Почетна / Дух времена / Православље против златног телета

Православље против златног телета

РЕЛИГИЈСКИ КОРЕНИ ЛИБЕРАЛНОГ КАПИТАЛИЗМА: КУЛТ БОГА МАМОНА (први део)

Капитализам, како тврде многи истакнути економисти и мислиоци, не само да има религијске корене него је и сам религија која одбија да се представи као таква. Отуда он „није економска већ пре свега духовна појава“, а схватање капитализма као „илегалне (невидљива) религије, по својим основним поставкама дијаметрално супротне хришћанству“ разлог је ефективног саборног отпора православне цркве инвазији ове религије новца!

Источно, православно хришћанство, тврди либерални Блумберг, значајније је утицало на развој бивших комунистичких земаља, осуђујући их на заосталост, него комунизам. „Ова теорија играла је важну улогу у Русији 90-их година прошлог века, али сада се поново појавила у новом радном документу Светске банке“. Коментатор британског Економиста овој теми приступа с више опреза, упозоравајући: „Религиозни детерминизам, или идеја да одређени облици веровања и богослужења доводе до одређених облика политичког и економског понашања, увек је било фасцинантно поље за површне истраживаче.“ Повод за оваква разматрања пружила је студија под насловом Комунизам као несрећни долазак (Communism as the Unhappy Coming), коју је финансирала Светска банка. Њени аутори, бивши бугарски министар финансија Симеон Ђанков и Елена Николова (Универзитет у Лондону), анализирали су анкете Европске банке за обнову и развој како би, наводно, проучили корелације између друштвене реалности посткомунизма и религије. Закључци аутора су недвосмислени:

„Западно хришћанство (у виду католицизма и протестантизма) одликује наглашени рационализам, логичко истраживање, индивидуализам и довођење у сумњу званичних ауторитета. Источно хришћанство (одакле је потекло православље) било је више повезано са мистичним и искуственим феноменима, много више емотивно и комунитарно, придајући мање важности закону, разуму и пропитивању ауторитета. Невероватно, али ове дуготрајне разлике преживеле су скоро 50 година владавине комунизма.“

Блумбергов аутор (Леонид Бершидски) подвлачи да дубоко усађени „ауторитаризам“ православних и њихова „аверзија према ризику“ имају превасходно корене у вери, а не у њиховом „комунистичком искуству“. Православни народи, укратко, преферирају „старе идеје, државни утицај у привреди и сигурне послове“. Овако дубоко усађени етатизам није наслеђе комунизма него православља. Ђанков и Николова цитирају и руског мислиоца Берђајева који је изворе руског комунизма тражио у православној традицији. Коментатор Блумберга позива се на руског мислиоца Пјотра Чадајева, који је у XIX столећу писао: „Нису за нас, иако смо хришћани, сазревали плодови хришћанства. У нашој крви постоји нешто што одбацује сваки истински напредак“ (П. Чадајев: Филозофска писма).
Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Један коментар

  1. Duhovna hrana Zapada je mrznja pravoslavnog sveta. Polako nestaju i zelim im srecan put u pakao.




    1



    0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *