Печат недеље

Зашто, игумане?

Да ли је васељенски патријарх успео у свом науму да обезбеди својеврсно признање Свете Горе да је томос о аутокефалности тзв. УПЦ канонски ваљан, те о чему сведоче догађаји који су непосредно претходили овој посети?

У манастиру Ксенофонту, у којем су калиграфи исписали томос који је патријарх Вартоломеј за Божић даривао неканонској расколничкој творевини под називом УПЦ, цариградски првојерарх је први пут на литургији у једном светогорском храму поменуо име Епифанија Думенка.
Учешће игумана светогорских манастира на поменутој литургији требало је да буде знак својеврсног признања да је томос о аутокефалности тзв. УПЦ канонски ваљан, а самим тим и да је Епифаније Думенко законити првојерарх ове творевине. Да ли је васељенски патријарх успео у свом науму, те о чему сведоче догађаји који су непосредно претходили овој посети?

НЕПОЖЕЉАН Неколико дана пре уприличене литургије у манастиру Ксенофонту генерални конзул САД из Солуна, известила је грчка агенција „Ромфео“, посетио је Кареју, административни центар Свете Горе. Шта се дешавало иза затворених врата и како је текао разговор са члановима Протата, свештене управе Свете Горе, није познато, али претпоставља се да је главна тема и разлог посете било питање признања и статуса тзв. Украјинске православне цркве. Истог дана, 17. октобра, на сајту Савеза православних новинара изашле су фотографије графита који су уочи посете патријарха Вартоломеја Светој Гори осванули испред манастира Ивирона. Речити графити, дакако. На њима се могло прочитати „Антихристе Вартоломеју, Света Гора те неће и не признаје“, „Напоље са Свете Горе“. И нису само ови написи говорили о томе да је цариградски патријарх непожељан у Богородичином врту. Да је тако потврда је стигла и три дана касније, када је од 20 игумана светогорских манастира само њих осам присуствовало литургији на којој је патријарх Вартоломеј први пут на Светој Гори поменуо неканонског митрополита тзв. УПЦ. У манастиру Ксенофонту нису били игумани једног бугарског, једног руског и десет грчких манастира.

СА ЗНАЊЕМ СИНОДА? ТЕШКО Настојатељ немањићке и Савине задужбине, игуман Хиландара Методије – јесте. Са знањем Синода СПЦ? Тешко, ако се пажљиво ишчитају редови које је поводом служења заједничке литургије патријарха цариградског Вартоломеја и архиепископа атинског Јеронима, уз саслужење више епископа и клирика, у древном храму Нерукотвореног образа Христовог у Солуну, написао владика бачки Иринеј.
„Том приликом“, пише владика бачки, „архиепископ атински је у својству председника Светог Синода у Атини (пошто Грчка Црква нема Предстојатеља јер јој Цариград никад није ни признао праву и пуну аутокефалију) практично признао такозвану Православну Цркву Украјине, склепану од украјинских расколничких групација, без консултација са канонском Црквом са митрополитом Онуфријем на челу, тиме што је лажни митрополит ’кијевски и све Украјине’ Епифаније Думенко помињан на светој Литургији као један од поглавара аутокефалних Православних Цркава, односно његово име је унето у диптихе Грчке Православне Цркве.“
„Овај поступак“, напомиње, „последњи је корак пред амбисом још дубљег и опаснијег раскола у васељенском Православљу. Јер, као што је Свети Синод Московске Патријаршије већ званично саопштио, признавање украјинских расколника као Цркве од стране Атине имаће за последицу брисање имена Архиепископа атинског из диптиха Руске Православне Цркве и прекид општења са свим архијерејима Грчке Православне Цркве који усвоје Архиепископов став и буду саслуживали са расколницима из Украјине који у ствари немају никакав свештени чин нити уопште припадају Православној Цркви.“

ТЕЖИНА ПРЕСТУПА „Потписник ових редака, знајући колико одговорности, трезвености, расуђивања и стрпљења Московска Патријаршија показује откако је суочена са овим страшним изазовом, претпоставља да она своју – начелно донету и јавно саопштену – одлуку неће применити све дотле док Архиепископ атински Јероним не дозволи себи саслуживање са г. Думенком, лажним митрополитом кијевским. И иначе раскол није изазвала Руска Православна Црква него искључиво Цариградска Патријаршија, а за његово евентуално продубљивање и продужавање одговорност ће сносити и Јеладска Православна Црква као досад једина која је, после дужег опирања, ’легла на руду’ и поступила по инструкцијама Фанара, Вашингтона и Бог зна кога све још“, стоји у саопштењу.
Став Српске правослaвне цркве, саборски формулисан, остаје неизмењен, непоколебив је владика бачки: „Непокајане украјинске расколнике“, каже, „не признајемо ни за припаднике Цркве, а камоли за нормалну аутокефалну Православну Цркву.“
Не признају је ни остале помесне православне цркве. Не признају је ни сви монаси и игумани Свете Горе која је званично под јурисдикцијом Цариграда. Они су свесни тежине канонског преступа и дубоких и несагледивих последица које овај чин носи, а које ће трајати дуже од идеје стварања нове осовине НАТО православља. Зашто, онда, игумане Методије?

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *