Барбарогеније и нови хероји

screenshot heroy

Како се у новим условима изолације и самоизолације уметници довијају да прескоче баријеру ковида и шта је Heroy?

Ових дана је код нас покренута нова мултидисциплинарна платформа Heroy, са циљем онлајн представљања и промоције уметника, уз продукцију која је почетак и срж акције. Платформу је покренуо дизајнер Лазар Кундовић. За сада платформа нуди само три садржаја – колекцију блок столова, бетонских столова (ауторство вероватно Кундовића, који је завршио индустријски дизајн) и музички видео пијанисткиње Минке Поповић, која изводи четири минијатуре Јосипа Славенског. Ако је циљ нове платформе презентовање уметности кроз нову естетику, у овом почетном видеу на први поглед (и слушање) од тога нема ничега. Пијанисткиња седи у концертној хаљини на бини Коларца, клавир је постављен на пиротски тепих, а осветљење су четири кварцне усправне тубе на крајевима тепиха. Вероватно су се аутори плашили сувише авангардног приступа уметничкој музици на самом почетку. Славенски ко Славенски, заљубљен у народну музику, минијатуре су обојене етно звуком, а Минка Поповић свира, као и обично, бриљантно. Кундовић и Дамјан Јовановић су снимили видео, Кундовић потписује монтажу и сценографију, за микс је био задужен Милош Маринковић. Минка Поповић је наша звезда пијанизма која је, нормално, изабрала Салцбург за свој дом, где је асистент на Моцартеуму. Дипломирала је на Факултету музичке уметности у Београду као студент генерације у класи Невене Поповић. Студирала је на Високој школи за музику у Берлину Ханс Ајслер, а 2016. је са највишим оценама завршила мастер студије на престижном Моцартеуму у Салцбургу. Добитница је бројних награда на националним и интернационалним пијанистичким такмичењима, а 2013. добила је награду Удружења музичких уметника Србије за најбољег младог уметника. Свирала је широм наше земље и Европе, наступала за различите радио и телевизијске емисије.
Зашто је изабран Славенски као први композитор на платформи, објашњава се идејом зенитизма којој је, по мишљењу Хероја, он био близак. На почетку видеа стоји реч Барбарогеније, везана за снагу спонтаности, подсвести, интуиције, која је и одговор и супротстављање академском рационалном приступу. Зенитисти су на Балкан гледали као на извориште прастаре културе, ерго Барбарогеније треба да буде у служби стварања концепта нове културе балканског типа. Пошто је Славенски ту нашао своју инспирацију, по логици ствари он мора да је био зенитиста. И да није, ово лепо звучи и није лоша претпоставка за даљу разраду идеје. Са Балкана се развија нова култура, као што је Лепенски вир иницирао нове културе током каменог доба, а Славенски треба да буде инспирација савременим домаћим композиторима у служби спровођења нове балканске музичке уметности.
Једино са чим аутор платформе Кундовић није рачунао, јер не познаје нашу савремену композиторску сцену, јесте отворени ужас наших композитора на појам фолклорне инспирације и гађење да се томе приступи. Наши композитори компонују дела која, када се чују, могу бити из Финске, Естоније или са Новог Зеланда (пардон, тамо су Маори са јаком музичком традицијом, значи НЗ није добар пример), али најстрашније је, за наше ауторе, ако се чује неко балканско сазвучје или тема. Отпор према утицајима фолклора, који је тако успешно неговао Славенски, што је и била основна снажна карактеристика његове европски познате музике, у новом миленијуму попримио је смешне црте фобије. Страх од примитивне и сељачке музике довео је до непомирљивих ратова у самом Удружењу композитора, а и шире, а резултат су гетоизирани концерти наше савремене музике.
Херојској платформи потребни су савремени уметнички хероји за борбу за праве уметничке вредности, у центру свемоћног уметничког језгра Балкана као колевке културе. Поздрављамо покушај у тој борби и желимо им успеха.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *