Почетна / Друштво / Крај и почетак Главне железничке станице

Крај и почетак Главне железничке станице

БЕОГРАДСКИ УРБАНИЗАМ

Београдска главна железничка станица је после 134 године даноноћно отворених врата престала са радом. Истовремено, не може се рећи да је нова преузела њену улогу и функције. Ипак, датум када је преузела и последње преостале возове из старе станице свакако је одређујући. Сада железница у нашем главном граду ради у просторном, и у концепцијском провизоријуму. То није новина, тако је већ пет-шест деценија

Пише Миодраг Ференчак

Модерна држава па и нације почивају на својим средствима комуникације који их материјално и нематеријално обједињују у целину. Државне поште и телеграф су прве, затим следе железнице, радио-станице, аеро-транспорт, ауто-путеви, телевизије… Ове институције нису само функционално значајне и утицајне на свакодневни живот грађана и друштва. Оне имају јак симболички значај и утицај, и паметна држава са паметним грађанима добро пази на њих, на њихов развој и одржавање. Велики функционални и симболички значај за државу има и главни град.

Главне железничке станице су већ скоро два века култни архитектонско-урбанистички објекти најзначајнијих светских градова, а оне су и култна места за перцепцију градског живота. Због тога, процес новог конципирања, лоцирања, обликовања, грађења велике путничке железничке станице увек добија и највећу пажњу, амбиције и велика очекивања грађана и државних представника.

Понекад се у томе може и претерати и угрозити рационална сврха ове новине (што је, изгледа, био и наш случај у прошлости), али изазову престижности и помињаном симболичком значају главне путничке железничке станице није лако, а можда ни нужно потпуно одолети. Али ако се проблем предуго мучи, прети опасност да се оде у другу крајност, да се поједностави, збрза, и укине (што исто може, а не сме, да постане наш случај, а ова епизода личи на то). Због тога овај догађај заслужује сваку пажњу у медијима, заслужује пажњу стручњака, јасне реакције грађана, путника, корисника, града и протагониста организације изградње. Заслужује и комплетан преглед дуготрајног и сложеног, често контроверзног пута.
Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *