Почетна / Друштво / Мршава воља народа

Мршава воља народа

Закон о референдуму

Закон о непосредној демократији народа усаглашава се с Уставом после 13 година, следи тенденције и препоруке Европе, али без јасних „рампи“ којима би се избегле злоупотребе и манипулације

Грађани Србије су од увођења вишестраначја само три пута имали прилику да изађу на референдум на републичком нивоу и тако путем непосредне демократије искажу суверенитет у коме сви грађани директно врше власт. И поменута три референдума су била на предлог Народне скупштине, а не на основу иницијативе грађана. У међувремену донет је нови Устав Републике Србије, па је спреман и нов Закон о референдуму, на предлог Владе, закон који доноси низ промена у односу на претходни.
Јавна расправа о Нацрту Закона о референдуму трајала је до 22. новембра, али паралелно са законским новинама у јавности се наметнуло питање да ли нов Закон о референдуму и народној иницијативи долази у политички осетљивом тренутку и да ли због евентуалног одржавања референдума о Косову на пролеће следеће године, када би и први референдуми по усвајању овог закона могли да буду о правосуђу и статусу Косова.
Министарство државне управе и локалне самоуправе, као предлагач Нацрта закона, наводи да ово законско решење нема везе с политичком ситуацијом, док ресорни министар Бранко Ружић образлаже да се Закон мења пошто је актуелни по својим решењима „рестриктиван и у великој мери превазиђен и неусаглашен с Уставом“. „Важећи Закон о референдуму и народној иницијативи је донет 1994. године, а минимално измењен 1998. године, али је примена низа решења тог закона у пракси показала велике недостатке, због чега се референдум и народна иницијатива ретко користе“, рекао је Ружић на Округлом столу о Нацрту Закона о референдуму и народној иницијативи. Када је реч о народним иницијативама, забележена је само једна за коју би се, указао је Ружић, условно могло рећи да је остварена по важећем Закону, а то је иницијатива Фондације „Тијана Јурић“ за промену кривичног законика. „На локалном нивоу успешни референдуми су се одржавали само о питању увођења месних самодоприноса, што указује да се ови демократски институти слабо примењују у Србији и то стање желимо да променимо“, нагласио је Ружић.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Један коментар

  1. unutrašnji dijalog:

    MINISTARSTVO za državnu upravu i lokalnu samoupravu, kao predlagač Nacrta Zakona o referendumu, navodi da rešenje o promeni Zakona koje će uslediti nema veze sa političkom situacijom (konkretno Kosovom)? Resorni ministar Branko Ružić različitim izgovorima opravdava promene Zakona.
    To je čisto zamajavanje pred finalizaciju-svršen čin Briselskog sporazuma o Kosovu, kako bi se do kraja, „kompromisom o normalizaciji i izmenom zakona o referendumu – da Odluke može da donosi „skupštinska manjina“ sa manje od 50% glasova – „istorijski“ reši-okonča B. sporazum – STATUS Kosova (albanska država) – primopredaja teritorije KIM?

    PERFIDNO IZGLASAVANJE: Brojne političke odluke su na perfidan način izglasavane: Prevarom naroda: Briselski sporazum (u početnoj fazi propagandom da će to da bude Srpska autonomija slično Republici Srpskoj… do današnjih izjava „da Srbija nema ništa na Kosovu… tražimo da nam Albanci daju nešto (1 M/2), da Kosovo nije naše a nije ni njihovo…); Medjunarodni telefonski broj za Kosovo: Kao nije dat Kosovu nego „geografskoj oblasti“ (!); Integrisana administrativna linija u albansku carinsku granicu (izgovorom kao da se zaustave srpske kriminalne strukture na Severu Kosova… Brojne beogradske laži u koordinaciji sa albancima-šiptarima – da se realizira Briselski sporazum – predaja teritorije!?

    STOP veleizdajničkom Briselskom sporazumu!!!




    5



    0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *