(ДИС)КОНТИНУИТЕТ

Протекли избори били су питање опстанка српског народа у Црној Гори, тамошњих епархија СПЦ и читаве миленијумске српске националне и државне традиције. Шта би се десило да је, којим случајем, још четири године о(п)стала постојећа власт, која је дубоко загазила у кроатолико расрбљивање Црне Горе?

Када се жели истаћи значај неке појаве, процеса, одлуке, резултата или сусрета обично се, с мање или више оправдања, користе речи преломни, пресудни, судбински, далекосежни, историјски… До првог следећег сличног разлога и потребе за аналогном квалификацијом. Ако се такве прилике намноже или се „јаке речи“ претерано користе, све може да се обесмисли. Мада, у свету постоје региони презасићени важним догађајима, те је често помињање наведених одређења сасвим оправдано. Пример балканског „потконтинента“ то најбоље потврђује. Ето, спектакуларно потписивање у Овалном кабинету ради Трамповог рејтинга јесте снажно одјекнуло, али се и даље јаче тресе политичко тло после парламентарних избора у Црној Гори одржаних неколико дана раније. По свој прилици, пораз клептократске и антисрпске власти у Подгорици за нас ће имати епохалнији значај.

[restrict]

КОНТРАПРЕУМЉЕЊЕ (Пре)дуго је трајао црногорски експеримент. После Ђиласовог новинског прогласа док је Други светски рат још трајао, уследиле су деценије титоистичког обликовања „накнадне нације“, јачања њене посебности и изградње државности. Десетковање свештенства и темељна атеизација, регистровање октроисане црногорске националне припадности у пописима становништва, „кључ“ приликом постављања на важне функције, напредовање у каријери захваљујући истицању југословенско-револуционарних тековина, рушење Његошеве капеле и подизање Мештровићеве ругобе на Ловћену, неретко „непринципијелна коалиција“ са осталим републикама у бившој СФРЈ, а против Србије, све израженија центрифугалност у процесу југословенског „разби-распада“ и коначно одвајање од Србије у монтираном референдуму – све то и много тога другог показивало је шта је коначни циљ.
Веровало се да је „преумљење“ при крају, да само треба ставити тачку на национално конвертитство и да је процес „етно-инжењеринга“ неповратан. Остао је још само обрачун са последњим „реметилачким фактором“ – Српском православном црквом – како би се „дифузија идентитета“ (З. Џокић) и дотадашња дуалност, преко несрпства, завршили у екстремном, усташоидном антисрпству. Међутим, Божје чудо у виду вишемесечних литија супротставило се демонској работи. Видело се да искомпромитовани режим нема ефикасан одговор и спас је потражио у парламентарним изборима, и то пре него што миран отпор постане још ефикаснији, полуге власти потпуно попусте и економске последице пропале туристичке сезоне услед заразе донесу јесењи колапс. Расписао их је и – изгубио.

ЕЛЕКТОРАЛНА ГЕОГРАФИЈА Масован излазак на биралишта (76,65%) наговештавао је, али не и сигурно указивао на резултат. Расподела броја и процената гласова, као и освојени скупштински мандати нису на први поглед осликавали размере пораза владајуће групације, доказано вичне разним (пост)изборним марифетлуцима. Према првим калкулацијама, чињеница да постоји само један посланик предности за шаролику опозицију, коју јесте окупљао антирежимски мотив као „најмањи заједнички садржалац“, али која је, с друге стране, имала дијаметрално супротне ставове о бројним кључним питањима – није оправдавала победничку еуфорију. Међутим, један једини недостајући посланик доноси пораженима губитак власти и свих деценијама стицаних привилегованих позиција, што, даље, значи и отказивање лојалности коалиционих партнера. Једна странка (два посланика) то је већ најавила, логично је да исто учине и посланици странака бошњачке и албанске мањине (пет), који, по правилу, прагматично иду уз сваку власт. То је већ комотнија, мада и хетерогенија већина за победнике, уз врло вероватно осипање дојучерашње владајуће странке и могуће „прелетачевиће“.
Ипак, праву слику дебакла режима даје изборна географија. Од 21 општине, плус Главни град Подгорица (унутар које су Голубовци и Тузи засебне општине) и Цетиње са статусом Пр(иј)естонице, према подацима Државне изборне комисије апсолутну или релативну већину блок од три опозиционе листе освојио је чак у 15 (https://rezultati.dik.co.me/)! Успео је то и у оним најмногољуднијим и најпространијим – Подгорици (без Тузи), Никшићу и Пљевљима. Сада већ бивша власт успела је да „остане у седлу“ само у Бару, неким чудом у Шавнику и традиционалном монтенегринском упоришту Цетињу. Такође, против њене смене очекивано се гласало и у општинама са већином или значајном заступљеношћу бошњачког/муслиманског и албанског становништва лоцираним дуж границе са Албанијом и косовско-метохијским делом Србије, што је посебно геополитички значајно. Микропросторна представа на нивоу насеља и изборних места још упечатљивије сведочи о победи опозиције. Све то у великој мери поклапа се са савременом етничком картом, а индикативно је да много више одговара просторној дистрибуцији резултата референдума из 2006. године.

ПИТАЊЕ СРПСКОГ ОПСТАНКА Протекли избори нису били само ствар уобичајене провере политичког опредељења грађана, па чак ни мирне смене једне вишедеценијске, криминализоване, псеудодемократске номенклатуре на чијем челу ће још неко време остати уздрмани председник. Били су питање опстанка српског народа у Црној Гори, тамошњих епархија СПЦ и читаве миленијумске српске националне и државне традиције. Јер, шта би се десило да је, којим случајем, још четири године о(п)стала постојећа власт која је дубоко загазила у кроатолико расрбљивање Црне Горе? Сигурно не би повукла Закон о слободи вјероисповијести, већ би га, охрабрена, хитро и на наглашено осион, чак репресиван начин спроводила. Према сопственом предизборном обећању, свештенике и монахе би протерала, а отете светиње доделила својој, државној „цркви“. У страху од бесперспективности и репресије, за њима би, одмах или временом, пошли и бројни верници. На следећем попису само најхрабрији и спремни на сваку врсту страдања изјаснили би се као Срби и да говоре српским језиком, а на оном 2031. било би их мање него данас у Хрватској – монтенегринској земљи идолу. На ћирилицу нико не би смео ни да помисли. Нису ли сваку сумњу у овакав могући епилог одагнали (и) митинзи „патриота“ на Цетињу 3. септембра и у Подгорици 6. септембра?
Српски идентитет био би на тај начин дефинитивно избрисан, а Црна Гора и Црногорци полатињени и прикачени Западној цивилизацији којој суштински не припадају. Наметнуто радикално конвертитство произвело би шизофрену, „растрзану земљу“ (С. Хантингтон) чији би кључни постулати самоодређења били засновани на дисконтинуитету са сопственом историјом и прецима, радикалној негацији изворне националне припадности, фалсификованом дукљанству и увезеном црвенохрватству, тј. не само на несрпству већ на милитантном антисрпству. Тако би Србија између своје југозападне границе и Јадранског мора добила трајно непријатељску државу, спремну на стално деструктивно деловање посредством Рашке области као специфичног „мостобрана“. Не би било изненађење да се виолентни црногорски Срби, свесни шта их чека, свему овоме жестоко и на све начине супротставе. И ето идеалног амбијента за конфликт, братоубилачки рат, мешање са стране и експлозију балканског „бурета барута“. Уз измољену Божју помоћ, захваљујући срећи и памети, и само једном посланику предности, такав сценарио је избегнут.

СТРАТЕШКИ СМЕР Знајући да осамостаљењем Црне Горе, запречавањем приступа Србије мору, опредељењем за ЕУ и нарочито антируским курсом и утеривањем земље у НАТО завршава додељену геополитичку улогу због које му је Запад све толерисао, одлазећи режим и његов предводник несумњиво су знали да послодавцима више неће бити потребни. Стога, да би политички преживели, кренули су путем који је донедавно гарантовао успех – у изградњу новог идентитета посредством ширења страха од великосрпског експанзионизма, од кога, ето, само они задржавањем на власти могу да одбране младу, евроатлантски оријентисану црногорску демократију. Исти тај Запад убрзо је схватио да је подржавање острашћених штићеника контрапродуктивно. Само су биле битне гаранције да Црна Гора неће (и не може) релативизовати чланство у НАТО-у и стати „на европском путу“, да се спољна политика Црне Горе неће мењати у проруском и прокинеском смеру, да ће остати признање тзв. независног Косова, да се неће покретати преиспитивање монтираног референдума о независности, да ће на темељима и инерцији литија снажна енергија обнове српства Црногораца и Црне Горе постепено бити „испумпана“, те да ће без реваншизма проћи смена власти која ће добити довољно времена да уништи главнину обострано компромитујућих доказа.
Када је постало извесно да ће у постизборној страначко-коалиционој констелацији све то бити испуњено – Запад је „дигао руке“. Са стишавањем тријумфализма, видеће се да у наредном периоду нове, транзиционе власти неће моћи много да учине. Штавише, могуће је да разочарају своје присталице. Сходно томе, нужно је поставити објективно оствариве циљеве, међу којима су кључни: одстрањивање раније и стварање нове, компетентније и мање коруптивне администрације, а нарочито војске, полиције и безбедносних служби (укључујући адекватну заступљеност Срба), повлачење Закона о слободи вјероисповијести, прекидање антисрпске кампање укључујући и фалсификовање историје, пресецање „пипака“ београдске логистике старог режима, тражење решења за катастрофално стање економије превише зависне од туризма, раскидање неприродног неформалног антисрпског савезништва са Хрватском, Албанијом, Федерацијом БиХ и тзв. Косовом, те логично и свеобухватно (пре)оријентисање на Србију, одговорно припремање и спровођење пописа становништва 2021, а нарочито омогућавање потпуно слободног изјашњавања о националној, верској и лингвистичкој припадности. Неизоставан задатак биће чишћење бирачких спискова и припремање следећих парламентарних и председничких избора. Тек би они требало да буду стварно историјски и да резултирају таквим страначко-политичким односима који ће омогућити повлачење признање тзв. Косова, поновно профилисање Црне Горе као српске државе и у перспективи, у адекватним геополитичким приликама – зашто да не – уједињење са Србијом. Јер, када би било добро да постоје две национално истородне државе, и даље би постојале две Немачке.

[/restrict]

Један коментар

  1. Душан Буковић

    Имајући на уму да и данас труне у фараонској могили у извиканој „кући цвећа“ у Београду-Јосипграду великохрватски фирер Јосип Броз тзв. „Тито“, србофобични вођа устанка у Србији 1941. године, где му се и данас клањају извесни „српски“ интернационалисти, идолатристи и полтрони, србофобични бечко-берлински марксисти баљезгари на срамоту јуначке Србије, коју је потлачио, обесправио, распарчао и свео на подручје између Кораћице и Власотинаца.

    О Брозовом одласку из Павелићеве Хрватске у Србију 1941. године једно сведочанство је оставио енглески конзул у Краљевини Југославији, Стефан Клисолд у књизи коју је објавио под насловом “Whirlwind – An account of Marshal Tito’s rise to power”, где између осталог, стоји:

    „Када је била образована Павелићева ‘Независна Држава Хрватска’, у којој је
    под бајонетима Италијана и Нeмаца била устоличена усташка власт, пришао је једног дана Поглавнику шеф јавне сигурности ‘НДХ’, Дидо Кватерник и рекао му:

    ‘Ти се Поглавниче сећаш како је Лењин дошао да подигне револуцију у Русији. Немци су га пропустили преко своје земље у једном блиндираном вагону. Ми не бисмо могли наћи драгоценији експерт за Србију од Тита. Срби ће имати да плаћају за то следећих двадесет година…’ Поглавник је био одушевљен и одмах је Кватернику дао упуства да се Тито пребаци у Србију…“ (Види: Stephen Clissold, Whirlwind – An account of Marshal Tito’s rise to power, London, England, 1949, стр 99).

    С овим у вези Броз је још у току 1944 године наговестио да ће у Југославији водити хрватску политику, рекао је бану Шубашићу, када су се срели на Вису: “Ја сам најприје Хрват, а онда комуниста…” У разговору са Иваном Мештровићем, Броз је рекао: “И мени као Вама хрватски интереси прво леже на срцу. Вјерујте да нисам на челу државе било би зло за Хрватску…” (Види: Иван Мештровић, Успомене на политичке људе и догађаје, Buenos Aires, Argentina, 1961; Проф. Лазо М. Костић, Комунистичко таксирање народа Југославије, Toronto, Ontario, Canada, 1969, стр. 406-407).

    Све у свему у циљу што јачег зближавања Брозових НАТО-комуниста и римског папе Павла VI , Броз је проглашен у свемоћном Ватикану за “ПОЧАНСНОГ КАНОНИКА” – цркве св. Јеронима у Риму. Папа је Брозу доделио привилегије, које је уживао аустријски цар над Хрватском (Види: Католичка црква у Југославији, хрватски тједник “Даница”, 29. рујна/септембра 1971; Исто: Анте Јерић, “Свића”, бр. 135, Dalmatian Publishing Company, New York, 1971). Броз је у току 1945. године
    јавно истицао и свој римски католицизам ( Види: Милован Ђилас, Власт, London, England, 1983, стр. 32).

    Ради историјске истине ваља рећи, да се Иван Мештровић у младости изјашњавао и као Србин и као Југословен и на крају као Хрват и да је у договору са великохрватским фирером Јосипом Брозом Титом, буржоаским НАТО најамником, Почасним Каноником цркве св. Јеронима у Риму, пилигринским фратром, поклоником св. Госпе Фатимске остварио Брозову паклену намеру да сруши Његошеву капелу и да подигну масонску, идолатриску и окултну могилу на Ловћену.

    Није тајна да се у току Другог св. рата Иван Мештровић налазио у Ваткану код папе Пија XII и Швајцарској код лондонске посредничке масонске ложе Алпина, као заступник Павелићеве тзв. Независне Државе Хрватске и Брозове Авнојевске тзв. Федералне Државе Хрватске.

    У овом контексту вредно је указати да је бужоаски НАТО најамник Јосип Броз тзв. „Тито“ за време ручка у разговору са својим вајаром Jo-ем Davidson-ом 18. октобра 1949. године о Ивану Мештровићу, рекао:

    „Реци Мештровићу да не буде будала. Његов студио у Сплиту је апсолутно нетакнут. Све његове скулптуре су сачуване. Ништа није уништено. Реци му да се врати. Овде је место где и припада…“ (Види: C.L. Sulzberger, A long row of candles Memoirs And Diaries 1934-1954, Toronto, 1969, стр. 472).

    Такође, имајући на уму да су хрватске усташе и Брозови буржоаски најамници НАТО-комунисти прикупљали прилоге у Југославији и емиграцији за изградњу Мештровићевог фараонског маузолеја на Ловћену као и за Његошеву бисту коју је радио Павелићев заступник Иван Мештровић по узору на бисте египатских фараона Хефрена и Рамзеса Другог, како то рече Урош Зоњић у својој књизи “Под командом војводе Павла Ђуришића” (Види: Урош Зоњић, Под командом војводе Павла Ђуришића, Windsor, Ontario, Canada, 1990, стр.101).

    Чињеница је да се посебно истицао у прикупљање прилога за Мештровићев фараонски маузелој на Ловћену вајарев син Мате Мештровић, који је био више пута гост великохрватског фирера Јосипа Броза тзв. „Тита“, буржоаског НАТО најамника, јер је радио на обједињавању реакционарних великохрватских проусташких и Брозових НАТО-комунистичких најамника, Матице хрватске, Хрватског књижевног листа, Вјесника, Лексикографског завода у Загребу, Савеза комуниста Хрватске и Одбора за Изградњу Маузолеја Петру II Петровићу Његошу у Црној Гори… (Види: Gilbert M. Grosvennor, Yugoslavia’s window on the Adriatic, The journal of the National Geographic Society, Vol. 121, No. 2, February, 1962, Washington, D. C., U.S.A.).

    Говорећи о прикупљању прилога за изградњу Маузелоја Мештровић се жалио у великохрватској усташкој и Брозовој великохрватској, буржоаској НАТО-кумунистичкој јавности током шездесетих и седамдесетих година XX стољећа, да се Срби не одазивају њиховом апелу.

    У загребачком Вјеснику, највећем великохрватском листу, огласио се шездесетих и почетком седамдесетих година XX стољећа и стари великохрватско-усташки и зеленашки идеолог Савић Марковић Штедимлија, као велики заговoрник рушења Његошеве капеле на Ловћену. Штедимлија је за време Другог светског рата живео у Загребу и био је главни сарадник великохрватских усташких листова “Спремност” и “Хрватски народ”. У њима је он у безброј чланака и тзв. расправа заговарао познате великохрватске усташке и црногорске зеленашке тезе, које су усвојили црногорски зеленаши о Црној Гори као о “Црвеној Хрватској”. Ради ових заслуга Штедимлија је између осталих Павелићевих доглавника-заступника, као и фратар Крунослав Драгановић, Марко Месић и Густав Крклец и многи други уживао посебну наклоњеност и заштиту крвавог великохрватског и самопроглашеног маршала Јосипа Броза тзв. „Тита“.

    Полазећи од чињенице да је Савић Марковић Штедимлија био под заштитом злогласног хрватског поглавника Анте Павелића и крвавог великохрватског фирера Јосипа Броза тзв. „Тита“, и да је умро у Загребу седамдесетих година, где му је приређена јавна и свечана сахрана, која такође илуструје сарадњу и солидарност хрватских усташа и Брозових буржоаских најамника НАТО-комуниста.

    Ниже доносимо апел Мате Мештровића у слободном србском преводу, који је објављен на еглеском језику у хрватском усташком тједнику “Даници”, где дословно стоји…

    Тражи се помоћ за Његошев Маузолеј

    Загребачки Вјесник од 18. априла објавио је да ће половином маја почети изградња Његошевог маузолеја, којег је пројектовао мој пок. отац Иван Мештровић. Пројекат је покренут 1952, када је у Вашингтону био југословенски амбасадор Владимир Поповић, Црногорац, предходни посао је полако и у фазама напредовао до данас.

    Опозиција за изградњу новог маузолеја дошла је од стране вођства Српске православне цркве, јер мисле да је маузолеј којег је пројектовао мој отац као и Његошеву бисту, коју је исклесао у граниту хрватски вајар Андрија Крстуловић, да не представља Његоша у виду Српског религиозног и народног вође.

    Противници новог споменика тврде да мала капела постоји да краси врх Ловћена и да делеко боље представља личност и значај Његоша него што је Мештровићев пројекат, који је одобрен од стране владе и већине народа у Црној Гори.

    Присталице Мештровићевог пројекта тврде да постојећа капела није аутентична оној која је изграђена у Његошево доба, јер је уништена за време аустриске окупације у току Првог светског рата. Данашњу капелу је саградио југословенски краљ Александар I око 1925 и самим тим нема историску вредност.

    Пошто противници новог маузолеја нису успели да превладају у расправи која се одвијала месецима у штампи и на јавним форумима, покушали су да се ослоне на стране интелектуалце попут Jean Cassou-а , песника и члана француске академије, да посредује код Тита, да пројекат заустави.

    Лондонски Тајмс од 26. априла објавио је чланак у вези маузолеја под контроверзним насловом “За три недеље нестаје споменик.” Аутор David Leitch ) каже да је у Црној Гори запретио преосвештени владика Данило, да ће поднети оставку ако почне рад на рушењу капеле и њено преношење на друго место и да ће неки од његових верника бити више изрични. Први радник који почне рушење капеле “добиће нож у леђа”, инсистирају верници.

    Ако неки појединци желе да приступе овој вредној акцији црногорске владе и народа, требају да пошаљу директно свој прилог Одбору за Изградњу Маузолеја Петру II Петровићу Његошу на Ловћену, СР Црна Гора, Југославија.

    Проф. Мате Мештровић, – члан, ложе 789, ХБЗ (Види: Prof. Matthew Mestrovic, Help asked for Njegos Mausoleum, hrvatski tjednik “Danica”, 3. lipanj/june 1970, Chicago, Illinois, U. S. A. ).

    Енглески текст гласи…

    Help asked for Njegos Mausoleum

    The Zagreb Vjesnik of April 18 has announced that the construction of a new Njegos mausoleum, designed by my late father, the sculptor Ivan Mestrovic, will begin around the middle of May. Though the project was initiated in 1952, when Vladimir Popovic, a Montenegrin, was the Yugoslav Ambassador in Washington, the preliminary work has been progressing slowly and in stages up to the present.

    The opposition to the construction of the new mausoleum comes in part from leaders of the Serbian Orthodox Church who think that the mausoleum, designed by my father, and the statue of Njegos which he sculpted, and which was carved in granite by the Croat sculptor Andrija Krstulovic, does not personify Njegos as a Serbian national and religious leader.

    Opponents of the new monument argue that the small existing chapel, which now graces the peak of Lovcen, represents far better the personality and significance of Njegos than does the Mestrovic design that was approved by the government and a majority of the people of Montenegro.

    Supporters of the Mestrovic project argue that the existing chapel is not the authentic one that was constructed in Njegos’ own time, for it was destroyed by the Austrian occupation forces in Montenegro during World War I. The existing chapel was built by King Alexander I of Yugoslavia around 1925 and consequently does not have a historical value.

    Having failed to prevail in the debate that went on for months in the press and in public forums, the opponents of the new mausoleum have now tried to rally foreign intellectuals like Jean Cassou, the poet and member of the French Academy, to intercede with Tito so that the project be stopped.

    The London Times of April 26 ran an article concerning the mausoleum controversy entitled “A memorial with three weeks to go.” The autor David Leitch says that his Grace Bishop Danilo of Montenegro has threatened to resign if work actually begins on the dismantling of the existing chapel, and its transfer to another location, and that some of his “co-belligerents have been more explicit. The first workman starting demolition will, they insist, get a knife in the ribs.”

    If any individuals wish to join the worthwhile action of the government and people of Montenegro, they should send their contribution directly to the Odbor za Izgradnju Mauzoleja Petru II Petrovicu-Njegosu na Lovcenu, Cetinje, SR Crna Gora, Yugoslavia.

    Prof. Matthew Mestrovic – member, Lodge 789, CFU (Види: Matthew Mestrovic, Help asked for Njegos Mausoleum, hrvatski tjednik “Danica”, 3. lipаnj/june 1970, Chicago, Illinois, U.S.A.).

    Још бисмо константовали, да у значајној расправи проф. Јосифа Мајзнера, коју је објавио под насловом „Наличје мита о Мештровићу“, између осталог, стоји:

    „Краљ Александар, вечито заљубљен у Мештровићеву славу, прелазећи преко свега и заборављајући како и због чега му је слава створена, поверава му израду споменика-маузолеја Незнаном Јунаку, архитектонско, вајарско дело, којим је Краљ хтео да се одужи успомени својих ратника и другова, палих за отаџбину у првоме светском рату.

    Тада се Мештровић у недостатку идеја, сетио да је некада имао успеха имитирајући асирске рељефе из доба Асур-Бани-Пала. Сетио се и архитектуре несталих култура, и, верујући вероватно да само он има фотографије маузолеја Кира из далеког Пасарагадаса, једноставно га је ископирао, повећевши улазе и метнувши у њих по четири кариатиде.

    Споменик је требао да буде по жељи краља Александра од скупоценог црвеног гранита, ретког у свету. А било га је у Европи само код Неготина. Цео споменик је требало да кошта око стотину милиона динара, уз бесплатну сарадњу војске. На врху Авале постојао је град „Порче од Авале“, насилника турског. Српска му је раја зидала дворове под корбачом, и тај, један од најчувенијих старих градова Србије, чија су се штрбава платна и прозорски отвори видели из Београда, опомињали су народ на дане ропства и патње. Град је жртвован да би Мештровић могао да оствари своју грандоманију и 160 кг. екразита разнели су камен са камена тог сведока прошлости. Три пуне године радила је војска, док није премоделирала и заравнала врх читаве једне планине, да би се на њој поставила најскупља копија која је данас направљена – копија гробнице Кира из Пасарагадаса…

    Није искључено да је само из разлога да не би у Србији остао један део милиона, пронађено да „нема довољно“ црвеног гранита, те је употребљен јабланички, црни гробљански гранит. А пре пар година, од истог црвеног гранита, поплочан је и израђен цео трг Маркса и Енгелса у Београду и мајдан није још ни издалека исцрпљен…

    Ако уметник кроз дело даје себе, какву му душу можемо видети кроз оно разбојничко лице Косовке Девојке, пуно грубости, мржње, пакости. Да ли је себе дао и у оној накази која потсећа на Баријевог „Мајмуна на коњу“ и коју је назвао „Краљевићем Марком“? Сав његов „национални“ рад има исто толико веза са национализмом и духом српског народа, колко и гробница Кира са душом и жртвом оног незнаног сина наше домовине, који је са торбицом о рамену и пушком у промрзлим рукама пао и постао симбол знаних и незнаних јунака.

    Зашто онда уздаси или неко разочарење због Мештровићевог поступка? Зар треба тражити моралну одговорност од човека који је био Гавриловић, док није направио посао? Да није одувек био грамажљив, зар би могао да буде час Србин, час Хрват па и Југословен?…

    Зато када се буде једнога дана правила ревизија свих правих и лажних величина, доћи ће ред и на њега. Забележиће се: недостатак начела, опортунизам, плагијаторство, а пре свега незасита жеђ за златом…“ (Види: Јосиф Мајзнер, Наличје мита о Мештровићу, у: Др Бранко Миљуш, Иван Мештровић и антисрпска клеветничка пропаганда, Windsor, Ontario, Canada, 1970, cтр. 147-151).

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *