Opšte rastakanje tradicionalnih vrednosti u književnosti, umetnosti i kulturi XX veka, mada svoj vrhunac beleži prvih decenija, jeste proces koji do danas nije posustao, kao legitimizovana praksa koja nikome i ničemu ne polaže račune o svome učinku
Moderna književnost ukida sámo postojanje klasičnog, opštevažećeg vrednosnog etalona, uvodi i izvodi inokosna merila svakog od brojnih pojedinačnih i grupnih poetičkih programa. Dok je u periodu zamaha modernističkog oduševljenja, s početka HH veka, proklamacija ličnog autorskog poretka – za račun novine, provokacije ili negacije – bila za pobornike književnih promena gest sâm po sebi dovoljan, stvari se ubrzo staju menjati.
Pesnik i esejista Jovan Hristić, još pre tačno četrdeset godina, s početka svoga ambicioznog teorijskog poduhvata „Oblici moderne književnosti“ (1969) zaključuje da je nastupio čas da moderna književnost „mora biti prosuđivana i nešto ozbiljnijim merilima, i pitanje više nije u tome koliko se ona razlikuje od književnosti koju nazivamo tradicionalnom ili klasičnom, već u tome koliko je ona u stanju da zauzme svoje mesto u velikom nizu stilskih razdoblja koji počinje sa Antikom“.
RASTAKANJE
Opšte rastakanje zatečenih tradicijskih vrednosti u književnosti, umetnosti i kulturi HH veka, mada svoj vrhunac beleži prvih decenija, jeste proces koji do danas nije posustao, kao zaseban tok, legitimizovana praksa što nikome i ničemu ne polaže račune o svome učinku, ujedno ostajući sigurno pribežište i zaklon tolikim kreativno neformiranim i besadržajnim pojedincima i grupama, s ekskluzivnim htenjima bez pokrića. Pošto su klasične (i uopšte stabilne) estetičke mere stavljene van snage, i stalno se brišu i potiru, na delu je opasnost od vrednosnog relativizma. Ta opasnost je zapravo već realna okolnost. Stari poredak je opovrgnut i uporno se podriva, novi nije moguće ustaliti zbog upadljivog odsustva objedinjujućeg stvaralačkog načela – izuzev imperativa „novoga“ i subverzije bez granica i pravog razloga – tako da je besporedak postao stalni činilac našeg književnog konteksta, nekada više ili manje izražen. Na to da rušilački činilac nije samo odlika jednog kratkog i proteklog istorijskog perioda, svojevremeno je ukazao i pesnik Ivan V. Lalić, pominjući „agresivnost i nihilizam avangarde, koji kao da se, kod nas i u svetu, obnavlja svakih tridesetak godina… Tendencija da se stvara novo, uz pogrešnu pretpostavku da prethodno nije bilo ničega; kao da je pesnik neki Robinson Kruso na pustom ostrvu, i uz to pati od amnezije.“ Takav činilac u korenu je onih posledica koje Novica Petković označava kao pometnja, u razgovoru sa Milošem Jevtićem za Radio Beograd, gde je izneo, jedan jedini put, svoju definiciju velike poezije. U svedočenju pometnje u trenutku govora – a to je mnogostruko metežna 1992. godina – Petković ređa mnoge nepovoljne činjenice iz književnog i naučnog okruženja, da bi na kraju ocenio: „Mislim da su sve vrednosne skale pomalo došle u pitanje. Zapravo, smatram da je i cela tradicionalna kultura došla u pitanje, da je i cela književnost stavljena pod znak pitanja, jer se sve može staviti u igru.“ Jednostavnim rečima opisujući pojedinosti prevladalog „postmodernog stanja“, Petković kao proučavalac književnosti shvaćene kao stožerni sistem u sklopu nacionalne kulture – kulture što se protokom vremena menja ali i pamti prethodnicu – nije mogao da ostane neutralan spram prilika u kojima se sve može dovesti u pitanje, u odsustvu „vrednosnih skala“ postavljenih i regulisanih ne od juče, i ne samo za danas.
VELIKA POEZIJA
Zato je i Petkovićeva definicija „velike poezije“ izazvana, s jedne strane, književnim zbivanjima u kojima prevagu odnose politički aktuelna dela ili pak neobavezne konceptualne igrarije, a s druge, ona logično i proizlazi iz njegovog semiotičkog teorijskog vidokruga. Zbog ovoga prvog, u tu nas definiciju i uvodi negativnim određenjem: „Nije, u stvari, velika poezija ona poezija koja nam govori o velikim problemima i o velikim događajima.“ Središnji deo definicije jeste sažetak čitavog jednog utemeljenog i zaokruženog naučnog pogleda: „Velika poezija je ona poezija koja pomoću malih pomeranja u jeziku aktivira duboko pohranjene u kulturi egzistencijalne čovekove informacije, obaveštenja i iskustva…“ Na tragu (od formalista uvedenog) pojma književne evolucije, razvoja što se odlikuje stalnom dinamikom unutar jezika i književne „gramatike“, u međuzavisnosti sa promenama u samoj kulturi (semiotički aspekt) Petković dolazi do jedne bitne nijanse, koja posredno ali jasno upućuje na njegov fundirani vrednosni stav. Ta je nijansa izražena u sintagmi „male promene“, implicitno polemična prema poetikama radikalnih rezova, obezvređenjem tradicije i kontinuiteta u književnom sistemu – što je praktikovala avangarda, kao i, danas, njeni naslednici. Drugim rečima, Petkoviću je bliže, nakon svega što se zbilo i sa svešću o posledicama tih zbivanja, evolutivno a ne revolucionarno načelo književne promene, pomeranja koja neće narušiti opšti poredak, građen dugo i bez nasilnih prevrata. Narušena matrica složenog sistema dovela je do poremećaja što se održava, čije pojavne oblike i Petković svedoči, kao primere pometnje u književnosti.
VAŽENJE PESME
Pošto je razumeo i opisao mehanizme književnog razvoja, ali i prirodu tzv. poetičkih radikalizama u tome burnom književnom veku, mogao je da o krajnjim efektima raznosmernih avangardnih kretanja za dalji smer književne umetnosti i moderne kulture rasuđuje i da se prema njima kritički odredi. Sa dovoljnog vremenskog razmaka od glavnoga avangardnog udara, isti onaj tumač što je možda ponajbolje u nas opisao njene ključne autore u srpskoj književnosti, kao i neke druge sržne inovatore tadašnje i docnije, videći te posledice oličene u opštem relativizmu i pometnji, priklonio se kulturi kao zalogu nasušnog kontinuiteta i baštini kao osloncu za svako buduće stvaranje i međusobna sameravanja, ocene i prevrednovanja. Mada je umetnost, pa i književnost HH veka, u prvi plan postavila svoju estetsku stranu, uloga književnosti nije tu ni izdaleka ispunjena. „Pomalo zaboravljamo da su uopšte umetnička dela uvek imala više funkcija. To znači da su bila, rečeno današnjim jezikom, polifunkcionalna“ – podseća Petković u navedenom razgovoru – „Naša je dužnost da ponovo vratimo tekst prema izvornom i celovitom kontekstu, a to je – kulturni kontekst!“ Otuda je u završnom delu definicije i upućeno na „u kulturi pohranjene egzistencijalne informacije, obaveštenja i iskustva“. Žeđ za egzistencijalnim važenjem književnosti provejava kroz različite poetike i pokrete u HH veku, kao druga, suprotna strana „formalističkih“ tendencija.
KULT NOVINE
Svakako da su kategorije „novine“ i „efekta iznenađenja“ presudni elementi kojim je kritika odmeravala pojave u književnosti HH veka, kao i noseće težnje glavnine modernih autora. Kratkotrajni učinci na tome zasnovanih poetičkih poduhvata proizvode nove pokušaje i nova iznenađenja, koja, opet, ubrzo prestaju da to budu. Preuveličana, u krajnjem i apsolutizovana uloga „novine“ u promociji književnih vrednosti dovela je do zapostavljanja drugih aspekata po kojima se književni tekst procenjuje, pre svega onih (s površine i na brzinu) nelako vidljivih. Težišta vrednovanja budu trenutna, odnosno promenljiva i nestabilna. Odsustvo postupnosti književnog toka, prirodne promene (naspram onih spolja, programski nametnutih) i čini da se i prijem novih književnih pojava obeleži većom nesigurnošću i zbunjenošću nego što to inače biva u vajkadašnjoj, neumitnoj kretnji književnih epoha i pripadajućih stilskih formacija. Svaki poredak nužno hoće i stabilnost, isto koliko mu sleduju i periodi potresa što ga iskušavaju, probaju i menjaju. Tako i jedan obuhvatni misleni pogled tumača razumeva potrebu da se iznađe pogodan oslonac u sagledavanju književnosti nastaloj u takvim, uzburkanim okolnostima, koje su, pored ostalog, donele i njenu povišenu samosvest, kao i mnoga teorijsko-metodološka oruđa književne nauke.
INVERZIJA
Izlaz iz formalističke krajnosti takvog pristupa vremenom je ponudilo – kao što je poznato – strukturalno-semiotičko učenje, proširenjem horizonta sa književnog teksta na tekst ljudske kulture. Jer, poezija jeste „osobena“ po svojoj umetničkoj strani, ali je „bitna“ po onome što svojim sredstvima posreduje kao zajedničko ili opštečovečansko iskustvo. U tome i jeste, reklo bi se, ključ razrešenja onoga pitanja zaoštrenog u modernoj književnosti, raspetosti između njene autonomije i njene društvene funkcije. A most koji spaja književnu i vanknjiževnu, egzistencijalnu sferu upravo je jezik, ujedno nosilac kulturne memorije i gradivo od koje se književnost pravi. Stepen tog opšteljudskog sadržaja, ostvarenog i potencijalnog, obnovljivog, jedan je od značajnih kriterija za odmeravanje učinka pesme. „Poezija – i to je verovatno njena bitna odlika – uvek na neki način živi sa celom svojom istorijom“, poentiraće jednom Novica Petković. Isti autor, na primer, pogovor pesničkoj knjizi „Lazareva subota“ Rajka Petrova Noga okončava sledećim zaključkom, gde je odato suštinski najviše priznanje sadržano u definiciji velike poezije od koje smo ovde pošli: „Tako, dakle, u Lazarevoj suboti svuda – čak i kad se zalazi u najunutarnjiju oblast lomnih dečjih uspomena – mitske, religiozne i nacionalno-istorijske slike obrubljuju pesnički oblikovano individualno iskustvo; ono pak u njima dobija viši, simbolički kodirani smisao, a time i potvrdu koja je u kolektivnom iskustvu overena.“ Merila koja je Petković uposlio i na osnovu kojih je visoko ocenio pesnički domet ovoga pesnika našeg vremena, za mnoge glasne i uticajne aktere vrednosno pometene i invertovane književne i uopšte javne scene, u današnjim prilikama i odnosima kulturno-političkih snaga predstavljaju bogomdane argumente za nečiju diskvalifikaciju, potpunu i besprizivnu. Nakon samo dvadeset godina od časa kada jedan ozbiljan tumač o jednom pesniku iskazuje takav sud da pohvalniji teško se može izreći, stvari se uveliko obrću naglavce. Otuda nije neobično što je „pometnja“ konačno dovela i do „inverzije“ književnih vrednosti, u čijem promovisanom poretku ne mogu da opstanu – čak ni da budu neutralno notirani – ne samo autori čije delo sabira i kreativno obnavlja dugoveko iskustvo nacionalne, pa time i opšte kulture, nego i oni koji čine njene temelje, osnove u koje se destruktivno i uporno zadire, i hotimice, strateški dosledno, ali i usled nehaja i nemara što je posvud ovladao.
Merila su ipak jasna, makar se na različite načine obrazlagala, jer upravo polaze od književnog razvoja, kao i prepoznatih najdubljih prodora u (pesništvu dostupne) osnove opšteg čovečanskog iskustva, u „veliki kôd“ ljudske kulture. A razbijačima velikog kôda poezija i ne treba, ni mala ni velika, a takvi su danas u komotnom i pogubnom nastupanju, na svakom koraku, sa mnogih strana.