Профитабилни хаос на Дунаву

Брод „Сирена“ тек 13. дан од бродолома извучен из дубина Дунава

Трагом бродолома у Будимпешти у којем је живот изгубило 26 јужнокорејских туриста

За „Печат“ из Будимпеште Властимир Вујић

Катастрофа на Дунаву пре месец дана, у срцу Будимпеште недалеко од зграде мађарског парламента, када је у судару туристичког брода „Сирена“ с великим крузером „Викинг Сигин“ живот изгубило 26 јужнокорејских туриста и два мађарска морнара, наставља да интригира мађарску јавност.

ИСТРАГА НЕСРЕЋЕ Подсећамо, бродови су се кретали узводно и у тренутку када су се налазили између два стуба Маргитиног моста, малу „Сирену“ је речна струја скренула према „Викинговом“ броду дугом 135 метара и тешком хиљаду тона. Када су се два пловила сударила, мањи туристички брод преврнуо се у страну и потонуо за свега седам секунди.

Иако истрага несреће траје и даље – тек 13 дана од трагедије, иначе, „Сирена“ је извучена из Дунава, још није пронађена „спољна црна кутија брода“, а и даље се трага за двоје несталих – стручњаци верују да је људска грешка узроковала ову велику катастрофу.

Истрагу о овој, најтежој несрећи на води у последњих 75 година у Мађарској води Главна полицијска капетанија Будимпеште и тренутно постоји само један осумњичени за трагедију, а то је 64-годишњи капетан брода-хотела, Украјинац. Он је после уплаћене кауције пуштен из притвора након чега је одведен посебним возилом на непознату локацију, где ће провести четири месеца до почетка суђења.

ПОЛИТИКА И БИЗНИС Несрећа на Дунаву све више постаје и политичко питање.

Опозициони социјалисти, наиме, тврде да је Дунав у престоници постао „смртоносна замка“ за мале туристичке бродове – у време када се догодила ова несрећа, тим делом реке пловило је чак 70 бродова – и да је било питање времена када ће се догодити оваква трагедија.

Из „Демократске коалиције“ некадашњег левичарског премијера Ференца Ђурчања подвлаче да је до пре деценије и по „речни саобраћај био врло добро регулисан, туристи су мањим пловилима уживали у знаменитостима Будимпеште без страха да би се могло нешто опасно догодити. Међутим, с временом су посао у своје руке узеле велике мултинационалне компаније. Превелики бродови преузели су главну реч у центру главног града, и одједном је посао капетана на туристичком броду постао један од најопаснијих у престоници“.

Речни крузер „Викинг Сигин“ који је потопио туристички брод „Сирену“

У мађарској метрополи у овом тренутку има 40 фирми које се баве пловидбом и угоститељством. Бродска друштва на Дунаву годишње зарађују преко милијарду евра, а највећи део бруто добити припада компанији „Викинг“, која је власник 49 одсто путничких пристаништа и речних докова на деоници између Пасауа у Немачкој и Будимпеште. Управо је њен крузер „Викинг Сигин“ изазвао несрећу на Дунаву 29. маја.      

2 коментара

  1. U biznisu bogatih zapadnih multinacionalnih kompanija sve više vredi od – ljudskog života!? Ljudi (jedino) služe za “višekratno punjenje”. Njihovi menadžmenti posle samo promene “patrone”, izbace prazne (koje se puše i još pomalo osećaju na barut) i stave nove (čitaj ljude!). I tako u krug. To rade u svim segmentima poslovanja – bez obzira da li je reč o IT radniku, menadžeru prodaje, gradjevinskom radniku, ili turisti (bez obzira sa kog kontinenta je) na nekom od njihovih prekookenskih (ili rečnih) kruzera, aviona, brzih železnica… I ako se dogodi nezgoda (na Zapadu ne kažu nesreća, to znam da je u upotrebi – jer sam tamo jedno vreme radio!), onda sa žaljenjem najčešće konstatuju da je nezgodu izazvala “ljudska” greška, da su stradalnici bili na pogrešnom mestu u pogrešno vreme, da će porodice biti (minimalno) obeštećene po propisu za takvu vrstu nezgoda i da će “istraga utvrditi uzroke koji su do nje doveli”… Takvih “nezgoda” u svim društvenim “porama” Zapada iz dana u dan sve je više i više. A ko uglavnom strada? Stradaju jedino strani radnici (iz mnogo siromašnijeg istoka Evrope), strani turisti ( iz Azije), strani sportisti (iz Afrike i Južne Amerike)… Koji su, inače, vrlo jeftina radna snaga (jer “zapadnjaci” te poslove neće da rade za mali novac koji se za njih došljacima daje), ili su u pitanju jeftin(ij)e turističke destinacije (koje srednji sloj iz bilo kog dela sveta može da plati), ili, pak – finansijski vrlo mali (prvi) sportski ugovori sportskih “stranaca” sa dva vrlo siromašna kontinenta (Latinske Amerike i Afrike) – pa ti ljudi “željni” svega što nisu do tada imali hoće da iskoriste
    mogućnost i uglavnom oni (i evropski penzioneri) su najčešće i najbrojniji putnici… A nastavak koji sledi (mislim na tzv. “MULTINACIONALKE”) je poznat.

  2. Светислав

    Да. Нажалост. Ово је будућност генерација које тек долазе! Нема никаквог “улагања” у Себе – младима искључиво треба све, и – одмах? Од диплома до “забава” (на пример, као ове у тексту – која је завршила катастрофом) на разним дестинацијама! И то, опет, нажалост, морају да им обезбеде родитељи (немају избора, једноставно то морају учинити), или они размишљају о “продаји” свог бубрега, радовима на “крузерима”, многи и о “јахтинг” туризму. Ту је “пара” – кажу. Не интересује их шта ће бити сутра, “важно је живети и имати данас”… Врло лоше време нам долази, а Ваш педантни новинар без “панике” нас (мислим на читаоце “Печата”) на то припрема – скидајући у тексту “слој по слој” и са ове (још једне) пошасти коју нам западни “мулти-култи” свет катапултира… Колико ли је само “прљавих” бизнисменских и политичких руку (који ће остати у сенци и без икаквих казни) умешано у овакве велике послове које доносе – овакве големе несреће? А кривац за трагедију (у тренутку када је у том делу реке пловило “фантастичних” 70 бродова, ко им је издао дозволе за пловидбу?) – само један. Капетан! Гротескно…

    10

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *