ЗОРАН МИЛИВОЈЕВИЋ – Страх је увод у систем тоталитарне државе

фото: приватна архива

ЦОВИД-19 је заразан и опасан вирус, али већ сада треба указати на неприхватљивост додатног застрашивања народа, каже наш саговорник, уз наглашавање: „Старији људи су по правилу веома заинтересовани да што дуже живе, тако да су врло дисциплиновани, па се све могло решити с мало флексибилнијим мерама“

Вирус ЦОВИД-19 јесте заразан и веома опасан јер поред плућа напада и друге органе. Зарад обуздавања епидемије наша „струка“ се управо зато определила за ограничавање блиских физичких контаката међу људима, односно за „тврђи“ приступ. Како у епидемији одговорност имају и грађани и власт, свако треба да уради свој део посла. Међутим, власт је одговорност одузела од грађана, и пренела је на себе. С друге стране, пандемија као пролазна ситуација је прилика да државе мерама потпуног надзора, контроле, казни и недостатка приватности своју владавину претварају у тоталитарне системе. На неприхватљивост тога треба јасно указати већ сада, рекао је на почетку разговора за „Печат“ наш уважени психотерапеут Зоран Миливојевић.
Под плаштом пандемије вируса корона у Србији се догодило нечувено „затварање народа“, много драстичније него у другим државама. Увиђате ли последице овако великог застрашивања, што болешћу што мерама?
Вероватно је из перспективе власти мања грешка кренути тврђе, па ако резултати буду добри, то је њена заслуга, а ако буду лоши, онда се могу правдати да би било много горе да нису предузели оштре мере. Иначе, извор страха је у вирусу и болести, а не у мерама које су власти предузеле. Мере нас фрустрирају, чине незадовољнима и спутанима, али када људи знају шта је смисао свега, онда су спремни да истрпе, да прихвате и да се прилагоде. Од почетка упорно понављам да онда када постоји стварна опасност, страх је наш пријатељ јер нас покреће да се заштитимо. Не верујем да ће ово време страха од короне оставити неке велике последице по нас, ипак смо ми веома издржљив народ који је у последње три деценије доживео и преживео разне колективне недаће.
Може ли се са становишта психоанализе рећи да је у кризи коју сада живимо материјализам победио духовност којој ћемо морати да се вратимо, јер ће у супротном ова индивидуалистичка, себична цивилизација морати да нестане?
То би био корак у правом смеру. Али то ми мало личи на планове болесника који док је болестан, машта о свему ономе што ће друкчије радити када оздрави, али када оздрави, ништа од тога јер се враћа старим навикама. У том смислу сам песимистичан јер ће људи који владају овим светом, а то су они који имају моћ и новац, увек утицати да резултат буде такав да њима највише одговара. 
Многи су упркос полицијском часу излазили на улице, а било је и оних који су и поред забране кретања отишли у цркве на Васкрс. Има ли у тој чињеници, поред истинске вере, и типичног српског ината?
Верујем да има и једног и другог. Свештеници и верници су уверени да су цркве света места у којима не могу да се заразе. Зато је постојала нека врста конфликта између црквених и световних власти, што је вероватно резултирало инатом. Видео сам да многи верници не носе маске и да су у већим групама пред црквом. То ми није личило на паметно понашање.
С обзиром на то да нација већ месец и по живи у страху који паралише мисао и сужава простор за рационално расуђивање, а постоји основана сумња да је вирус пројекат а не природна појава, коју генерацију сматрате најугроженијом?
Као и друге непријатне емоције, страх нас фокусира на проблем, на оно угрожавање због којег се страх и јавио. Страх је за душу исто оно што је бол за тело, сигнал да нешто није у реду и да се од тога треба заштитити. У том смислу опседнути смо овим вирусом, теоријама како је настао, противепидемијским мерама, последицама по економију и слично. Сви други проблеми, којих има много, остали су изван фокуса. Иако је можда вирус настао у лабораторији, не верујем да је намерно пуштен, јер у пандемији немате победника, сви губе, а најразвијенији највише. Најугроженија је најстарија генерација, дакле управо она коју је највише требало заштитити. Потпуна забрана изласка, немогућност физичког контакта с најмилијима, немогућност шетње, физичке активности, све то је лоше за њихово здравље. Старији људи су по правилу веома заинтересовани да што дуже живе, тако да су врло дисциплиновани. Мислим да се то могло решити с мало флексибилнијим мерама, да им се дозволи шетња с маскама и рукавицама бар сат дневно. Више пута сам упозоравао да у овој популацији имате људе који су дементни, а који тако не изгледају, тако да или не разумеју зашто не смеју напоље, или разумеју, али убрзо забораве. Породице су имале велике проблеме да их задрже у становима, а сасвим је неприхватљиво да су прекршајно кажњавани због поновљеног непридржавања изолације.
Да ли је страх, заправо, инструмент којим се жели, и може, покорити свет од стране мањине која жели да овлада њиме, и постоји ли могућност да се у случају евентуалног освешћења народа тај исти страх претвори у бунт и отпор по чисто физичком закону – што већи притисак то већи отпор?
Осећање страха код становништва је типично за диктатуре. Иако је главни разлог за страх овај чудни вирус, људи широм планете се плаше да би ово стање страха могло да буде искоришћено од политичара и светских елита за јачање недемократских мера и увођења тоталитарних система. Страх људе спречава да размишљају у ширем контексту, тако да не виде ширу и дубљу слику догађања. Поготово што се увек увођење мера контроле оправдава неком врстом добробити за становништво. А када се такве мере уводе, онда се становништво подели на оне који у њима виде повећање сигурности од неке претње и оне бунтовне који у истим мерама виде губитак слободе. Питање слободе грађана доминираће деценијом која је пред нама. По мом мишљењу једна од највећих претњи слободама и приватности је укидање готовог новца и стварање „безготовинских држава“. Када купујете за готовину, свака таква трансакција је анонимна, али када плаћате картицом, тада и банка и држава која је повезана с банкама зна све о вама. Све док постоји готовина имамо избор, али када се укине, као што се најављује, тада улазимо у систем тоталитарне државе. 
За разлику од народа, власт као да нема никаквог страха од последица својих поступака, од ускраћивања људских права и слобода!
Када је неко болестан, његова болест је његова лична ствар, као и да ли ће се лечити и на који начин ће се лечити – осим када су у питању опасне заразне болести. Тада нечија болест или само стање заражености више није његова лична ствар већ се тиче и других људи које би та особа могла заразити, узроковати да се разболе и да умру. И зато у односу на друге области медицине једино у епидемиологији постоји ауторитарни модел. То значи да такве болести, то јест епидемије постају јавна ствар, тако да се у борби против епидемије активирају држава и њен репресивни апарат. У ситуацији епидемије опасног микроорганизма суспендују се, дакле привремено одузимају грађанске слободе и права. Наравно, то је пролазно стање. Према томе, људи из власти не сматрају да су нешто скривили, већ да су заслужни за наметање оштрих противепидемијских мера које су дале резултате. То није логика само наше земље већ свих држава и то се мора разумети и прихватити. 
А што се тиче самих политичара, међу њима постоје различити типови. Карактерише их то да су интелигентни, способни, али и добри глумци. Како је политика „вештина могућег“, у њој постоје једино интереси, тако да моралне категорије могу само да сметају.
Једна од најдрастичнијих мера је затварање људи старијих од 65 година, а пензионери у Србији чине трећину становништва. Како сагледавате последице ове мере?
Некада пацијент умре од изазивача болести, а некада од лека који се примењује. Ове мере су фокусиране на спречавање заражавања старијих, али су изгубиле из вида оне друге њихове потребе које морају да се задовоље како би били физички и ментално здрави и витални. Какве ће бити последице, видећемо.
Заговорници „теорије завере“ упозоравају на опасну изјаву председнице Савета Европе Урсуле фон дер Лајен да се пензионерима забрани сваки излазак из кућа до почетка 2021. године, док се не „нађе“ вакцина против короне. Шта би остварење ове намере значило за психичко здравље најстарије популације?
Изјаве европских политичара су у последње време разочаравајуће. Та иста госпођа је одбила састанак с премијером Италије поводом кризе у тој земљи јер је унапред имала заказан састанак са активисткињом Гретом Тунберг. Очигледно је да је тамо завладала потпуна конфузија и да су дате неспретне изјаве. СЗО је објавила да нема доказа да након прележаног вируса ЦОВИД-19 остаје имунитет. Ако је то тачно, онда не знам како ће направити вакцине. Вероватно је госпођа, која је иначе лекар, хтела да изрази велику бригу за ову популацију, али заправо је објавила смртну пресуду великом делу ове популације.
Како хаос и субкултура који нам се данас намећу кроз ријалити програме делују на психу људи, поготово младих?
Уче их да је све дозвољено, да примитивним речником и понашањем можете да привучете пажњу других на себе, да је потребно само да уђете у ријалити како бисте успели у животу, постали „познати“. Уче их да је довољно да девојка лепо изгледа, па да привуче неког богатог који ће је „усрећити“. Али не треба очекивати да вам нека приватна телевизија васпитава децу, то морају да раде родитељи.
На основу ваше књиге „Емоције“ Институт за криминологију Правног факултета у Љубљани објавио је приручник „Знање о емоцијама за мање насиља у школама“, који је уз подршку Министарства за школство и спорт подељен свим словеначким школама. Да ли су наше институције показале интерес за овај или неки сличан приручник? 
Нажалост нису, иако су аутори били спремни да бесплатно уступе права. Радим у Словенији више од три деценије, и осећам да ме тамо далеко више уважавају него у мојој Србији. Све то време нисам имао ниједну непријатност, иако тамо говорим српски. Ја сам лекар и психотерапеут, а не психолог, иако ме тако често из незнања погрешно титулишу у новинама. Али ствари се поправљају, јер све више људи зна разлику између психотерапеута, психијатра и психолога.

ДРЖАВНЕ СТРУКТУРЕ СУ ЗБУЊЕНЕ

У годинама иза нас јавности сте покушавали да објасните скривене намере власти уграђене у разне законске пројекте којима се разбија породица као основ сваког здравог друштва. Да ли власт већ спроводи антипородичне мере „ин виво“? 
У многим стварима видим потезе који дефакто воде уништењу породичних односа. Уместо да се мушкарци и жене мире, од њих се праве непријатељи. Деци се дају велика права без давања обавеза, а истовремено се родитељима дају обавезе и одузимају права. Дао сам више аргумената да држава нема никакав разуман разлог да прогласи за насиље и забрани родитељима да шљапну дете по гузи када оно, по оцени родитеља, то заслужи. Уместо да држава подржи родитеље и да их ојача јер родитељство постаје све тежи задатак, она им отежава. Ако нисте знали, у последњих пет година се просечно скоро три детета дневно „измештају“, то јест одузимају од својих биолошких родитеља. Морали бисмо мало да преиспитамо рад центара за социјални рад и сличних служби јер су подаци застрашујући. Ове нове, радикалне феминисткиње су јавно објавиле свој програм да се мора уништити породица јер она, по њиховом мишљењу, изнова и изнова ствара патријархат. Државне структуре су збуњене, без јасне политике, тако да се наша држава истовремено бори и за породицу и против ње.

unshaven girls оформить займ через контактэкспресс займ в санкт петербургезайм срочно по паспорту

4 коментара

  1. Unutrašnji dijalog

    Z. Milivojević: Strah je uvod u sistem totalitarne države. Članak u celini odličan.

    SUB-KULTURA PROTIV PORODIČNIH VREDNOSTI kroz RIJALITI programe: Parovi, Zadruga, Veliki brat… Serijal višegodišnjih rijaliti programa, pored kopiranja Zapada i SAD, je očigledno nametnut sa višeg nivoa (rekao bih politički) da se prikaže delovanje evropske kulture (multi-kulti) i standarda i multikulturalnosti u Srbiji zbog ulaska Srbije u EU. RIJALITI PROGRAM je prikazan kao zabavno-humoristični – ali je tokom delovanja uglavnom izmenjen zamenom teza, postao kontradiktoran programiranom cilju (zabavno-humoristični)? Na primer, zašto su na sajtu TV Hepi rijalitija, na donjem levom uglu pored slike Milomira Marića, glavnog i odgovornog organizatora-urednika rijalitija – postavljene i dve slike dva pravoslavna sveštenika? Da li zna za to Srpska Pravoslavna Crkva, i da li se ona slaže sa destruktivnm rijaliti programima (na prvom mestu Parovi)? Takodje, zašto je M. Marić-pojedinac imenovan za glavnog organizatora rijalitija – a nije to po prirodi posla-ingerencijama dato Ministarstvu za kulturu i obrazovanje (instituciji)? Kako može Milomir Marić da bude glavni-jedini organizator destruktivnog rijalitija Parovi, a istovremeno je i glavni voditelj političkih emisija “Posle rućka”, “Ćirilica”… na nacionalnim televizijama sa gostima uglavnom iz političkog vrha države? U nastavku ANALIZA rijalitija sledi…:
    … …

    • Nikolic danica

      Dr Zoran je prvo lekar ,pa me zato cudi ovaj tekst koji je dosta ispolitizovan.Na fakultetu je ucio infektivne bolesti,epidemiologiju i zna kako se resavaju zarazne bolesti,u ovom slucaju virusna bolest.Kako moze da kaza da je bila zabranjena poseta starijima,sem u gerontoloskim centrima a videli smo sta se desavallo kada nije mera sprovedena,Koje Vama zabranio da ne odete do roditelja ako zive sami,bila je preporuka a ljudi su se pridrzavali preporuke.Da l li su totalitarni rezimi u Francuskoj gde je vanredno stanje produzeno do kraja jula ili u Spaniji gde je isto produzeno vanredno stanje.Drugo u mnogim evropskim zemljama je bilo uvedeno vanredno stanje gde ste mogli da odete samo do prodavnice ili apoteke uz prijavu policiji koja prati vase kretanje.Takodje mogli ste svaki dan da cujete lekare infektologe kao i epidemiologe koji su trazili da se kontakti smanje na najmanju mogucu meru da se zaraza ne siri.

  2. Nastavak 2 (unutrašnji dijalog)

    RIJALITI PROGRAMI (Parovi, Zadruga, Veliki brat…) – destruktivni programi: Propagiraju uličarsku kulturu i agresivno ponašanje, Sodomu i Gomoru, sve vrste perverzije i bluda, gej, lezbo, analnog seksa, pedofilije, transvestita, mešanje parova starih ljudi-dede sa mladim devojkama, … sve u cilju omalovažavanja – protiv tradicionalnh-prirodnih brakova, borbe za podsticaj nataliteta protiv bele kuge kod Srba? Na primer u “Parove” deda od 73 god. (da ga ne imenujem) oženio mladu devojku lepoticu od 18 god., oboje učesnici Parova: Oni u vili raskidju vezu, ali zato druga mlada devojka (19) obavlja veridbu sa dedom u vili? Kakva je sve to poruka za decu i omladinu. Roditelji su besni na televziju Hepi koja pod zaštitom proizvodi nakaradni medijski propagandni program!? Posebno zabrinjava što se u Parove 5-6 meseci zloupotrebljava seksualno abnormalna devojka, mlada a lepa i zgodna devojka srpkinja – da vrši perverzije i blud, analni seks sa starijim romom-cigninom u vili, koliko je luda devojka… sama kaže da voli da joj rom skine nevinost, da voli da miriše njegov
    prljav donji veš, i razne druge perverzije – sve pod uticaj (prikriveno nagovaranje) u vili. Neverovatno da to organizator dopušta (pljuvanje na moral i dostojansttvo Srba)?
    RIJALITI multietničkog karaktera (učesnici iz republika bivše YU): To je 50 posto pozitivnog a 5o posto destruktivnog karaktera? Nastavak…

  3. Glas naroda, unutrašnji dijalog

    MULTIETNIČNOST-MULTIKULTURALNOST se zasniva na principima PARITETA I RECIPROCITETA . recipročnih mera, po medjunarodnoj konvenciji, – to smo učili u školama.

    ZLOUPOTREBA RIJALITI PROGRAMA očigledno u političke svrhe. Na primer:
    MULTIKULTURALNOST: 50 posto je konstruktivna: U rijaliti Parove ima podjednako i muških i ženskih učesnika iz Srbije i bivših republika YU (BiH, HR, MKD, SL, CG…). Primera radi BiH-Sarajevo šalju podjednako 5-6-8 momaka, isto toliko i 5–8-10… devojaka većinom muslimanskog opredeljenja – to je SIMETRIJA-RAMNOTEŽA multietničnosti-zajedništva. Ali:
    MULTI-KULTURALNOST JE 50 posto destruktivno pretstavljena kada je u pitanju Srbija i romskih-ciganskih učesnika: u svim rijalitiima skoro sve su predstavljeni samo Romi-cigani, a nikako prave devojke romkinje-cigančice koje govore romski jezik – da se druže i zabavljaju sa srpskim momcima, kao što to na veliko rade romi sa srpkinjama (po šiptarskom modelu).
    U PAROVE, na primer, Mili rom kao da je ciganski sultan – u 4-5 sezone na desetine devojaka srpkinja je imao može harem da otvori, većinom mu voditeljke preko Merlina-Produkcije nabacuju devojke… da ne pričam i dužim;
    U ZADRUZI takodje BORA ROM vrti devojke lepotice srpkinje oko sebe – a nema ni jedne devojke prave romkinje (od oca i majke roma koji govore romski) učesnice u vili. Takva program-asimetrija multietničnosti stvara nepoverenje i mržnju prema romima To je i sam Bora rom dokazao koji se agresivnim i provokatorskim ponašanjem preko 20-30 puta ulazio u verbalne-fizičke sukobe sa srpskim učesnicima (kao i MIli rom iz Parova); I…
    VOJNA AKADEMIJA – TV serijal je takodje primer jednostranog prikazivanja multietničnosti… glavnu ulogu ima Klisura-Rom, najbolji pilot akademac, najlepši, najkulturniji, sve u superlativu o njemu, a drugi akademci ispod nivoa, devojke srpkinje-akademkinje saleću Klisuru, dive mu se zaljubljuju se, Srbi akademci uče Klisuru kako se ljubi devojka (kao on ne zna), ponižavaju se… cirkus da gledaš. Zašto nisu primili devojke romkinje u vojnoj akademiji da se druže sa srbima – nigde ih nema? Ako romi ne daju svoje romkinje – zašto im Srbi nude svoje devojke na izvolte?
    ISTO I U DRUGIM RIJALITIIMA – kada je bio Saša rom (nadimak grom) i stari Toma Panters: Skoro sve nove devojke srpkinje koje ulaze u vili šalju ih kod Sašu-Groma da mu uzdižu populizam i zabavljaju ga. A saša sa Pantersom je užasno vredjao i ponižavao neke srpske učesnike, naroćito starijeg kulturnog momka Nikolasa kome su dušu vadili. Saša-rom je sve devojke (srpkinje) nagovarao da se ne druže sa Nikolasom i on do kraja rijalitija nije imao devojku u vili (zbog cenzure i rekao bih političke diktature – niko ne sme od Srba da se žali i buni – odmah mu lepe etiketu rasiste, nacionaliste, kao zabranjeno spominjanje nacionalnosti)?

    MULTIETNIČNOST-MULTIKULTURALNOST – se zasniva na PRINCIMIMA PARITETA I RECIPROCITETA – recipročnih mera – po medjunarodnoj konvenciji, to smo učili u školama: Na primer: Kakva prava ima srpska-pravoslavna manjina u Albaniji – takva prava da se daju i albanskoj manjini u Srbiji (to se apsolutnu nije poštovalo… da Se Srbiji otme KiM). …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *