Piše Rajko Petrov Nogo
Kakva bi to bila mladost, kada joj more ne bi bilo do kolena…
Moj naraštaj obeležila je šezdeset osma, studentska godina. Evo nas na uvećanoj fotografiji, još 1966, i to kraj crkve u Kalinoviku – neki bi danas voleli da ih tu nema – grupni portret sa Duškom Trifunovićem. Od D.Trifunovića smo tada učili prve domaće lekcije iz jeresi. Da smo bili promućurniji, mogli smo od tog istog meštra učiti i lekcije iz mimikrije – kako se prvo lane ono što druga paščad tek reže, a zatim zavara trag. U smislu, kakav čovek, takva asocijacija. Pošto nas je Duško Trifunović najavio kao sudbonosne dečake – „produhovljene mlade manijake / pune reske tekućine i zvuka / koji će dok ne odrastu da vladaju svetom“ – mi smo tada odrastali kako smo znali i umeli; ko iz šešira, ko iz šinjela, ko go, ko bos po trnju, dok se nije svak o svom jadu zabavio… Neprilagođeni, svetom, koliko znam, nismo vladali. Ili, možda, i jesmo…
DERVIŠKA NAUKA
Eno nas na Sutjesci i Tjentištu sa Mešom Selimovićem, Ćamilom Sijarićem i Matijom Bećkovićem, vitki i kosati… Još niko nije objavio knjigu, a već smo sila od koje zaziru. U tek pokrenutoj reviji „Lica“ oštro razvrstavamo šta je živo, a šta mrtvo u savremenoj književnosti Bosne i Hercegovine. Još smo zajedno… Više nas zbližavaju zajednička nezadovoljstva i junska pobuna, nego što nas razdvajaju vere i nacije. Tek ćemo kasnije početi da napredujemo u prošlost… Za sada pišemo pesme o Principu jer je Gavrilo Princip, prerušen u zaverenika anarhistu, bio naš preki putovođa iz oholog zaborava ka sopstvenim korenima… Eno nas kako na Vidovdan stajemo u Principove stope kraj Principovog mosta i recitujemo ono što je ovaj sužanj na zatvorskoj porciji urezao: „Dobro je rekao pre / Žerajić, soko sivi, / Ko hoće da živi, nek mre, / Ko hoće da mre, nek živi“… (Još dugo, kada se već budemo osuli, za Vidovdan ćemo Karadžić i ja nositi cveće i paliti sveće mladobosancima kraj Koševske kapele.) Strasno debatujemo o generaciji palih anđela, o Dedijerovoj knjizi „Sarajevo 1914“, o Palavestrinoj studiji i hrestomatiji „Književnost Mlade Bosne“… Eno nas kako postavljamo ploču Tinu Ujeviću u kafani kraj crkve Svetog Ante, gde je voleo da sedi. Taj kutak smo nazvali Tinovo ćoše, a iznad okačili stihove: „Noćas se moje čelo zari / Noćas se moje veđe pote / I moje misli san ozari / Umreću noćas od lepote“… Tu se, doduše, pije pivo i igra tombola, ali šta mari. Isto veče čujemo živ odjek Tinovih stihova: Jes da sam na tomboli izgubio, a ostatak propio. Baš me briga. Važno je da mi se čelo žari… Ne znam kojim povodom, a nisam siguran ni ispred čije biste, neko od nas govori one stihove – „O čudno je to, čudno / Da ovde / U našoj zemlji, kraj Evrope / Hamzom zovu mene“ – a čujem prigušen glas sa ulice: Zašto je čudno, kome je čudno? Hamzi Humu, kažem. Taj povi glavu i prođe…
Jednom godišnje odlazimo i na Kranjčevićev grob i propitujemo se da li je bolje bilo kad je domovinu tek u srcu nosio, i brda joj i dol, ili sad kad je, ovakvu kakva je, i imamo i nemamo… Kao mladi sekretar Udruženja, sve sam ove naše javne gestove tako reći ozvaničio. To, razume se, nije promaklo budnim očima… Naša je junska pobuna propala, i neka je, da je uspela mi bismo vladali, pa bismo se, kao i svaka loša vlast, morali stideti, umesto ovih što stida nemaju… Prošli smo operetski i ništa nam se rđavo nije desilo. Svim srcem smo bili uz one iz prošlosti što su onesvešćeni od srdžbe i baruta po ulicama umirali, a nekako smo i od sebe krili da mi to nismo. Sa razboritošću, u kojoj je uvek izvestan procenat kukavičluka, povukli smo se u književnost i tešili Mešinim derviškim naukom: „Misao je samo tvoja – čin je svačiji!“ Ništa nam se rđavo nije desilo, kažem, osim što nam, a da mi to ne znamo, dosijei u policiji bubre, a Udba smišlja načine kako da među nama zavrgne razdor. Uskoro počinjemo jedan od drugoga da zaziramo. Jedan žuti, omalen, ambiciozan i bez dara, ali glave visoko uzdignute, kao svaki prazan klas već zavrbovan, iza leđa koluta očima na Radovana; hoće reći da nas Radovan špija… Ni na sekundu nisam poverovao. Taj što koluta očima tobože je Srbin, ali kad piše, piše hrvatski… Eno ga danas kod Silajdžića, tamo je neki prdenjak… Taj Čičikov se, pred sami rat, bio osmelio da kao šef izdavačkog preduzeća „Mrak“ dođe u Andrićevu zadužbinu da prekupi autorska prava za Andrićeva dela, da Andrića, sve življeg i sve aktuelnijeg, čuj, čuj, objavi u „Kulturnom nasljeđu“, u nizu sa efemernim hodžama i hadžijama… Čujem sebe kako govorim da za tu rabotu imamo nekoliko uvjeta: prvi je da predgovor za to izdanje piše Muhamed Filipović, drugi je da se, kao autori, svi iz „Mraka“ potpišu na naslovnoj strani onog lista gde su Andrića na pero kao na kolac nabili… Šta, niste vi autori… Nisam video ni da ste protestovali. I treći je da Zadužbini honorar isplatite u kulinima, moneti koju nameravate da uvedete i njome otkupite pravo na laž – od Kulina bana do našijeh dana… Inače ništa od autorskih prava… Dok govorim, vidim kako Čičikov sve češće u Miodraga Perišića, sekretara Zadužbine, pogleduje, a Perke se s odobravanjem meni osmehuje… Ko raspolaže pravima? Ko mi ih to ne da, pita Čičikov. – Ne dam ti ih ja, čujem svoj već podignuti glas… Erih Koš daje pauzu. Džadžić pita da li je dotle došlo. Ivan V. Lalić mi nudi cigaretu. Nekima je i nelagodno… Doviđenja, idejna sliko, nisam se sviko…
CIKETAVA HISTERIJA
Koji su zaludni, pa svašta čitaju, pričaju mi, opet o jednom koji mi je u mladosti bio prijatelj i o mojoj poeziji često pisao nadahnuto, a danas kudi što je tada hvalio, sve pokušavajući da mi na leđima ucrta metu. Kako ljuta zavist zakonito u mržnji završava. Kako mu se, čim počne o meni, svakojaki mrak priviđa… Kume Vujica, Vujica Vulićeviću, zoveš li se danas Marko Vešović i jesi li se i u tome imenu o sebi zabavio… Istureno odeljenje ove sarajevske bratije, betonirci i druge beogradske ustaše, godinama čereče i moj lik i delo… Ostajemo mirni… Sa malo preterivanja ponoviću reči Vukašina iz Klepaca, koji je svojim mirom, dok mu je odsecao deo po deo tela, izbezumio ustašu: „Samo ti, dijete, radi svoj posao“…
Pre nekoliko godina, sa Novicom Petkovićem i Milovanom Peceljem šetao sam dva debela sata Sarajevom: da ustanovimo je l’ Sarajevo gdje je nekad bilo, je l’ kafana kraj Morića hana. Kao da sam šetao kroz meni odnekud poznat, ali tuđi grad, ništa se u meni nije pomaklo. Kada smo krenuli da vidimo asfaltom zalivene Principove stope, odnekud neko viče: Rajko, jesi li to ti? Pa ti si lud! Vidim Ratka Orozovića, satiričara i filmadžiju, koji je nekako, on zna kako, pretekao u muslimanskom Sarajevu. Poljubili smo se po naški, hrabro, triput. Pitam ga šta mu je čudno što šetamo po svome gradu koji leži na srpskom gruntu… Veli, mogu li da vas slikam? – Slikaj, Ratko, ko bi mi verovao da sam sa ovakvim prijateljima ovuda šetao kad nas ti ne bi fotografisao… Stajem u zalivene Principove stope u koje smo u mladosti svi redom stajali… Pitali posle Pecelja, a on mene, jer su fotografije po gradu kolale, mogu li da ih u njihovom „Oslobođenju“ objave. Odgovorili smo da ne vidimo razloga – šta ima čudno što smo privatno posetili svoj grad. Grad u kojem danas više ima Kineza i mudžahedina, nego Srba… A ni fotografije nisu kao što su nekad bile… Domalo, pričaju mi, piše onaj Vujica, onaj što veša obešene i strelja streljane, kako smo mogli tako serbez šetati jer nismo njemu najavili dolazak. A da jesmo, pokazao bi on meni, ustaši s kokardom, vratio bih se na Pale, noseć desnu u lijevoj ruku; Novici bi, opet, srce iščupao…
Zamišljam taj susret, tu ciketavu histeriju. Ljudi se okreću… A kad nam se pogledi sretoše i kad niza nj pogledah, a njemu se, siromahu, tresu noge i na nogama nogavice. Zamišljam obazrivog Kusturičinog scenaristu kako zastaje, okreće se unaokolo, mora da oko mene ima prsten Radovanovih ljudi; ako ih ne vidi, ne znači da ih nema… Mani belaja, okreni se na drugu stranu, pa prođi. Možda je neka delegacija… Zamišljam još jednog proznog pisca koji se slikao sa kalašnjikovom, a čuven bio po tome što je išao u Herceg Novi kod Andrića da se lepo razgraniče: dokle je Andrićevo u istoriji, a odakle je njegovo… Poslužila ga Milica, pričao mi je, kafom i lozovom rakijom. A dokle god je sedeo, Andrić ni jednu jedinu reč nije progovorio. – Beži od lude žene, ćuti sa takvim čovekom… Dok sam tamo živeo, taj Ibrišim se bio navadio da svraća u moj stan… Pričali o ovome, o onome, dok će jedne noći – da bi najbolje bilo da se svi Srbi u Srbiju odsele i da njega ostave sa njegovim takvim, nikakvim muslimanima. Dobro, kažem, šta ćemo sa starcima? I njih. Sa grobljima? I njih. Sa crkvama? I njih. Sve to da iselimo – pa da ja tebi dođem u tvoju, a ti meni u moju državu. – Da mi nisi u kuću došao, znao bih ti bolje odgovorit, kažem. Vidiš gde su ona vrata. Hajde, polako, a ja ću za tobom. Pa tamo na ulici da završimo ovu priču. Kada smo izašli, ja mu kažem, a bio je visok i snažan, kreći, čekam te na biljegu… On podvi rep i ode… Eto, kada bi taj naišao, zamišljam da bi mi rekao: A, okle ti. Hajmo na kahvu… Jedan koji ove moje improvizacije sluša, sasvim ozbiljno kaže da je to sve lepo i fino, ali da sam zaboravio onog Andrićevog Ciganina iz „Mustafe Madžara“, mogao bi mi sa kakvog krova, onako nehotice, pustiti ćuskiju na glavu…
Šta može ćuskija ovakvoj glavi…
Ne znam da kucam ni na pisaćoj mašini, ni na kompjuteru. Ne znam ni da otkucavam. Držim da je književnost ručni rad… Što rukom napišem i danas mi drugi prekucavaju. Oni koji su mi onda prekucavali, mladi pisci – onaj što se o sebi zabavio, i Kusturičin scenarist, recimo – danas se, pod starost, žale kako nisam prihvatio nijedan njihov predlog da u onom što tipkaju koju reč promenim… Ovo je prilika da se zahvalim tim svojim daktilografima! I Ćopiću su neki nudili, kad im se štogod nije svidelo, da promeša 30 slova, pa piše ispočetka:
E, to već nisam kušao –
šegrte nisam slušao… онлайн займы займ без паспорта на картувзять займ онлайн на кивизайм без проверок и звонков
fenomenalno…
Gavrilo goovvvv, Marko-Majazudin, e poštovani Rajko sa kim si “odrastao” a ljudina izrastao!