Почетна / БРОЈ 532 / А од ЦИА… Нобел!

А од ЦИА… Нобел!

ШИРЕЊЕ АМЕРИЧКЕ КУЛТУРЕ

Сада се зна да је Нобелова награда за књижевност Борису Пастернаку за роман „Доктор Живаго“ додељена уз директну интервенцију ЦИА. У недавно отвореним државним архивима САД (документа из децембра 1957) види се да ЦИА саветује да ова књига буде штампана у великом тиражу, да је медији подрже и рекламирају, али и да писац добије Нобелову награду

Руски аналитичар Андреј Соколов у ауторском тексту за угледни руски портал stoletie.ru на тему утицаја ЦИА на савремена културна дешавања наводи да међу културним делатницима ЦИА има статус „чувара културе“, што је закључио на основу сведочења културолога. Прво наводи мишљење историчарке уметности, професора универзитета Лејле Кантор Казовске, која је и кустос одређених изложби у Москви (на рачун државног буџета): „Дође ми да се распишем о улози ЦИА у савременој историји уметности. Кад бисте само знали да је ова организација културно образованија и префињенија од свих државних структура САД. Захваљујући њој процветао је Музеј савремене уметности и створен је Конгрес за обнову слободе културе. ЦИА сматра да треба имати конкуренцију и могућности за представљање својих достигнућа на пољу културе, а не на бојном пољу – јер култура ’омекшава морал’.“
Наравно да дотична историчарка уметности „није разумела“ зашто је важно „омекшати морал“ противника, као ни то зашто их ЦИА користи. Али то постаје јасно када се погледа у њену биографију (емигрирала 1992. и живи у Израелу, предаје на тамошњем универзитету, аутор бројних књига из историје италијанске архитектуре и уметности XVI–XVIII века, бави се уметничком критиком, поставља изложбе, политички либерал…).
Управо Казовска има значајну улогу у формирању посебног типа уметничке авангарде у Русији, повезане с деснолибералном традицијом, а не левом, како је то на Западу. Према њеном мишљењу руски образац авангарде с деснолибералном идеологијом пренесен је у уметничку средину „копирајући амерички образац“. При томе, прихваћена идеологија учинила је овај уметнички покрет латентно политичким, односно антируским. Другим речима, либерали су пренели уметнички рецепт из САД у Русију да би деловао у сфери политике. А све је урађено, како сами признају, „уз помоћ интелектуалаца из ЦИА“. Ипак, најважније откриће које је Казовска поделила с јавношћу јесте да руски либерали све што стварају у култури и уметности раде заправо за рачун ЦИА.

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *