UBER LIFE Kako primorati gledaoca da „uključi mozak“

Piše Vladislav Panov

Borba koju vodi čovek koji je izgubio sve, prepoznatljiva je u srcima hiljada potencijalnih poklonika najnovijeg srpskog filma „Uber life“, debitantskog ostvarenja Lazara Bodrože

Na srpskom filmskom horizontu se pomalja novi potencijal, nova međusobno radom i prijateljstvima povezana grupa autora, koji mogu ali i ne moraju da se uklope u vladajuće odnose i pravila ponašanja u našoj kinematografiji, one koji podrazumevaju da se sve radi unutar jednog kruga. Reč je o družini mladih autora povezanih u okviru, ali i izvan, inostrane producentske kompanije „Emote Productions“, za sada poznate po prošlogodišnjem velikom uspehu sa filmom „Beogradski fantom“. Ista kompanija je posle višegodišnjeg rada na „Beogradskom fantomu“ stala iza novog potencijala za sticanje sličnog kultnog ali i komercijalnog uspeha, posebno kod mlađe publike, filma „Uber life“, za naše prilike vrlo raritetne epske fantazije sa akcionim i snažnim romantičnim sastojcima, odličnom tehničkom podrškom, posebno u ogranku specijalnih efekata i fotografije.

MINULI RAD JE „FORA“
Za ogromno interesovanje i jednodušne pohvale bio je dovoljan samo jedan maleni trejler, pominjanje „Beogradskog fantoma“ kao minulog rada i nekoliko šturih rečenica o filmu. No, možda je pored ovih detalja hvaliocima „Uber life-a“ na veresiju bilo ipak najzanimljivije što je sa njim naša kinematografija preuzela izvesnu inovativnu inicijativu, pa se uvrstila u napredniji stvaralački tok koji sa novim digitalnim video tehnologijama i DVD medijumom uspeva da maštovito zaintrigira svoje gledaoce terajući ih čak i da malo uključe mozak.
Ipak, iako se diče originalnošću, autori „Uber life-a“ nisu stvorili ništa posebno novo. Interaktivni video-sadržaji postoje odavno. Aktivno učešće u razvoju priče od strane gledaoca prisutno je, uostalom, u svakoj video-igri. Igrani film uglavnom nije koristio ovu mogućnost (jedino, ponekad, na DVD-ma, u odeljku dodataka) jer to za sada podrazumeva isključivo video-tržište, a ne i bioskope. U normalnim zemljama se prvenstveno cilja na bioskopsko tržište, osim ako nije reč o toliko lošim filmova koje nemaju nikakvu šansu u dvoranama.
Pošto kod nas bioskopa skoro da i nema, odluka da se film plasira direktno na DVD i samo tako distribuira je najpre stvar nužnosti koju nameće život. Kako god „Uber life“, agresivno tendecioznog naslova koji, po rečima autora, namerno spaja reči dva velika svetska jezika i pretpostavlja izuzetnu širinu postavljajući „Nad život“ u arogantni „nadkoncept“ i položaj „iznad svih“, jer je toliko drugačiji, inteligentniji i napredniji da se i mora shvatati kao da je u pitanju otelotvorenje nekakvog „nadživota“, stiže ovih dana na srpsko tržište kao DVD. Ono što je potpuni novitet za srpsku kinematografiju je primena sistema iz dečijih slikovnica (znate, ono: „ako želiš da vidiš šta je sa princezom idi na tu i tu stranu“), koji ima nekoliko mogućnosti u razvoju priče, pa samim tim i posledičnih raspleta, a koje gledalac bira u određenim momentima uz pomoć daljinskog upravljača. „Uber life“ tako može imati različite avanture i ishode, ali i dužinu. I, što je najvažnije, može da bude uzbudljiv i drugačiji pri svakom novom druženju sa njim.

Za naše prilike Bodrožin film predstavlja veoma raritetnu epsku fantaziju sa akcionim i snažnim romantičnim sastojcima, odličnom tehničkom podrškom, posebno u ogranku specijalnih efekata i fotografije

HOLIVUDSKI MEJNSTRIM BEZ IDIOTIZACIJE
Velike teme i dramatični potencijal čine njegov sadržaj po mnogo čemu sličan holivudskom mejnstrimu, zaduženom za idiotizaciju najšire populacije. To znači da u „Uber life-u“ moramo da pratimo drevnu borbu dobra i zla, ali i „veliku avanturu epskih proporcija“ u čijoj je srži ljubavni zaplet. I to što glavnog junaka, stalno na silnim mukama dok jezdi kroz lavirint ispredenih niti ove priče, igra naš novi celuloidni heroj tipa „snažni tihi heroj“, Milutin Milošević koji je postao zvezda izgovorivši na dva svoja prethodna i sudbonosna posla „Beogradskom fantomu“ i „Georgije ubiva aždahu“, ukupno tek nekoliko najjednostavnijih rečenica, a ostalo vreme je pozirao, neće biti beznačajna u privlačenju mlađih naraštaja. Ovde ponovo plasira svoj „tiha voda breg roni“ i „pogledom ubijam“ glumački stil, što je u, sudeći barem po trejleru, za ovaj napredno dizajnirani film od velike važnosti. Iako je „Uber life“ najavljen kao angažovani filmski eksperiment potpuno nezavisne produkcije, uz Miloševića i pomenuti minuli rad njegovih autora i učesnika, on sigurno ima ambicije daleko iznad onoga što se podrazumeva i dobija kada se neko bavi eksperimentima. Sva je prilika da će „Uber life“ za jedan deo publike biti fenomen, upravo kao što je to prethodne godine bio „Beogradski fantom“ i da će borba njegovog junaka, koju gledalac vodi kroz lavirinte mogućnosti i avanture u poziciji Boga, ili barem sudbine koja se zabavlja sa nama prebacujući nas sa jedne tačke života na drugu, biti prihvaćena sa velikim zanimanjem. Ta borba, koju vodi čovek koji je izgubio sve, je uostalom prepoznatljiva u srcima hiljada potencijalnih poklonika ovog filma. U ovoj zemlji se već neko vreme dolazi do sledećeg dana isključivo borbom, sa samim sobom najpre, a onda i sa mnogim nedaćama spolja koje svaki „borac“ sigurno shvata kao sudbonosne izazove i svoju sopstvenu bitku sa zlom. Samo, nažalost, u stvarnom životu nema nikoga sa daljinskim upravljačem da nas prebacuje s jedne pozicije na drugu, kako bi nam živote učinio uzbudljivijim ili barem podnošljivijim, a nas pretvorio u junake koji savladavaju zlo i još pride osvajaju devojku iz snova. Ovde je to moguće i to na više načina, kroz nekoliko paralelnih avantura i isto toliko herojskih pobeda na kraju. Ko zna, možda nam je baš to trebalo: „Uber life“, kada ovaj obični biva šiban prozaičnim i ne uzbudljivim bitisanjem, razočaranjima, neprihvatljivim izazovima i ustupcima upravo tom zlu koje Milošević i njegov junak, veći obojica i od samog „nadživota“, bez problema i dileme rutinski savladavaju.

_____________

O filmu „Uber life“

„Uber life“ je univerzalna i arhetipska priča o borbi dobra i zla, ali i o ljubavi i hrabrosti. Glavni junak, čovek koji je izgubio sve, suprotstavlja se silama mraka i neočekivano otkriva ljubav, koja postaje njegov motiv za borbu i sam život. Vođen snažnim motivima i željom za opstankom on dospeva u najrazličitije avanture, u kojima se san i java stalno prepliću. Ova epska avantura se odvija na tri alternativna načina, preko više ponuđenih tokova, kojim gledalac upravlja dok biva nagrađivan upečatljivim akcionim i nadrealnim scenama. Film je režirao Lazar Bodroža, kome je ovo debi na tom poslu, a glumačku ekipu čine Milutin Milošević, Jelena Ružić, Radoman Durković, Dušan Janković, Vladimir Bjeličić, Jovana Lađevac, Jelena Durković i Nemanja Rašović.


Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.