Чекајући „најправеднији“ (швајцарски!) модел за пензије

 

У СРБИЈИ УГРОЖЕН СТАНДАРД НАЈСТАРИЈИХ (ДРУГИ ДЕО)

Пише ЗВОНИМИР ПЕШИЋ

После много нагађања чини се да је постало јасно како ће се убудуће усклађивати пензије грађана Србије. Наиме, министар финансија Синиша Мали најавио је да ће, највероватније у другој половини године, бити усвојен швајцарски модел за индексацију пензија и истакао да је тај модел најбољи и најправеднији за пензионере

Недавно су на адресе подносиоца уставне иницијативе која је требало да покаже да ли је спорни закон којим су смањене пензије у складу са Уставом, после више од три године ћутања, стигла решења Уставног суда Србије којима се „обуставља поступак за утврђивање неуставности Закона о привременом уређивања начина исплате пензија“, затим се „одбацује иницијатива за покретање поступка за оцену уставности одредбе члана 27е, став 29. Закона о буџетском систему“ и „одбацују захтеви за обуставу извршења појединих аката или радњи донетих на основу Закона о привременом уређивању начина исплате пензија“. Нећемо коментарисати то што је Уставни суд Србије урадио, поготову што је реч о највишој правној инстанци у нашој држави. Поменућемо само да је образложење тог суда, чини се, без преке потребе, распрострто на чак 15 страница, као да је реч о каквом замршеном правном случају. Пензионерима остаје још да правду потраже пред међународним судом у Стразбуру.

КАКО ТО РАДЕ ШВАЈЦАРЦИ Од Скупштине Србије се очекује да се што пре определи за индексацију пензија, то јест да утврди када ће се и на који начин убудуће усклађивати та врста примања. Садашњи статус кво, према коме неко (вероватно министар за рад, запошљавање, борачка и социјална питања) може да повећа месечна примања пензионера према сопственом мерилу, неодржив је, води у безакоње и хаос, па би га требало заменити одрживом формулом. Колико нам је познато, о тој формули не постоји обавеза да се изјасни ММФ.
После много нагађања чини се да је постало јасно како ће се убудуће усклађивати пензије грађана Србије. Наиме, министар финансија Синиша Мали најавио је да ће, највероватније у другој половини године, бити усвојен швајцарски модел за индексацију пензија и истакао да је тај модел најбољи и најправеднији за пензионере.
„Током следеће мисије ММФ, крајем септембра – почетком октобра, ми ћемо то и усвојити и у међувремену ћемо разговарати око још неких модела, али очекујем да ће овај модел, као најправеднији и најбољи, бити усвојен“, рекао је Мали.
Један од потенцијалних модела за усклађивање пензија је и тзв. швајцарски модел, који подразумева да се индексација врши сваке године у зависности од тога колико је стопа инфлације и колико су порасле плате у привреди.
„Оба та показатеља су пондерисана са по 50 одсто. То је модел који се примењује у великом броју земаља и по мом мишљењу је и најповољнији и фер за наше најстарије суграђане, јер се везује за два показатеља који су и основне детерминанте висине пензија“, казао је Мали.

ДА ЛИ ЋЕ ОКРЊЕНИ ДЕО БИТИ ВРАЋЕН Министар финансија навео је да се сада раде рачунице у вези с тим моделом и напоменуо да још није направљен договор нити донета коначна одлука.
,,То је један од модела који разматрамо. Када би по том моделу повећање пензија било око пет одсто, ми бисмо око 27 или 28 милијарди динара морали више да издвојимо у буџету за те потребе. Ово је системско решење, дали смо обећање прошле године да ћемо наћи фер формулу за индексацију пензија. Кроз овај модел сигуран сам да ћемо то обећање испунити“, нагласио је Мали.
У Европи скоро све земље имају формуле за усклађивање пензија, а највише њих користи комбинацију раста цена и раста зарада. Аустрија, Италија, Француска и Шпанија усклађују пензије с растом цена. Формуле су нешто издашније и делимично укључују и раст зарада у Финској (20 одсто), Чешкој (33 одсто), те Словачкој, Румунији и Бугарској, где раст зарада учествује са 50 одсто приликом усклађивања пензија.
Све у свему у Уставу је записано да када се држава нађе у финансијској невољи, може да смањи пензије, али чим се државна каса стабилизује, дужна је да врати тај износ оплођен за основну камату. Пензионери наводе да чак и да Устав то не предвиђа, Влада би, правде ради, требало да пронађе решење и врати дуг.
Да ли ће окрњени део пензија бити враћен, то пре свега зависи од воље државних органа. Правда је у њиховим рукама.

ФИСКАЛНИ САВЕТ О СИСТЕМСКИМ ГРЕШКАМА

Нацрт Фискалне стратегије прописује одговарајући, низак фискални дефицит који гарантујe макроекономску стабилност и представља добар основ за израду буџета. Први пут од 2011. нацрт Фискалне стратегије припремљен је пре почетка израде буџета за наредну годину. То наговештава да ће напокон почети да се поштује законом дефинисан буџетски календар који почиње припремом Фискалне стратегије, наставља се израдом годишњег буџета, а завршава се усвајањем Завршног рачуна буџета.
Важно побољшање из Стратегије је то што ће бити уведена економски прихватљива „швајцарска“ формула за индексацију пензија уместо садашњег ад хок приступа њиховом повећању. Пензије су највећи појединачни буџетски расход, па је одржив и уређен пензијски систем заснован на објективним параметрима од пресудног значаја за стабилност јавних финансија.
Фискални савет је у последње две године у више наврата критиковао претерани уплив извршне власти у пензијски систем. Прво смо се успротивили неоправданом продужењу привременог умањења пензија јер су се још почетком 2018. стекли услови да се оно укине. Влада јесте крајем 2018, са скоро годину дана закашњења, ову привремену меру суспендовала, али је том приликом направила нову грешку коју је Фискални савет критиковао – непотребно је укинула и механизам аутоматског индексирања (повећања) пензија заснован на објективним параметрима. Уместо тога, садашње законско решење предвиђа да Влада у складу са могућностима буџета прописује колико ће бити повећање пензија – што јој даје претерана дискрециона овлашћења која нису уобичајена у другим европским земљама.
Фискална стратегија најављује да ће се одустати од ове неуобичајене, ад хок, праксе и да ће се пензије у будућности индексирати по „швајцарској формули“ (комбинација раста потрошачких цена и просечне зараде). Овакав модел индексације релативно је једноставан, економски је прихватљив и познат је у Србији, јер је већ био на снази почетком двехиљадитих. Важан додатак који би осигурао да овакав модел буде трајно одржив јесте дефинисање коридора од 9,5% БДП-а до 10,5% БДП-а којим би било ограничено издвајања државе за пензије. То значи да би се „швајцарска формула“ привремено суспендовала уколико би учешће пензија у БДП-у изашло из тог коридора. Конкретније, пензије би се индексирале само са инфлацијом уколико њихово учешће премаши 10,5% БДП-а, али би се зато дозволила могућност њиховог ванредног повећања уколико примена „швајцарске“ формуле у неком тренутку доведе до њиховог претерано ниског учешћа у БДП-у (испод 9,5% БДП-а).

Извод из мишљења на нацрт Фискалне стратегије за 2020. годину са пројекцијама за 2021. и 2022. годину, објављен 4. јула 2019. године

 

СВЕ ВЕЋЕ ЗАОСТАЈАЊЕ

Према најновијим подацима Републичког завода за статистику, просечна нето плата у мају ове године износила је 55.380 динара, номинално је већа 9,9 одсто, а реално за 7,5 процената у односу на исти месец прошле године.
Просечна пензија је 26.342 динара, тако да износи само 47,5 одсто од просечне плате. Тако се све више увећава заостајање пензија у односу на плате.

Крај

Један коментар

  1. Jovan Tamburic

    Tekst koji je najavljen naslovom “Kuda idu penzije” nije odgovorio na postavljeno pitanje. Nije ni mogao jer se uglavnom sastoji od citiranih stavova Fiskalnog saveta bez ikakvih kritičkih komentara. Dva stava autora u nastavku teksta pokazuju i njegove domete. “Nećemo komentarisati to što je Ustavni sud Srbije uradio, pogotovu što je reč o najvišoj pravnoj instanci u našoj državi.” i
    i “Sadašnji status kvo, prema kome neko (verovatno ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja) može da poveća mesečna primanja penzionera prema sopstvenom merilu, neodrživ je, vodi u bezakonje i haos, pa bi ga trebalo zameniti održivom formulom. Koliko nam je poznato, o toj formuli ne postoji obaveza da se izjasni MMF.” Iz njih se vidi da autor nije spreman da komentarise odluke i ponasanje Ustavnog suda zbog toga sto je “najvisa sudska instanca” i još uvek nije upoznat da ni ministar za rad ne odlucuje o povećanju penzija. Sve u svemu ponudjeno je pramalo da da odgovor na ponudjeno pitanje.Autor je sigurno uspeo u jednom, nije gurnuo prst u oko lopovima. Tekst je sigurno nastavak sludjivanja vojnih penzionera i dokazivanja da se rukovodstvo UVPS “hrabro” bori za njihova prava.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *