Отац Атанасије

Епископ Атанасије Јевтић (1938–2021)

Пише Дарко Ристов Ђого

Литург који прави непрекидну буку, историчар коjeм је рат у коме је могао главу изгубити – библијска стварност, а библијска стварност – живот ради кога се живи. Човјек који је цијелим бићем волио сваки камен сваке српске земље

Запамтио сам то име: много шта наше је те ратне 1993. изазивало чуђење код страних гостију, али се делегација интелектуалаца (оних ријетких који су били на нашој страни) вратила из Херцеговине пуна утисака: задобио их је „отац Атанасије“. И тако је живо препричаван сусрет с епископом херцеговачким: разговор се води ту, у паљанској ратној кафани, у којој се у исто вријеме срећу Данијел Шифер, Никола Кољевић, Ристо Ђого, уморни официри Војске Републике Српске, али и војници у пратњи.

КАД ИХ ЗАВОЛИШ, РАЗУМИЈЕЋЕШ ИХ Док је страним гостима све ово чудновата манифестација феномена рата, увид у граничне егзистенцијалне ситуације и la condition humaine, за ове друге, макар и сами били професори, рат је непрекидна брига за ближње и оне даље – јер у рату сви су ти ближњи, сви прогнани из једног свијета у други. И једне и друге опчињава, и једнима и другима се својим чини, а нити једни нити други нису у стању сасвим да га схвате – иако говори и француски и свој српски језик – оца Атанасија. „Ко је отац Атанасије?“, питам оца у дикенсовској просторији која нам је тада служила као „наш дом“. „То је најученији и најумнији човјек кога познајем“, одговара отац. Много касније сам сазнао да су му поштовање и љубав били узвраћени.
С „оцем Атанасијем“ сам се сусрео врло брзо, кроз писану ријеч: у очевој (данас мојој) библиотеци налази се „Српски завичај“ – на корицама цар Лазар, и име аутора: Атанасије Јевтић. Приштина 1993. Унутра: тајне Царства Божијег. Не мораш да их разумијеш да би почео да их волиш. Јер када их заволиш, разумијећеш их. У то вријеме он већ заједно са свега неколико људи (митрополитом Амфилохијем, митрополитом Николајем, Војиславом Максимовићем с којим се непрекидно препире – јер како би се другачије уопште могле оснивати наше високе школе?) оснива Духовну академију, данашњи Богословски факултет Св. Василија Острошког.

ОНИ НЕ ПРЕДАЈУ, ОНИ СЕ ПРЕДАЈУ Предавање: тек слушајући Амфилохија и Атанасија човјек поима зашто се сусрет професора и студента зове тако. Они не предају – они се предају, цијели и без остатка. И док морачки богоумник говори мистички одмјерено и дубоко, „погружено у тајну“, како казује за Паламу и Новог Богослова, владика Атанасије опет не оживљава црквену историју и Свето писмо већ живи: ми не слушамо о Јустинијану, цару, пјеснику, богослову – ми смо сви код Јустинијана на двору, подижемо Храм Премудрости Божије, свједочимо халкидонски догмат, и само нас повремени екскурси у којима се тон додатно повисује а уношење себе достиже границе екстатичног – екскурси саткани од паралела са садашњошћу – враћају у вријеме и простор у коме заиста постојимо. С Игњатијем Богоносцем крећемо на пут из Антиохије ка римском колосеуму, гдје ће нас појести лавови, као „пшеницу, на принос Господу“. Владика нам није водич. Он је Игњатије. Ми: његова пратња, Црква антиохијска и све цркве којима шаље посланице. И опет: „овдје“ нас само повремено враћа подсјећање да је ондашњи Рим био „непобедив“ („па где је сада он, децо, а!?“) колико и „НАТО звери данас“ („проћи ће свачија сила, само Христос, Снага, Динамис Очева неће, децо, упамтите то!).
Тврдош. Он: од фудбала до косира, од литургије до вечере, с њим никад не знаш на чему си. Не да ти да га волиш сентиментално, лако, како се воле људи који се труде да их заволимо – ко може вољети човјека који те готово непрекидно грди? Не да ти да га не волиш и омрзнеш – како можеш некога ко брине о теби, ко те непрекидно учи, ко је спреман да ти да све што има и зна и јесте? Митрополит и он увијек играју пингпонга с нашом младалачком претенциозношћу: када ми, млади студенти, желимо да и сами постанемо „аве“, да започнемо своје житије преподобнога заузимањем позиције код великога Аве, они нас шаљу један до другога („ајде, благо мени, код Атанасија мало отиђите у Тврдош, па ако тамо издржите – а морачке му се очи смију! – дођите мени!“ – „ајде ти мали код Старца Амфилохија – он ти је од мене старији!“ – и то читав један дан!). Па, опет, када смо Јелена, Евгеније у њеном стомаку и ја пошли код њега у јулу 2009. године на благослов, разњежио се сасвим. Каже: „Да знаш: када се ожениш, напола ниси свој! А када ти се дијете роди, сасвим ниси свој!“ Тек касније сам помало разумијевао потресно тачну двосмисленост овога „не бити свој“. Он – као отац многима – никада зато и није могао бити свој. Био је свих нас.

У НЕБЕСКОЈ СРБИЈИЦИ Увијек на граници свјетова, али никада граничар већ увијек христолики сабиратељ, српски епископ чијем су се уму дивили Јелини, храпави протопсалт на свим знаним и незнаним језицима. Литург који прави непрекидну буку, историчар којем је рат у коме је могао главу изгубити – библијска стварност, а библијска стварност – живот ради кога се живи. Човјек који ниједну власт није подносио (дијелио их је на оне које су неспособне за било шта и оне које су спремне за издају – прве би још и како толерисао, с другима се непрекидно препирао). Човјек који је цијелим бићем волио сваки камен сваке српске земље. И сада је негдје тамо, у небеској Србијици. Вуче за уши ђаконе, а умјесто загрљаја свима које воли – ваљда и на небесима има торби, бар да ти књиге стану! – он упућује прекоре манијакалног ероса Божијег – „остави ту зобницу тамо!“ Пише неку Патрологију, све разговарајући с Оцима. Ионако су му били браћа и род рођени док је о њима писао овдје. Па што да не настави исто тако сада када их гледа лицем к лицу?
Положили смо га. Пратили смо га, од Требиња до Тврдоша. Била је то прва литија у којој смо учествовали након одбране светиња. Срце се стеже док пролазиш с њим тамо куда си се знојио да би ишао њему. Па опет, ни сам не знаш зашто, пјевао би. „Јечам жњела Косовка Девојка.“
„Или моји или српске војске…“

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *