КАКО СЕ СРБИЈА СУОЧИЛА С ПАНДЕМИЈОМ

ПОГЛЕД ИЗ ВОЈНОГ УГЛА

Пише СПАСОЈЕ МУЧИБАБИЋ

Одбрани од вируса корона различите земље су различито приступиле. У Србији је на основу процене угрожености безбедности отаџбине, коју су извршили генерали у Генералштабу, здравствени и стручни органи Управе за здравство, министар одбране предложио председнику и врховном команданту да се прогласи ванредно стање, те плански и организовано приступи припреми за одбрану

По одлуци председника Републике, председника Народне скупштине и председника Владе Србије 15. марта 2020. године донета је одлука о проглашењу ванредног стања на целом простору Србије. Тада су отпочеле планске и организоване активности на припреми и извођењу борбе против вируса корона кроз форму „противбиолошке операције стратегијског значаја“, која је брзо напредовала у својој организацији и функционисању. Овим је спречено стратегијско изненађење, и правовремено на свим нивоима отпочеле су интензивне активности на обезбеђењу неопходних материјалних средстава, људи и објеката за лечење оболелих. Кризни штаб је подељен на два тима: један који је руководио здравственим збрињавањем и лечењем, на чијем челу је председник Владе са министром здравља, и други који има задатак да сагледа последице у економској сфери и донесе хитне мере, којим је руководио председник државе са министром финансија.
Паралелно са овим здравствена струка је под руководством Министарства здравља отпочела тријажу и лечење оболелих од вируса корона и припрему стационарних објеката за лечење најтежих случајева.

ПРИЈЕМ И СЛАЊЕ ПОМОЋИ За рекордно кратко време обезбеђена су неопходна средства, припремљено људство, пре свега медицинско, развијене и опремљене болнице за лечење и успостављене дипломатске везе за пружање и пријем прве помоћи од оних који су у овом тренутку могли, хтели и знали пружити помоћ. То су Кина, Русија, Норвешка, ЕУ и друге. Треба истаћи виталност система у целини који је обезбедио редовно снабдевање свим потребним артиклима посебно прехрамбеним и средствима за хигијену, функционисање комуналних служби, снабдевање електричном енергијом и функционисање општег здравственог обезбеђења.
Руководство је од почетка испољавало озбиљан вид помоћи суседима, а посебно Републици Српској. Помоћ је упућена и Италији, која још није завршила битку са вирусом корона.
Хуманост и брига за све наше људе у свету исказана је на највишем нивоу. Сви наши грађани који су желели да се врате у Србију враћени су у организацији Министарства иностраних послова, а у одласку су пребацивани страни држављани из Србије, за шта су стизале похвале и захвалност руководству наше државе.
Посебан проблем причињавало је око 450.000 наших грађана који су се враћали из иностранства. Брзо је организован њихов прихват и збрињавање уз напомену да је велики број био заражен. Повећавала се дисциплина, па је МУП све мање имао лица за привођење због нарушавања полицијског часа.
Војска Србије је од самог проглашења ванредног стања приступила заштити границе и успостави карантина, као и обезбеђењу свих болница и припреми и уређењу привремених болница са 5.252 кревета од којих 5.122 из залиха Војске Србије. У Београду су припремљена четири објекта: Београдски сајам, Штарк арена, Хала спортова „Ранко Жеравица“ и Хала спортова „Александар Николић“. У Нишу су уређена три објекта: Чаир, ОШ „Мика Антић“ и ОШ „Душко Радовић“, а у Новом Саду „Новосадски сајам“ и у Крушевцу Хала спортова „Крушевац“. Из сопствених резерви Војска је обезбедила 153 кревета геронтолошким центрима.
Војска је учествовала и у обезбеђењу 17 мигрантских центара и пет центара за азил (Сјеница, Тутин, Боговађа, Бања Ковиљача и Крњача) и тако омогућила прераспоређивање снага МУП-а за контролу спровођења наређених превентивних мера. У прихватним центрима Моровић и Суботица Војска је пружала још и здравствене услуге, смештај и исхрану.
Ангажовани су и сви здравствени капацитети војске (ВМА и Војне болнице), јединица АБХО (246.бАБХО), јединица полиције и других јединица које су биле потребне за ефективну борбу против вируса корона. Истовремено, војска је извршавала своје уставне задатке уз одржавање борбене готовости на највишем нивоу.
Војномедицинска академија се интензивно припремала од почетка године, а од фебруара и конкретно у оперативном смислу за ковид болницу, али је после препоруке кинеских експерата промењен њен задатак и крајем марта је задужена за преузимање болесника од болница које су постале ковид, и уз своје редовне задатке пружила помоћ новоформираним ковид болницама, те обезбедила кадар и највећи део опреме за функционисање ковид болнице у оквиру ВМЦ Карабурма, што се може сматрати истуреним одељењем ВМА.

ЕТАПЕ ДЕКОНТАМИНАЦИЈЕ На деконтаминацији људи и контаминираних површина и објеката ангажован је 246.бАБХО из Крушевца у почетку самостално, а касније уз помоћ припадника АБХО заштите Западног војног округа Оружаних снага Руске Федерације. Извођење ове „операције“ се остварује кроз три етапе. Прва је завршена, вирус је стављен под контролу, а у току је друга етапа, врло битна, када су мере на снази, а укинуто је ванредно стање. Уколико се успешно заврши ова етапа улазимо у трећу – враћање свих елемената система у почетно, нормално стање и анализа искустава и стварање услова за њихову примену у пракси.
Прва етапа је успешно завршена, али је рано извлачити коначне закључке. Сада се може рећи да је остварен почетни циљ, да се избегне изненађење праћено великим губицима, колапсом здравственог система и нарушавањем функционисања виталних система државе, да се заражени адекватно збрину, губици сведу на најмањи број и да опстане стабилно функционисање виталних система друштва. Здравствени систем има два подсистема. Један, који је задужен за борбу против вируса корона, и други, који се бави својим редовним задацима – лечењем оболелих од других болести. Губици су минимизирани (сада око 2%), функционишу сви витални системи, за шта су заслужни припадници тих система, али ништа мање у овим условима и припадници МУП-а и Министарства одбране.
На крају, али не и по значају, свакако треба истаћи да све ово има и своју цену изражену новцем, без кога се ово не би могло реализовати. Посебно велику виталност и ефективност показало је Министарство финансија које је обезбедило новчана средства за реализацију планираних активности и израдило планове за будућност, што је од међународних финансијских организација оцењено високом оценом, а на морал народа врло позитивно утицало.
У даљем току (друга и трећа етапа) треба наставити са спровођењем адекватних активности с великом концентрацијом и доследним поштовањем наређених мера и поступака, и не дозволити да се „пониште“ остварени резултати, већ наставити још већим интензитетом и противника (корона) „блокирати и уништити“. Ово се може остварити само уз доследно ангажовање свих нас, од појединца до председника државе.

Аутор је генерал у пензији, инжењер атомско-биолошко-хемијске одбране и организационих наука

Један коментар

  1. ” Ko ne hrani svoju vojsku, hraniće tuđu” rekao je neko.
    Bravo za VOJSKU SRBIJE!!!

    2
    1

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *