Piše Nataša Jovanović
Šta je činom prihvatanja odluke patrijarha Irineja da mu se zabranjuje učešće na konferenciji za novinare, pokazao umirovljeni vladika raško-prizenski Artemije?
Kada je sedamdesetih godina prošlog veka zbog javno izgovorene reči vladika žički Vasilije osuđen na kaznu zatvora, jer je okupljenom narodu oko Crkve govorio o stanju u srpskom društvu, slučaj je arhiviran kao vreme Brozove tiranije nad slobodnom rečju. Danas, u 21. veku, kada je sloboda govora garantovana evropskom Konvencijom o ljudskim pravima i Ustavom Srbije, jednom arhijereju SPC i konačno građaninu ove države oduzeto je pravo na slobodu govora.
Naime, konferencija na temu „Trenutno stanje u SPC“ u organizaciji Fonda za istinu o Srbima koja je održana u sredu, prošla je bez najavljenog učešća vladike raško-prizrenskog. U saopštenju, koje je potpisao patrijarh Irinej, navedeno je da za održavanje konferencije nije tražena saglasnost Svetog Arhijerejskog Sinoda.
SLOBODA GOVORA ILI IZBORA?
Neko je primetio da će u budućim arhivima ostati zabeleženo da je zabrana stigla 10 minuta pred početak zakazane konferencije, te da je njome jednom arhijereju SPC, doktoru teologije i članu Udruženju književnika Srbije, ograničeno osnovno ljudsko pravo na slobodu govora. A sve to, ovaj put, u vreme vladavine deklarisane demokratičnosti.
„Neću učestvovati na konferenciji za štampu, ni odgovarati na pitanja, ali ću biti prisutan“, rekao je Artemije i na taj način pokazao da je spreman da se, uprkos činjenici da je prema Zakonu o crkvama i verskim zajednicama autonomija ovih organizacija ograničena poštovanjem državnih zakona, povinuje odluci zvanične SPC, na taj način pokazavši da mu je čin arhijereja SPC iznad prava koje Ustavom kao svaki drugi građanin države Srbije uživa.
DIJALOG LJUBAVI
No i pored toga, patrijarh Irinej se istog dana obratio javnosti, rekavši da je „slučaj“ vladike Artemija „neprijatan događaj za Crkvu“, ali da vladika u njoj i dalje ima svoje mesto, da njegovo arhijerejstvo nijednog trenutka nije dovedeno u pitanje. Između ostalog patrijarh je rekao i da je Sabor od vladike Artemija tražio da zamoli monahe da se vrate u svoje manastire, ali da je on to uradio na neprimeren način i Sinodu uzvratio pismom koje je patrijarh okarakterisao kao raskol.
Zoran Čvorović, asistent na Pravnom fakultetu u Kragujevcu, kao drugi učesnik konferencije rekao je da sa stanovišta svetovnih zakona, zabrana govora vladiki Artemiju , koja je usledila posle niza ograničenja, ustavnih sloboda i prava- slobode kretanja, slobode nastanjivanja i prava na pravično suđenje, čini se, završni je čin u stavljanju jednog čoveka van zakona“.
Kao ključno, Čvorović je postavio i pitanje da li oni koji se zalažu za „dijalog ljubavi“ sa inoslavnima smatraju da takav isti dijalog ne bi trebalo primenjivati i na svoju braću u veri i rodu, kako su danas demonstrirali prema svom sabratu vladici Artemiju.
Sve mi se vise cini da vladika Artemije nije prava licnost koja moze da povede SPC ka ozdravljenju, a moram da priznam da je bio jedini koji mi je ulivao neku nadu.
That’s a quick-witted asnewr to a difficult question
Prosto je odvratno gledati kako patrijarh Irinej revnuje u borbi protiv vladike Artemija, služeći na taj način interesima moćnika ovoga svijeta i njihovim domaćim eksponentima. Patrijarsi, koji su instalirani na čelo SPC od strane komunističkog režima (kao Vikentije i German)izgledaće naivno i bezazleno prema pogubnosti poteza koje vuče sadašnji patrijarh, kome -reklo bi se- drugi glavu nose. Reći NE i odupreti se pritiscima- velika je stvar u vremenu u kom su uglavnom prvaci narodni izgubili svaki kompas. Danas se cijela SPC mjeri kriterijumom za i protiv Artemija- što je isto kao i dilema za i protiv istine i pravde, a time i za i protiv Hrista.
П.Иринеј је такође забранио в.Артемију да учествује током октобра на конференцији о геноциду над Србима у Санкт Петербургу за коју је владика добио позив од стране организатора (организатори су Санкт-Петербуршки Државни Универзитет – Историјски факултет и Православна информативна агенција „Руска Народна Линија“). Зашто српски Владика не сме да говори ни о геноциду над Србима? Чак ни у Русији? Вероватно би екуменистима у врху СПЦ страшно сметало да Владика на конференцији можда нешто каже против римокатоличке “сестринске цркве” (како је назива п.Иринеј), а чији је клер окрвавио руке покољом православних Срба у НДХ-а, међутим ваљда, данас то није лепо причати кад врх СПЦ увелико ради на стварању уније са Ватиканом.
bezi im pastva, pa se *udruzuju*…
——————————-
U Austriji je to naglo krenulo lane. Deo vernika (2008. ih je bilo registrovanih 5,58 miliona) bio je razočaran odlukom pape Benedikta XVI koji je rehabilitovao engleskog biskupa-negatora holokausta Williamsona. Ali, još mnogo više njih se nije moglo pomiriti s imenovanjem župnika Gerhard-a Mari-e Wagner-a za biskupa u Linz-u…
Ovaj skandal-majstor u mantiji nije nikad dozvolio da na misi ministruju devojčice, homoseksualnost je proglasio za „izlečivu bolest“, uragan Katrin je, po njemu, bila „Božja kazna nemoralnom New Orleansu“, a knjiga o Harry Potter-u „satanizam“. Iako Vagner na kraju, ipak, nije bio postao biskup, lane je rekordan broj od 53.216 Austrijanaca (2008 – 40.654) napustilo Katoličku crkvu.
Razočarenja su još veća u poslednje vreme. Otkrivaju se novi slučajevi seksualnog zlouptrebljavanja dece sa stotinama žrtava. Posle manastira u Salzburgu i Mehrerau, prijavili su se žrtve iz manastira Krems-munster i Wilhering, pod sumnju je došao i slavni bečki hor dečaka Wiener Sangerknaben…
U Salzburgu je registrovano samo u dve nedelje marta 120 istupanja iz crkve, tri puta više nego u istom periodu lane. U St Poltenu istupilo je u tom periodu 399 ljudi, koliko i za celi februar. Slične pojave su zapažene i u drugim dijacezama, mada još nema preciznih brojki.
Katolička crkva u Austriji nastojala je da brzo reaguje na skandal. U manastiru Krems-munster suspendovana su petorica sveštenika, jedan od njih najavio je da će se sam prijavti policiji. Reagovali su političari. Kancelar Werner Fayman zatražio je „stoprocentno istraživanje svih slučajeva“.
To izaziva veliki strah u Nemačkoj gde su se tek počeli otkrivati slučajevi seksualnih zloupotreba u crkvi.
„Ne odlaze ti koji već godinama imaju izvesnu distancu prema crkvi nego angažovani katolici koje je razočarao naročito stav pape“, komentirisao je u časopisu Focus sociolog religije Andreas Feige. Ljudi već napuštaju crkvu, uglavnom, u velikim mestima i papinoj rodnoj Bavarskoj. U poslednje dve sedmice u Štutgartu je registrovano 67 odlazaka, u Regensburgu 79…U Munsteru je od početka godine crkvu napustio 191 vernik (lane za celu godinu 96).
U Nemačkoj, inače, pada broj vjernika od 1990. Iz Katoličke crkve je 2008. istupilo 120 hiljada Nemaca, iz Evangelističke 160 hiljada…Nedostaju tačne cifre za 2009. i za početka ove godine mada je opšte uverenje da raste broj odlazaka.
Osipanje vernika znači za crkve ne samo moralno, nego i finansijsko oslabljivanje. Smanjuje se priliv iz takozvanog crkvenog poreza, a ministarka pravde Sabine Leutheusser-Schnarrengberg već zahteva odštete za stotine žrtava seksualnih zloupotreba. U SAD su 2006. isplaćene odštete za ove slučajeve u visini od 1,2 milijarde dolara što je niz dijaceza dovelo na ivicu bankrota, pa su morali prodavati imovinu, redukovati aktivnosti…
U Austriji se odlazak iz crkve prijavljuje lokalnom birou i za to se obično plati taksa od oko15 eura. U Nemačkoj je taksa izmedju 10 i 50 eura, u dosta lokalnih biroa postoji i specijalno zvonce za istupanje iz crkve.
Preosvecenog Vladiku Artemija su skrajnuli neprijatelji i vere i naroda Srpskog. I Arhijereji kao i nas Patrijarh su na nasu zalost krenuli putem pritisaka na sve one koji ne misle kao oni, a iz razloga sto se i na njih vrsi pritisak od strane Vatikana i nasih neprijatelja sa strane. Ovde mislim na neprijatelje pravoslavlja, jer novi svetski poredak ne trpi vere, posto ima nameru da stvori novu veru i to sve pod svojom sapom. Cudi me samo to: kako su se privoleli da su u stanju da prvi podignu kamen na brata svoga i ovako nastave progon i ako je vecina vernog naroda stala uz preosvecenog Vladiku Artemija? Volela bih da Crkva istupi sa jasnim stavom, zasto to uopste radi? Ako je Preblagi nas Isus mogao dozvoliti da bude raspet na Krst radi spasa covecanstva, zar oni koji Mu sluze ne mogu uciniti to isto i makar reci zasto to rade? Ovako stavljaju i sebe i narod u sablazan iz koga cemo se pred Svevisnjim tesko opravdati. Za jedinstvo Crkve je potrebna tolerancija, ljubav i sloga izmedju istih medju jednakima. Neka malo razmisle, ako istinski veruju u Boga Zivoga, gde ih vodi ovo proganjanje ovog preosvecenog starine koga je narod tako zavoleo, a mnogi su za njega culi tek nakon ovog progona. Nisu ni svesni da time sebe urusavaju, a ne Crkvu Hristovu koja ce ostati i opstati i posle nas. Neka jos jednom procitaju Bibliju i uvere se da Bog zaista postoji i da ne sude, da im ne bude sudjeno, da ne optuzuju, da ne budu optuzeni. Isus je jasno rekao, da ko se maca lati, od maca mu valja i stradati. Moja braco u veri, dozovite se pameti, a i sveti oci. Vasem stadu je potreban odlucan pastir. Sve smo izgubili osim vere. Ako i nju izgubimo, onda smo za svagda izgubljeni. Neka nam dugo pozivi mucenik Vladika Artemije i neka moli Gospoda i za nas nesrecne i gresne.