Почетна / Регион / ЗБОГОМ ПАМЕТИ

ЗБОГОМ ПАМЕТИ

Политичка злоупотреба карневала

Пише Бојан Јовановић

Као што се у мраку садржаји несвесног неспутано испољавају, тако и карневалске маске штите учесника овог обреда и омогућују им слободно изражавање. Да се под маском карневала може сакрити и његов прави идентитет, показује и његово последње издање у Каштел Сућурцу код Сплита у недељу, 3. марта, када је одигран скеч којим је најпре искарикиран недавни фебруарски напад на српске ватерполисте на сплитској риви. Машкаре обучене у дресове „Црвене звезде“ и бодрене Бајагином песмом „Звезда“, „напали“ су мушкарци у тренеркама наоружани палицама, због чега је један од „звездаша“ скочио у море

Својим облицима културе свака заједница, изражавајући своја схватања, веровања и систем вредности, показује и однос према другом (које је често онај њен потиснути и несвесни део). Поједини обреди, попут карневала, имали су за циљ да привремено ослободе друштво од потиснутих садржаја који би могли да угрозе његово уобичајено, нормално функционисање. Тада долази до ритуалног исправљања неправде која се чини према потчињенима и обесправљенима, који пак добијају сатисфакцију да привремено постану владари, а владари да заузму њихово место. Преокретањем социјалне и вредносне хијерархије колектив се у традиционалном празнику празни субверзивног набоја који би га могао довести у питање.
Почетак великог ускршњег поста обележава се организовањем традиционалних карневала који су остали једно од обележја медитеранских култура, а потичу из времена римских сатурналија. Иако их је хришћанство ставило у календарски контекст својих празника, они су од давнина обележавали крај зиме и почетак лета. Овај првенствено пагански обред толерише се и негује у оквиру хришћанске римокатоличке културе и њиме се означава почетак највећег хришћанског празника. Дух тог паганског наслеђа провоцира и искушава постојећа друштвена, морална и културна правила, јер тада свако добија прилику да постане неко други или нешто друго: ратник, краљ, принц или лав, ружа, сунце.
Маскирани учесници карневала могу да под тим другим, позајмљеним идентитетом чине оно што у уобичајеним приликама не би могли. Важан елеменат овог ритуала је могућност да његови учесници слободно и без икаквих последица искажу кроз шалу, смех и поругу критички став према представницима актуелне власти и носиоцима друштвене моћи и утицаја. Као што се у мраку садржаји несвесног неспутано испољавају, тако и карневалске маске штите учесника овог обреда и омогућују им слободно изражавање. Због доминантног значаја маски, овај карневал је познат у Далмацији под именом машкаре, а тако се називају и учесници ове свечаности.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *