Почетна / Култура / Легендарни љубавници и замах немирних жеља

Легендарни љубавници и замах немирних жеља

ДВЕ БЕОГРАДСКЕ ПРЕМИЈЕРЕ ЉУБАВНИХ ДРАМА

Нова уметничка трагања наишла на неподељено добар пријем гледалаца и критике – представе Казанова против Дон Жуана и Мапа измишљене стварности

фото: Давид Павлешевић

Пре три године, 26. јануара 2016, на Малој сцени театра „Мадленианум“ први пут је приказана сетна комедија Казанова против Дон Жуана Миодрага Илића, у режији Предрага Ејдуса, који је и наступио у улози Казанове. Била је то и прва режија нашег великога глумца, првака Народног позоришта у Београду. Дело и представа наишли су на неподељено добар пријем гледалаца и критике, те је комад одигран 25 пута.
Наш драматичар, приповедач и романсијер Миодраг Илић пошао је од инвентивне идеје да у једном сценском сусрету прикаже два легендарна љубавника – Дон Жуана и Казанову – и да их доведе у ривалску позицију око лепе девојке Гизеле, с тим што ће преимућство стећи вечито млади Дон Жуан. У сетној комедији, како је Илић жанровски означио своје сценско дело, затичемо великог пустолова и освајача жена Казанову у дворцу грофа Валдштајна како у библиотеци пише своје мемоаре. Животну монотонију разбија му Гизела, млада грофова рођака, чије симпатије покушава да освоји неуморни остарели љубавник. У таквим настојањима онемогућује га изненадна фантазмагорична појава Дон Жуана са којим ће повести духовиту расправу, а која ће се окончати мачевалачким двобојем.
Миодраг Илић је с претежно новом глумачком поделом верно и доследно обновио Ејдусову редитељску поставку. Тихомир Станић наступио је настојећи да ненаметљиво, али отмено и деликатно, испољи љубавничку ангажованост, која ни у старости није напустила легендарног заводника Казанову. Стеван Пиале је с много младалачке непосредности на сцени супериорно отелотворио непоколебљивог Дон Жуана, док је Ивона Кустудић била веома симпатична као шармантна заводница Гизела Уверени смо да ће ова представа и надаље имати верну и захвалну публику.

фото: Војка Никачевић

На новоустановљеној сцени Народног позоришта „Радионица“, у просторијама сликарнице на Гундулићевом венцу, изведена је премијера према мотивима прозе Ингмара Бергмана Мапа измишљене стварности у режији Слободана Бештића. Знаменити шведски филмски и позоришни редитељ, драматичар и сценариста своје позне године проводио је у тишини једног удаљеног острва на северу, пребирајући по успоменама из свога живота испуњеног бројним активностима – био је директор позоришта у Хелсинборгу, затим у Гетеборгу, када је постављао на сцену дела Шекспира, Франца Верфела, Албера Камија, Тенесија Вилијамса и др. Теме којима се бавио у својим филмовима често су биле у духу нордијске романтике и мистике. Поред трагања за богом, односно за животним миром, често је у својим средњовековним трагедијама, али и у актуелним обично скептичним комедијама приказивао однос мушкарца и жене у модерном друштву. То је присутно и у прози коју нам је у својству редитеља веома нијансирано приказао ванредно талентовани глумац Слободан Бештић. У представи смењивали су се, одлично одабраним темпом, призори љубавне среће и задовољства са сценама неповерења и узајамног сумњичења у искреност у оствареној вези. Све то нам је приказало двоје младих глумаца – Хана Бештић као Ана и Јоаким Тасић као Хенрик. Дочарали су све промене својих (не)расположења на веома убедљив начин, и испољили висок степен спонтаности у изразу. Ако је Хана Бештић пленила лепотом своје појаве и одмереним ставом и понашањем, Јоаким Тасић испољавао је темпераментни и мушки ауторитативан замах у исказивању љубавничких жеља. Добрила Стојнић, као Карин, сугестивно је деловала као нека врста смирујућег катализатора променљивих љубавничких релација двоје младих.
Пијанисткиња Олга Петровић свирала је за ову представу одлично одбрану музику у стилу новог класицизма из партитура Милоша Раичковића. Свакако да овако успешно отварање сцене „Радионица“ Народног позоришта на најлепши начин наговештава нова уметничка трагања у најстаријем београдском театру.

Миодраг Илић
КАЗАНОВА ПРОТИВ ДОН ЖУАНА
ПОЗОРИШТЕ Опера и театар „Мадленианум“ –
Мала сцена
РЕЖИЈА Предраг Ејдус / обнова Миодраг Илић
СЦЕНОГРАФИЈА Герослав Зарић
КОСТИМОГРАФИЈА Марија Марковић
КОРЕОГРАФ Тамара Антонијевић Спасић
ПРЕМИЈЕРА ОБНОВЕ 21. мај 2019

По мотивима прозе Ингмара Бергмана
МАПА ИЗМИШЉЕНЕ СТВАРНОСТИ
ПОЗОРИШТЕ Народно позориште у Београду –
Сцена „Радионица“
РЕДИТЕЉ Слободан Бештић
КОСТИМОГРАФ Душица Кнежевић
ИЗБОР МУЗИКЕ И ПИЈАНИСТА Олга Петровић
ПРЕМИЈЕРА 23. мај 2019

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *