Почетна / Култура / Црно-бело у црном

Црно-бело у црном

Нови ангажовани амерички „црни“ филмови

Какве поруке свету шаље Холивуд својим тренутно најзначајнијим остварењима новог таласа расно и с њим повезано социјално ангажованих остварења славних аутора Спајка Лија и Бутса Рајлија која су већ сада виђена за освајање најзначајнијих награда, укључујући и Оскаре

Многи су већ сада, унапред, пре него што су их и гледали, спремни да ставе руку у ватру да су барем два од бројних нових црнопуто обојених америчких филмова „виђени“ за Оскара. Предстојећи, дуго најављивани и „нестрпљиво очекивани“ филмови „Извините што сметам“ и „Црни клановац“ предњаче као адути за овакво препознавање њихове напредне, а можда и једино због тога значајне, ангажованости. Наравно, када се помиње расни ангажман и осуда расизма у америчким филмовима, уколико желе да буду примећени и вредновани, тај расизам је подразумевајући једносмеран. Упућен је на рачун беле расе. Таква је архитектура прича и поменута два филма – првог наведеног, који је дело дебитанта, чикашког поред много чега осталог и музичара Бутса Рајлија, и посебно другог, о овом питању чувеног њујоршког „црнопутог Вудија Алена“ Спајка Лија, који је можда некада и подсећао на Вудија Алена, али је дуги низ година уназад постао његова сушта супротност, изгубљен у отвореној мржњи према белом естаблишменту и усмерен на брутално обрачунавање са свим, сваким и свачим што сматра белим расизмом. Управо је такав његов најновији филм, премијерно приказан ове године у Кану, „Црни клановац“, нека врста биографског кримића са елементима квазидокументарца о наводно аутентичној личности и самим тим „истинитој“ причи о црнопутом полицајцу који се заједно са јеврејским колегом седамдесетих година прошлог века инфилтрирао у редове злогласног „Кју-клукс-клана“ на америчком југу, убедивши једног од лидера клана да је он заправо белац! И док је Спајк Ли у екранизацији ове приче био брутално озбиљан препустивши невероватности приче да буде цинична и саркастична уместо њега, Бутс Рајли је остао у водама комедије, иако са значајном дозом фантастике и потпуно отворене расне и социјалне ангажованости приказане у сатиричној форми, када се определио за причу о црнопутом магу телемаркетинга који је у алтернативној верзији стварности пронашао кључ свог успеха. Како? Послушао је савет искуснијег колеге, па је приликом позивања потенцијалних клијената користио бели глас!

Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *