Почетна / Друштво / Замка плаве коверте

Замка плаве коверте

У низу законских побољшања поступка наплате потраживања од дужника нису промењена спорна решења која су и до сада задавала муке дужним грађанима

Мало ко није упамтио сцене из америчких филмова када нека особа (испоставиће се, службено лице) у присуству још једне, позвони некоме на врата или га пресретне на улици, у ресторану или на неком другом јавном простору и изненађеном му тутне у руку службену коверту, такорећи по систему дечје игре „шуге“, и са осмехом му саопшти да му је управо уручен неки службени папир – позив, пријава, решење…

ОБАВЕШТАВАЊЕ ДУЖНИКА Код нас се то ради „плавим ковертама“ које, углавном, не доносе добре вести, што и изазива природну реакцију у виду покушаја да се избегне њено преузимање. Е, то обавештавање је једна од најспорнијих ствари и у летос усвојеним изменама Закона о извршењу и обезбеђењу, који на снагу ступа 1. јануара 2020. године. Грађани никако не могу да прихвате праксу да се плени имовина или наплаћује новац од дужника који и не зна да је донета судска одлука. За њих је обавештавање оглашавањем на судској табли вређање здраве памети јер, поставља се логично питање, ако извршитељ није могао да обавести дужника, пошто му не зна адресу, како је успео да га пронађе када треба да му одузме плату или имовину?
„Да проблем буде већи“, како је то ових дана за агенцију „Бета“ рекао Душан Протић, програмски менаџер за унутрашње тржиште и конкурентност у Центру за европске политике (ЦЕП), „комунална предузећа нису обавезна да доставе опомене, па се дешава да дужник, потрошач, први пут уопште сазна за дуг и за поступак када почне принудна наплата путем блокаде рачуна или на други начин“.
Управо је овај центар реализовао пројекат „Приступ правосуђу у извршним поступцима – изградња модела кроз перспективу заштите потрошача“, чији је циљ био да испита постојеће стање заштите потрошача-дужника, нарочито у комуналним предметима, и да се уоче кључни проблеми и понуде могућа решења.
Пројекат је успешно окончан, публикована је студија, представљени су модели сарадње потрошачких организација и јавних извршитеља, израђена је и тематска брошура, као и други инфо-материјали намењени потрошачима ради подизања свести о њиховим правима и обавезама…
Као највећи успех тог пројекта, Протић је истакао то што је први пут окупио за истим столом, наизглед, непомирљиве супротности, јавне извршитеље и представнике потрошачких организација, као и друге кључне актере, и изградио први мост за њихов дијалог и могућу сарадњу.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *