GRAĐEVINARSTVO Leteći cirkus Meni-ti-plati

Piše prof. dr Branislav Ivković

Srpsko građevinarstvo i pored odličnih fakulteta i izvanrednog znanja, od radnika do inženjera, bezglavo, bez svog ministarstva, juri u propast

Građevinari ubrajaju sebe u jednu od osnovnih razvojnih i izvoznih privrednih grana. Ne tako davno srpsko građevinarstvo imalo je više od 500 miliona američkih dolara realizaciju na inostranom tržištu, čak i u vreme zlehudih sankcija. Ne tako davno srpski građevinari gradili su objekte u rangu svetski priznatih dostignuća i u teoriji i u praksi. A onda su došli na vlast oni koji sve znaju i ništa ne znaju, oni čiji je životni aksiom da pre njih ništa nije postojalo. Ni znanje, ni umeće i da sa njima sve počinje. Oni koji su tvrdili da su pre njih državom upravljali isključivo kriminalci, a da sa njima počinje poštenje i pravda sa hiljadama kriznih štabova i desetinama hiljada optužnica za zloupotrebu službenog položaja isfabrikovanih u trijumviratu uspaljenih ministara.

NEUSTAVNE IZMENE
I kakav je rezultat kada je u pitanju građevinarstvo? Nula! Ništa, tj. ništa od građevinarstva. Zapravo, srpsko građevinarstvo i pored odličnih fakulteta i izvanrednog znanja, od radnika do inženjera, bezglavo, bez svog ministarstva, juri u propast. Juri u propast sa zakonima koji ne mogu da se primene, marketingom koji je licemeran u svojoj doslednosti da razoruža svaki otpor neznalicama koji o građevinarstvu odlučuju. Licemerstvo dostiže kulminaciju ovih dana odlukom da se uvodi neustavna izmena čl. 5. Zakona o javnim nabavkama, a u prvom koraku se sprovodi sajtom ironičnog naziva „POMOCGRADJEVINI.RS“. Da čovek ne veruje. Pomoć građevini od strane onih koji je uništavaju svojim delovanjem (više) ili svojim ne delovanjem (manje). Bolje je kada ćute i kada nemaju odgovor, jer kada odlučuju onda je to razarujuće za građevinsku privredu. Ono malo što je od nje ostalo u bezumnoj privatizaciji, šumi novokomponovanih propisa u kojima i zamena tuša predstavlja rekonstrukciju za koju treba građevinska dozvola.

HIRURŠKA PODELA
O genijalnom sadržaju sajta da se i ne govori. Tamo ćete saznati kako izgleda hirurška podela na „male“, „srednje“ i „velike autoputeve“. Da čovek od struke ne poveruje šta čita. Pazite, mali autoput, pa srednji autoput, a onda veliki autoput. Valjda je prva vrsta za tricikle i skejtbordove, srednja za trabante i zaporošce a veliki za tuarega kojeg vozi poneki ministar. Da li je neko u svetu znao do sada za ovako genijalnu podelu? Pobogu, za ceo svet je autoput autoput i ne može biti ništa drugo. Pravi se prema projektovanom opterećenju u svakom pogledu, brzini, topografiji, geomehanici, itd., ali se po definiciji zove autoput imao on dva kilometra ili dve stotine kilometara. O ostalim podelama građevinske struke da se i ne govori. Građevinci se krste popunjavajući pristupne korake na sajtu i to takvom brzinom da im u ova topla vremena ne treba ventilator. Ali zašto se sve to radi? Zašto je uveden taj sajt tako ironičnog naziva? Kome sve to treba? Da li pristupnik sajtu dobija neku potvrdu da se prijavio? Naravno ne! Da li je nakon 24 sata uvek u pregledu prijavljenih na sajtu? Ne uvek! Znam neke koji jesu, pa nisu, pa opet jesu, u zavisnosti od potrebe onog koji bira kandidate za uži krug konkurisanja za neki posao. A ko bira? Kažu ministar! A ko sprovodi izbor među izabranima? Kažu drugi ministar! A zašto se time bave ministri kada postoji procedura prekvalifikacije za neki posao po njegovoj složenosti, pa svi koji smatraju da su sposobni lepo konkurišu, pa se javno otvaraju ponude, pa svi sve znaju, nema laži niti prevare. Potom tako javno prekvalifikovani rade ponude prema tenderu, pa se ponude javno otvaraju i svi sve znaju. Ne mešaju se babe i žabe tj. zanatske radnje, bele kragne tipa tašna-mašna i gorostasi u oblasti projektovanja i izvođenja.
Stvarno, a zašto se ministri i njihovi poklisari muče kada postoji opšte poznata i vrlo transparentna procedura, koja i takva ponekad izaziva sumnje, a kamoli ova sa sajta sa kojeg se biraju oni koji su sami o sebi pisali, a pisanje niko nije proveravao, pa vam se u konkurenciji pojavi jedna ozbiljna projektantska kuća i tašna-mašna. Što će ministrima takva muka? Jednom ministru da od više stotina bira deset, a drugom da od odabranih deset izabere jednog, a svi kandidati sami o sebi pisali, a hvala bogu potencijalnih kandidata ima! Da li je to briga da se podigne srpsko građevinarstvo i pripremi za tržišnu konkurenciju? Naravno da nije! To je briga da se zna KO ODLUČUJE i bez čije se ne može. U pitanju je zasigurno najveći prostor za KORUPCIJU! Svi prijavljeni na sajtu znaju da jedan ministar odlučuje kojih deset, a drugi preko svojih čauša koji od tih izabranih deset dobija posao. Pa ih vi sada naljutite!!!

Ministar Milutin Mrkonjić redovno obilazi gradilišta na severnom autoputu E 75 i tvrdi da se svi radovi odvijaju odlično i da će taj deo koridora 10 biti završen u ugovorenom roku, ali rokovi neumoljivo ističu

ŽELJENI I NEŽELJENI
Zamislite, u letnjim vrelinama ministar sedi nad sajtom i bira, vedar kao da je na Azurnoj obali sa svojim građevinarima, a ne u pretoplom Beogradu. On pomaže. Kome? Da li bi vi prihvatili takvu ulogu svesni da će vas pratiti ovakve sumnje koje iznosim. Naravno da ne! Možda bi neko i prihvatio, ali je jasno da bi isključivi motiv bio korist, lična ili partijska. Da, idu izbori! Partijske kase su prazne. Tajkuni ljuti neće da ih popune. Nema! Rešenje. pomocgradjevini.rs
A krenuli su lepo! Raspisan tender za severni deo E-75. Pojaviše se „Željeni“ i „Neželjeni“ i tu nasta problem. „Željeni“ moraše da prihvate teške uslove da dobiju posao, a sve je bilo lepo isplanirano da se nisu pojavili oni drugi. A šta su prihvatili? Prvo, da izvedu ugovorene radove, čitaj, da izgrade 110 kilometara autoputa za devet meseci i drugo, da čekaju naplatu 65 odsto od overenih situacija 30 meseci. To što su oni prihvatili ni po jada, ali zašto je ministrova komisija na čelu sa ministrovim čaušem prihvatila takve pod tim uslovima tu je problem. Pošto je sve bilo transparentno svi znaju da je ministrova komisija prihvatila TOTALNO tehnički nemoguću glupost da se glavni radovi na asfaltiranju izvode od polovine novembra 2010. do kraja januara 2011. godine. To ni student prve godine građevine ne bi nikada potpisao, jer zna da na tim temperaturama nije tehnološki moguće izvoditi radove na asfaltiranju. Drugo, komisija je procenila da „Željena“ firma ima finansijski potencijal da 30 meseci čeka isplatu iznosa od 65 odsto overenih situacija iako je vodeća firma „Željenog“ bila u prethodnoj godini, 2009. godine, skoro stalno u blokadi. Ni Behtel ne bi tako lako prihvatio takve uslove! Ministrova komisija potpisa i radovi počeše. Ministar redovno obilazi gradilišta na severnom autoputu E 75 i tvrdi da se svi radovi odvijaju odlično i da će taj deo koridora 10 biti završen u ugovorenom roku do kraja januara 2011. godine. Pisac ovih redova Vam tvrdi da građevinari koji izvode te radove totalno propadaju i da su sve firme pred uništenjem,  tvrdi, da NEMA GOVORA da se radovi izvedu u ugovorenom roku i da se radovi izvode potpuno nelegalno, jer po zakonu nije izabrana kompanija koja će vršiti stručni nadzor. Jednostavno, na tom projektu je sve naopačke i van mnogih pravila struke do toga da se postojeća saobraćajnica od Novog Sada do Horgoša koristi kao gradilišni put i da ljudi ginu i tek će da ginu, ako se nastavi sa ovakvim potpuno neorganizovanim radom. Posebno kada su kišni dani.
Pošto građevinari na severu grcaju ministar odluči da otpočne radove na jugu ka Jadranskom moru. Opet pobediše „Željeni“ sa severa, oni što prihvatiše da rade samo sa 35 odsto naplate od overenih situacija. Ministar otvori radove, isplati avans „Željenima“ i!? Radovi stadoše! Zašto? Pa nije izvršena eksproprijacija. Da li je to neko znao ili nije pitanje je sad? Ili je možda bio cilj samo da se uplati avans, a investitor je kriv što radovi stoje. Firma koja je primila avans opet je u blokadi i pored toga i to debeloj.
Ipak je bolje da ministri imaju sajt i da pomažu građevini, ili sebi, ili svojoj partiji, ili…, a ništa od ovog napisanog ne bi se znalo da je i za sever bio sajt i za jug takođe. Niko se od nas ne bi sekirao. Svi bi bili zadovoljni i mirni i gledali identične informativne programe i čitali identične novine uz časne izuzetke. Idite na sajt pomocgradjevini.rs. Možda će vas prvi ministar uzeti u top 10, a drugi izabrati?

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *