Како је један филм утувио поруку: Када сви ћуте, нико није невин!

Специјално за ПЕЧАТ: Поглед на 66. Сан Себастијан филмски фестивал

Пише Дубравка Лакић

Посебно узбуђење изазвало је дело Бенхамина Најштата „Црвено“, још један аргентински филм о тешком периоду у новијој историји ове земље, када је на снази био пројекат „Кондор“, којим је ЦИА намеравала да унутар земаља Латинске Америке затре такозвано црвено зло

Већ шездесет и шесту годину у баскијском граду Доностији, односно Сан Себастијану, тој меки туризма и надалеко чувене кухиње, одржава се међународни филмски фестивал, један од најзначајнијих у Европи и свакако највећи у Шпанији.
Овогодишње издање започето је 21. септембра уз смех, а сама церемонија отварања и у духу неке врсте локалпатриотизма. Наиме, сви домаћини вечери, глумице и позната телевизијска лица били су одевени у креације баскијских модних дизајнера, па је сцена у велелепном „Курсалу“ тако послужила и за промоцију ове индустријске гране у најмањој, а иначе веома богатој шпанској покрајини Гипускоа, чији је Сан Себастијан главни град.
С великог платна исијавала је племенита енергија аргентинског филма „Неочекивана љубав“ Хуана Вере, с легендарним Рикардом Дарином и Мерседес Моран у главним улогама. У улози супружника који после 25 година брака преиспитују своју љубав, природу жеље и верности, доносећи одлуке које ће им променити животе. Ова романтична драма о изазовима средовечне љубави има и чврсте обрисе праве патагонске егзистенцијалистичке комедије. Верин филм је пун здравог и интелигентног хумора који с лакоћом очара гледаоце, чинећи њихово време проведено у мраку дворане и ведријим и веселијим.

„Неочекивана љубав“ је био први од 18 такмичарских филмова у главном програму, о чијим вредностима и могућностима освајања „Златне шкољке“ одлучује жири на чијем је челу америчко-грчки редитељ и оскаровац Александар Пејн. Судећи по до сада виђеним филмовима (фестивал траје до 29. септембра), задатак му неће бити лак. Уз „Неочекивану љубав“ и филмови „Краљевство“, „Црвено“ и „Јули“ већ су добили високе оцене. Прва два се, сваки на свој начин, баве политичком корупцијом, а трећи је биографско сведочење о готово нестварном уметничком животу кубанског балетана Карлоса Акосте, чији је надимак из детињства Јули.
Шпанско „Краљевство“ Родрига Сорогојена је брзопотезна драма о успону и паду утицајног заменика секретара регионалне владе који чини све како би се попео на лествици националне политичке сцене. Од успона до пада мали је корак. Вртлог корупције увући ће Сорогојеновог јунака прво у центар скандала, провући и кроз медијско блато и повући до самог дна. Наравно, врх корупционашке пирамиде остаће нетакнут. Тако познато.
„Црвено“ је још један аргентински филм који може да буде разматран за награде. Млади сценариста и редитељ Бенхамин Најштат („Игра“, „Историја страха“) наставља своју истрагу неславног периода у новијој аргентинској историји када је на снази био пројекат „Кондор“, који је ЦИА спроводила унутар земаља Латинске Америке у намери да затре такозвано црвено зло. С једне стране „Кондор“, с друге чврста веза између католичке цркве и десничарских, диктаторских влада, током седамдесетих година прошлог века чине живот житеља ових земаља и саме Аргентине веома несигурним. Људи преко ноћи нестају и те нестанке прати ужасна тишина.
Најштат се овом темом бави кроз причу о угледном провинцијском адвокату, породичном човеку који ће изненада постати учесник у прикривању једног самоубиства, а врло брзо учесник у низу корупционашких акција локалног моћника. Најштат гради атмосферу свог дела негде између Хичкокових филмова мистерије и Фридкинове „Француске везе“. Чак је и палета боја веома слична поменутом Фридкиновом остварењу. Најважнија је ипак порука филма: када сви ћуте, нико није невин.
Кубанско-шпанско-британски филм „Јули“, изузетно надарене шпанске редитељке Ициар Болен („Дајем ти своје очи“, „Такође и киша“, „Маслиново дрво“), од свега до сада виђеног оставио је ипак најснажнији утисак. Реч је о адаптацији аутобиографске књиге „No Way Home – A Cuban Dancer Story“, коју је славни кубански балетски уметник Карлос Акоста написао још пре 10 година, а заслуге за одличан сценаристички рад припадају Полу Лавертију, иначе верном писцу филмова Кена Лоуча, али и супругу Боленове. Тим у саставу Болен–Лаверти–Акоста, уз подршку изврсних кубанских глумаца, плесача од којих су многи и чланови „Акоста Академије плеса“, директора фотографије Алекса Каталана и кореографа Марије Ровире заслужни су за сву лепоту „Јули“. За филм који – пратећи Акосту од детињства проведеног у предграђу Хаване, преко освајања светског првенства у класичном балету у Лозани, 17 година проведених у британском Краљевском балету и оних на балетској сцени у Хјустону – сведочи и о свим важним догађајима на Куби током тридесетогодишњег периода и казује о усамљености, жртвовању за врхунску уметност и самом уметнику. Првом црном Ромеу у историји Краљевског балета.
Личности у жижи и ове године су добитници награде „Доностија“, која се додељује за изузетан допринос светском филму. Прва два лауреата су амерички глумац, редитељ и продуцент Дени Девито и јапански редитељ Хироказу Коре-еда, који је пролетос у Кану освојио „Златну палму“ за филм „Крадљивци“. Трећи лауреат се очекује пред крај фестивала. Реч је о дами Џуди Денч, легендарној британској глумици коју ће сансебастијанска публика сада видети и у филму „Црвена Џоан“ Тревора Нана.
У међувремену, многе су звезде прошетале заливом Конча (шкољка) и црвеним тепихом који се простире од Хотела „Марија Кристина“ до Театра „Викторија Еугенија“, па преко моста испод којег се река Урумеа љуби са Атлантиком све до фестивалске палате „Курсал“. Једна од њих био је и холивудски глумац Рајан Гослонг („Ла ла ленд“) који је у Сан Себастијан стигао како би представио нови филм Дамијена Шазела – „Први човек“, у којем тумачи лик америчког астронаута Нила Армстронга, првог човека који је закорачио на Месец, и начинио тај „мали корак за човека, али велики за човечанство“. Овај филм је, иначе, недавно отворио 75. Венецијански фестивал и тако започео своју трку за предстојећу доделу америчког Оскара…

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *