Индискретни шарм психопатологије

ТВ серија „Убити Ив“

По многима најбоља серија прошле године, осмоделна крими-комедија из британске продукције „Убити Ив“, тренутно у једнако успешној другој сезони, захваљујући чему је већ најављена и трећа, представља један од најкомплекснијих и најоригиналнијих доприноса актуелном дограђивању и надграђивању тренда величања сваколиког женског зла које је и даље и те како у моди у погонима забавне индустрије

Британска телевизијска серија „Убити Ив“, која се појавила прошле године у продукцији америчког огранка Би-Би-Сија (у кабловској понуди ХБО-а), већ тада је, безмало од прве епизоде, на посебан начин освојила срца публике и то њеног најзахтевнијег, да политички некоректно кажемо, интелигентнијег дела. После премијерног емитовања прве сезоне (у питању је формат нешто дуже мини-серије – састоји се од осам епизода) серија „Убити Ив“ је на интернационалној сцени стекла велики углед и занимљиво популистичко-елитистичко следбеничко праћење. Огромно поверење и публике и критике, те наруџбину друге сезоне, која се, као и прошле године, нашла пред гледалиштем у априлу и која је подједнако добро прихваћена. Врло високе оцене, одличне критике и издашна база поклоника која константно обезбеђује милионски аудиторијум уздигли су серију на посебан ниво који успевају да досегну врло ретки ТВ производи. За многе је стекла и својеврсни култни статус у смислу да је њен брутални црни хумор типично енглеског педигреа, надграђен најпре у оштрини, а онда донекле и у оригиналности, коначно донео нешто што се може сматрати новином чак и за захтевнији укус интелектуално напреднијег сегмента публике. Није отуда чудно да је „Убити Ив“ од критичара најутицајнијих и најугледнијих гласила и штампаних и на интернету листом проглашавана за најбољу серију у 2018. години. Пошто и друга сезона пролази са истим коментарима, оценама и реакцијама критике и публике, вероватно ће се „Убити Ив“ опет наћи у самом врху годишњих сумирања и по гледаности и квалитету. Уосталом, иако још није завршено емитовање свих осам епизода другог циклуса, већ је поручен трећи за наредну годину.

ТАЈНО ИМЕ ВИЛАНЕЛ У чему се огледа толика привлачност ове серије? Делом свакако у литерарној, ако се тако може назвати, подлози која је послужила сценаристима. Наиме, „Убити Ив“ је екранизација тзв. интернет-новела које је Британац Лук Џенингс, бивши професионални плесач и потом дугогодишњи критичар мјузикала и свих других плесних продукција, објављивао средином ове деценије под називом „Тајно име Виланел“. Као и многе друге пре њега, Џенингса је срећа у животу пронашла случајно, када су се његовог штива, доступног само у електронској форми, домогли аутори из Би-Би-Сија који су у тим књигама пронашли идеалну подлогу за надахнуту надградњу која је потом направила и неку врсту мини-револуције када је реч о женским ликовима. Заправо, најпре једне веома бизарне ауторке. У питању је Фиби Волер-Бриџ, коју можете да гледате у главној улози такође црнохуморно уврнуте мини-серије „Флибег“, коју је потписала и као ауторка. Ко је гледао „Флибег“ биће му потпуно јасан дискретни декадентни шарм „Убити Ив“. Ипак „Убити Ив“ је комбинација шпијунског трилера са црнохуморном комедијом. У суштини у њој постоје два лика око чије се узајамне игре окреће читава прича. На страни добра налази се британска обавештајна оперативка азијског порекла која је у непрестаној опсесивној потери за мистериозном Виланел јаког руског нагласка, плаћеним убицом са безброј лица, маски и издања. Међутим, подела на добро и зло које њих две представљају током серије, и њихове бизарне међусобне игре мачке и миша у којој се мењају улоге мачке и миша, али и то која је од њих, ако је иједна, стварно зла или добра, стално се доводи у питање. Духовито, животно и прилично оригинално написана та два лика доносе на мале екране женске јунакиње сасвим у тренду нове антиженствености на којој се годинама интензивно ради у индустрији забаве с обе стране океана и на малим и на великим екранима. Али ове две нису суперхероине или једнодимензионалне акционе јунакиње које неуверљиво и наивно тамане мушкарце вођене моћним нагоном да се освете инфериорном мушком роду. Виланел и детективка Ив, која је прогони, а заправо је у исто време и сама стална мета прогона (отуд и наслов), нешто су много више, комплексније заправо. Посебно Виланел. Ако се у досадашњем свету филмско-телевизијских негативаца може наћи одговарајуће поређење, Виланел је најближа особи која је у генетском комшилуку Ханибала Лектора. Једино што, бар не још, није показала канибалске пориве као Ханибал. Али њена је психопатологија једнако интензивна иако је и црнохуморно духовита, па и на одређени начин отмена и префињена. Код Виланел се, међутим, а посебно јер је жена, појављује и прилично непријатна, па и опасна, нит особе потпуно болесне психе која је на разочаравајуће свеопште прихватљив начин постала миљеница милиона људи широм света. Крволочна, бездушна, садистички зла, безосећајна, патолошки асоцијална, Виланел је оличење ултимативног зла у женском телу какво у том интензитету и таквом паковању још није виђено, а што је и невероватно с обзиром на количину разноврсног зла, посебно женског, које куља на све стране. Иако серија „Убити Ив“ никада не напушта окриље макар и сасвим лагане комедије, то је зло врло лако упоредити са од сваког духа лишене и јединствено сурове опакости Серсеј Ланистер из „Игре престола“.

САСВИМ ИЗВЕСНА ДУГОВЕЧНОСТ И док Виланел из епизоде у епизоду на зверски, али и оригиналан, па и посебно уврнуто духовити начин тамани своје жртве, уживајући у сваком убиству, за њом болесно опсесивно јури детективка Ив. Током те потере Ив као да доживљава неку врсту антикатарзе, ако се тако може описати њен суноврат у „зло на страни закона“. Не само да не преза од било чега у тој потери и уз то потпуно запоставља приватни, нормални свакодневни живот и мужа, већ се и њена опсесија према Виланел претвара у комплексну врсту привлачности, у сасвим јасним назнакама и сексуалне, која је, да ствар буде компликованија, испуњена и убилачким поривима, па је у блиском сусрету с њом, у последњој епизоди прве сезоне, умало успела да је убије. Тим рањавањем је почела нова сезона. Виланел је убодом ножа у стомак од стране озбиљно психички уздрмане Ив (која је тим чином безмало прешла на „тамну страну“) добила и нешто што никада није имала. Нит људскости у смислу да је због психопатске одвојености од било какве могућности емотивног спајања са светом око себе потпуно збуњена осећањем њој нејасне и необјашњиве емотивне блискости са Ив. Занимљив покушај преврата у пре тога челично чврстим карактерима обе јунакиње серије с којим се мешају њихове позиције на клацкалци добра и зла. У причи је сада и интензивни сексуални подтекст њиховог комплексног односа. Мада је у првом плану и даље такт крими-приче у коме се њих две страствено прогоне из заправо пословних разлога. Занимљива је у том смислу илустрација средишњег дела заплета актуелне сезоне у коме је Ив преко Виланелиних налогодаваца наручила сопствено убиство како би у свој свет поново намамила Виланел. Иако делује да је извесно у ком ће се правцу одвијати ова прича, далеко је извесније да ће се пут до те могуће извесности која се сада најављује бити крајње неизвестан. И баш је у тој маштовитој преплетености разних заокрета и могућих праваца у којима ће се одвијати будуће „убијање Ив“ потенцијал за озбиљно квалитетну будућност серије.

Занимљиво је, иначе, да је у марту ове године Џенингс коначно објавио литерарни наставак авантура своје јунакиње под називом „Убити Ив: нема сутрашњице“. Тада је друга сезона серије већ била снимљена без њега, али, како рекоше, „у џенингсовом духу“. И баш то неослањање на његово ново штиво даје потенцијал да развој ликова ове две посебно необичне жене обезбеди читаво мноштво нових могућности због чега се највише треба очекивати од трећег циклуса или можда још неког каснијег, јер је очигледно да је ова серија купила дуговечност и у сећању на њу о питању минулог учинка, али још више када је реч о њеном сасвим извесном трајању. Тим пре што је маштовито, шармантно и крволочно зло, посебно женско, и даље у моди.      

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *