoj i verskoj netrpeljivosti. Vidim da se razume u sudske paragrafe, navodi i pod koje spada to što sam rekao… U jednom odgovoru pripomenem da sam rođen kad je rat bio završen i da se, još nerođen, nisam stigao u tako šta umešati. Da ne znam, premda znam, a i ne tiče me se, premda me se tiče, sa kim je i u kojem tisku dotični u ratu surađivao… Rođen je u Stocu – i ovo ne ističem kao kakvu prednost, već kao tugu svoga detinjstva – pa bi mogao znati za moje izginule ujake, o kojima je u Hercegovini pesma pevana. Na pomen ujaka, Dizdar se utiša, ali čaršija poče opaku rabotu. U telefonskim pozivima i anonimnim pismima određivan je i dan i čas gde će mi i kako zabiti nož u srce, čakiju u leđa… Sam samcit prođem sva ta mesta. Nikoga… Ćamil Sijarić takva pisma, čim stignu u Udruženje, zatvori i zove sekretaricu da ih odnese u policiju: Neka to ne bude naša stvar, neka se time bave oni koji su za to plaćeni…
Ali oni koji su za to plaćeni nisu se time bavili. Pritisak na Upravu Udruženja književnika BiH i njenog sekretara dolazio je sa više strana. Matica hrvatska pisala je zabrinuta pisma: šta se to radi sa znamenitim hrvatskim pjesnikom. Zabrinuta je bila čak i katolička crkva. Za mene niko nije bio zabrinut; mladalački samouveren, zabrinut za sebe nisam bio ni ja.
Sarajevska čaršija je, opet, imala svoje metode: udari iz mraka i u mrak pobegne… Nisam ni slutio u kakvo sam osinje gnezdo darnuo, niti imao ponjatija koja je dubina ove razdeobe.
ANTOLOGIJSKE PESME
Jedanput tako idemo Ćamil Sijarić, Ahmet Hromadžić i ja na sednicu Saveza književnika Jugoslavije koja se održavala u Zagrebu, u Društvu književnika Hrvatske. Predsedavao je slovenački pisac Ciril Kosmač. Hrvatska delegacija je išla na cepanje Saveza, i za tu rabotu obezbedila crnogorsku, makedonsku, šiptarsku i vojvođansku ekipu. Slovenci su se držali tobož neutralno. Jedino su se srpska i bosanskohercegovačka delegacija protivile. U ovom sastavu, bosanska čak oštrije od srpske. Da smiri Ahmeta Hromadžića i Ćamila Sijarića – nisam imao razloga da govorim, jer su se ova dva starija pisca nedvosmisleno izjasnila za očuvanje Saveza – Ciril Kosmač nas je zamolio za umereniji ton, pokazujući na uljani portret ispod kojeg je sedeo: Pomislite kako je meni, kaže. A sedeo je ispod portreta Stanka Vraza (Jakob Fras, rodom iz Štajerske) koji se, prešav na „ilirski“ jezik, priključio Ilircima… Posle pauze, nešto veselosti u mučnu atmosferu uneo je pripiti hrvatski pesnik Slavko Mihalić, koji je, s vremena na vreme, šta god se pričalo, dobacivao: Ali, buniće se Makedonci… A kada ga je Kosmač najzad upitao zašto će se buniti, sav blažen, Mihalić je rekao: Nemam pojma, ali buniće se…
U povratku pričamo o svemu ovome i pitam se kako to da među muslimanskim piscima i intelektualcima ima gorljivih pristaša maspokovskih ideja. Ahmet Hromadžić, partizan, izdavač, pisac za decu, namćorasto, i kao da se sa mnom svađa, kaže: Sve što nije slobodarsko, što se partizanima nije priključilo, otišlo je među kvislinge, u ustaše, u handžar-diviziju, pod Staljingrad. To sada diže glavu… Toga sam se setio kada sam nedavno u Kusturičinoj knjizi čitao kako mu je otac izbegao među „lude Srbe“ da se tuče sa Nemcima i ustašama… Oni drugi su otišli drugde.
Posle ostavke Maka Dizdara na članstvo u Upravi Udruženja književnika BiH, ostavke su podneli i trojica pisaca Hrvata. Ali, i takva krnja Uprava imala je dovoljno članova i mogla je, makar i otežano, da funkcioniše. Od krnje Uprave književnika BiH do krnjeg Predsedništva Jugoslavije proteklo je dvadeset godina razgradnje zemlje u čije je isprekidane administrativne granične linije stavljan čas beton, čas dinamit…
Mak Dizdar je lepo priman u Beogradu. U Sarajevu je svojevremeno prijateljevao s Brankom V. Radičevićem. Branko je, još za Makovog života, u antologijski izbor savremene srpske poezije, iz broja u broj izlazio u „NIN-u“, uključio i Makove pesme. Evo, danas, kažem i ja da su „Zapis o lovu“, „Ljeljeni“, „Sunce“, „Zapis na dvije vode“, „Sunčani Hristos“, „Kosara“, „Gorčin“, „Razmirje“ lepe pesme, ma u čijoj antologiji stajale. U trotomnoj Antologiji srpskog pesništva, koju je sačinio široki Rus Andrej Bazilevski, a objavio kanadski „Istočnik“, nedavno je štampan obiman izbor iz Dizdarove poezije i ona se tu, i jezički i mitski i istorijski, uklopila u svoj prirodan ambijent. Rus nije mario za naše tribalske međusobice… Sve će proći, podele i omraze, zaboraviće se dani kada na zemlji jedan drugome nismo davali spavati, a ostaće poezija – ako je bude imao ko čitati.
BEZ KRAJA I KONCA
Na maratonskim sednicama u Udruženju – Dizdar je, rekoh, bio član Uprave, i na tim sastancima je insistirao – Ćamilu Sijariću će se oteti i ovakva rečenica: Ti si se, Mače, bez razloga ostrvio na ovo ovdje dijete, na siroče… Ne dam da sam siroče. Oženjen sam. Imam sina… Ćut, veli Ćamil, ti ćeš, kao i ja, biti doživotno siroče, svejedno što si se oženio, teško se oženiti; i što imaš sina, neka ga, neka ga imaš, neka ti je živ i zdrav… Ti, Mače, nemaš ubjeđenja, ti bi svako ubjeđenje dao za flašu vinjaka… Ajde, Tanja, donesi mu jedan vinjak… Sav crven u licu, Dizdar ustaje i odlazi u svoju sobu, tu preko puta… A sutra, jovo nanovo… I tako bez kraja i konca…
Idućeg leta moj polemičar je u težak i sparan dan dobio infarkt i umro, a na mene se sručila omraza čaršije. Jedan se osmelio da javno kaže kako sam ga ja ubio… Nikada više nisam polemisao. Šta se sve i od koga na ovu glavu do danas nije sručilo, nikome odgovarao nisam. Osim ako se u odgovore ne računa i poezija. Jedan prijatelj, inače odličan prozni pisac, nedavno mi kaže da je knjiga „Ne tikaj u me“ glogov kolac u čitavu ovu priču. Nisam očekivao da se moji stihovi o srednjovekovnim mramorima mogu i tako čitati…
_________________
Ako pitaš za me
„Davno ti sam lego gde tišina veje
A bezvremen celac poravnava međe
Gde ponoćno sunce nikoga ne greje
A rasuti mesec jedva diže veđe
Ovde gde ne niče i kada se seje
Preko čega senka Tvorčeva ne pređe
U predelu u kom malo ko zna gde je
A otkud je došo seća se sve bleđe
Mramornik i sečac žalobno narisa
Jelena i srnu
A zbog mog imena
U kamene daske useče i pisa
Bogomnačrtana ćirilska pismena
Obriši taj puhor tišine i tame
Lakše mi je ležat ako pitaš za me.“ займ на карту онлайн займ киви кошелекзайм денег под проценты у частных лицзайм на банковский счет онлайн
Браво мајсторе! Због тебе и мислим да, ево баш, на данашњи дан,26.05.2011; није све пропало, кад пропало све је!
Жив нам био соклоле.