Почетна / Друштво / Да се Власи не досете

Да се Власи не досете

Србима се, позивајући се на фалсификоване историјске чињенице, шаље политичка порука да су, за разлику од „староседелаца“ Бошњака, „дођоши“ влашког порекла и подстанари без икаквог корена на босанској земљи. У складу с тим они немају права на било какву самосталну државну творевину на овом простору

ечи из наслова је аутор овог текста први пут давно чуо, као дечак у родном Сарајеву, и њихов смисао, баш као и сама реч Власи му тада, наравно, нису били јасни. Од баке, иначе Чачанке са вишедеценијским животним „стажом“ у Босни и Херцеговини, стигло је објашњење да је реч Влах увредљив назив Муслимана за Србе, који је углавном употребљаван пре победе партизана и ослобођења наше земље. Дати одговор ме је тада задовољио иако у то време нисам знао ни ко су Власи, ни због чега Муслимани припаднике мог народа називају тим именом.
ЛЕГИТИМИЗАЦИЈА УВРЕДЕ Године су пролазиле, али не памтим да сам икад у бројним разговорима са познаницима и пријатељима Муслиманима од њих чуо да су употребили израз Влах. Било је то, додуше, време живота у „братству и јединству социјалистичке Југославије“ када се свуда, а нарочито у вишенационалној Босни и Херцеговини, добро пазило да се пред припадницима другог народа не начини неки кажњиви „националистички грех“ који би могао да има опасне последице. Јасно је да је у таквим околностима било незамисливо да ова реч продре на јавну сцену, односно у добро контролисане медије, што, међутим, не значи да припадници касније конституисане бошњачке нације нису и тада у међусобним приватним разговорима „чашћавали“ Србе називом Власи.
Долазак „вишестраначке демократије“, а поготово каснији крвави рат – који је не само довео до територијалне етничке поделе већ и стварања чврстог психолошког зида међу народима БиХ – ослободили су дотад притајене духове и омогућили легализацију овог увредљивог назива, којим је све више Бошњака изражавало нетрпељивост или отворени анимозитет према Србима и – како се често може прочитати у коментарима на друштвеним мрежама – њиховој „шумској геноцидној творевини Републици Српској“.
Због тога не треба да представља изненађење што је и један високи бошњачки званичник, прецизније речено највиши функционер Исламске верске заједнице у БиХ реис ул улема Хусеин Ефендија Кавазовић, у обраћању сународницима у Швајцарској у јуну 2016. године, апеловао на њих да се региструју и гласају на предстојећим локалним изборима у Сребреници за свога кандидата Ћамила Дураковића „како не би дозволили да Влах влада овим градом“.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *